خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جلوی آسیب قطعی برق بر صنایع گرفته شود

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در گفتگو با نبض بازار درباره اینکه هر ساله، با نزدیک شدن به فصل گرما، شاهد تکرار سناریوی محدودیت مصرف برق برای صنایع هستیم، گفت:همانطور که میدانید ایجاد صنایعی چون فولاد چه در بخش خصوصی و چه دولتی بسیار سخت و سنگین است اینکه این سرمایه و تولید صنایع به خاطر قطعی برق با مشکل روبرو شود خیلی منطقی نیست حتما باید یک راهکاری دنبال شود تا به صنایع آسیب جدی وارد نشود.

جدی گرفتن بهینه سازی مصرف خانگی برق و ایجاد مشوق ها

وی اولین راهکارمصرف برق را صرفه جویی مصارف برق خانگی بیان کرد و افزود:این بحث صرفه جویی خانگی باید جدی گرفته شود و دولت مشوق های اساسی را ایجاد کند تا مصارف برق خانگی مقداری کاهش و بهینه شود. متاسفانه در مدیریت مصرف خانگی با مصرف بی رویه روبرو هستیم و باعث می شود برق صنایع مهم قطع شود و آنها را با مشکل روبرو کند.

ایجاد نیروگاههای مشترک در شهرک های صنعتی

وی با بیان اینکه در کمیسیون صنایع مجلس یازدهم راهکارهایی همچون راه اندازی مشترک نیروگاه توسط خود صنایع پیشنهاد شده است، گفت: در کمیسیون صنایع مجلس یازدهم در جلسه ای که با مدیران وزارتخانه ها داشتیم بر این موضوع که شهرک های صنعتی بزرگ هم با یکدیگر برای ایجاد نیروگاه مشارکت کنند، تاکید کردیم . به این صورت که نیروگاه های بزرگ شهرکهای صنعتی در شهرهای مختلف برای اینکه مصرفشان زیاد است نیروگاه مشترکی ایجاد کنند. چرا که برخی صنایع کوچک هستند و خودشان نمی تواند به تنهایی نیروگاه ایجاد کنند ولی وقتی مشارکتی باشد راحت می توانند هر کدام سهمی داشته باشند و تولید صورت بگیرد. ما در کمیسیون صنایع موافق با قطعی برق گاز صنایع نبودیم و منتهی وقتی مصارف خانگی کم بیاید بالاخره تصمیمات به سطحی فراتر از وزارت خانه کشیده می شود و نهایتا برق خانگی را در اولویت می گذارند . ما در کمیسیون صنایع دنبال این بودیم که حداقل قطعی برق به حداقل کاهش پیدا کند و حتما از خود صنایع هم برای زمانبندی قطعی برق مشورت بگیرند و صرفا بدون اطلاع و هماهنگی نباشد که بتواند برنامه‌ریزی تعمیراتی را انجام بدهند ویا مطابق نظر آن‌ها قطعی برق اعمال شود.

برای ایجاد نیروگاه بخش خصوصی به کمک دولت بیاید

این نماینده سابق مجلس با تاکید براینکه برای محدودیت مصرف برق صنایع باید نیروگاههای جدید ایجاد شود، گفت: دولت باید صنایع بزرگ را در بحث ایجاد نیروگاه به کار بگیرد، در واقع صنعت و دولت در زمینه ایجاد نیروگاه برق به کمک همدیگر بیایند . دولت در این قضیه جدی ورود کند و ضمانت های لازم را به شرکت های خصوصی برای ایجاد نیروگاه بدهد.البته در این موضوع وزارت نیرو باید تضمین های به آنها بدهد چرا که برخی از نیروگاه های بخش خصوصی مدت‌های مدیدی هست که از وزارت نیرو طلب دارند و طلبشان پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه دولت در ایجاد نیروگاه‌ها چه فسیلی، ترکیبی یا خورشیدی جدی تر عمل کند، افزود: در ایجاد نیروگاههای جدید در چند سال گذشته خوب عمل کردیم اما کافی نبوده است و هنوز آن نیاز لازم تامین نشده است چراکه صنعت ما همچنان رو به رشد است و عملا مصرف صنعتی هم افزایش پیدا کرده است و دولت باید برای ایجاد واحدهای صنعتی جدید و راه‌اندازی واحدهای راکدی که در این یکی دوسال اتفاق افتاده، جدی تر عمل کند.

ایجاد نیروگاهها توسط خود شرکت های فولادی

جدی با اشاره به ایجاد نیروگاهها در چند شرکت بزرگ فولادی ، تصریح کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است ولی باید سرعت بگیرد در حال حاضر در چندین مورد شرکت‌های فولادی بزرگ نیروگاه ایجاد کردند و یا در حال افتتاح است . همین امروز صنایع ملی مس سه تا نیروگاه ۲۵ مگاواتی را برای خودش را گلنک زنی کرده است این روال و روند ایجاد شده است ولی باید مقداری سرعت بیشتری بگیرد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا