خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عدم النفع ۳ میلیارد دلاری فولاد از قطعی برق

«حمیدرضا صالحی» عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با نبض بازار پیرامون قطعی برق فولادی‌ها در تابستان سال جاری گفت: علت وقوع ناترازی‌های پیش آمده در خصوص تولید و مصرف برق به موارد مختلفی بازمی‌گردد که عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولت در این حوزه مهمترین عامل آن محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران افزود: متاسفانه صنایع در تابستان با چالش قطعی برق و در زمستان هم با قطعی گاز مواجه‌اند. با توجه به ناترازی‌های موجود در بخش برق و گاز، سیاست‌گذاران ارشد تصمیم گرفته‌اند که بخشی از این مسئله را با استفاده از کاهش مصرف انرژی صنایع و انتقال آن به بخش خانگی هدایت کنند.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد آن هستیم که بعضی از شهرک‌های صنعتی و همچنین تعدادی از واحد‌های صنعتی کشور با قطعی برق برنامه‌ریزی شده‌ای مواجه هستند. این موضوع، اتفاق تازه‌ای در ساختار اقتصادی کشور نیست و به تبع هم امیدواریم که چالش‌های آن در طول سال‌های آتی کمتر و کمتر شود.

صالحی با اشاره به قطعی برق زودتر از موعد واحد‌های تولیدکننده فولاد، گفت: گرمای سال جاری به نوعی بی‌سابقه است؛ لذا به واسطه وقوع چنین مسئله‌ای ما شاهد آن هستیم که قطعی برق صنایع زودتر از موعد خود آغاز شده است.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره هدر رفت زمان فعالیت واحد‌های صنعتی کشور و همچنین تاثیر این موضوع بر میزان تولید آن‌ها گفت: اخیرا تحقیقاتی توسط معاونت پژوهشی انجمن ساتکا صورت گرفته که در آن گزارش ذکر شده که به ازای هر کیلووات قطعی برق، هر صنعت به چه میزان با ضرر و زیان مواجه می‌شود.

وی توضیح داد: طبق این گزارش میزان زیان ناشی از قطعی برق در صنایع مختلفی همچون فولاد، پتروشیمی و سیمان متفاوت است، ام به طور میانگین عددی بالغ بر ۱.۵ تا ۲ یورو است. این عدد برای صنایع ایران متفاوت بوده و رقمی بالغ بر ۱.۲ یورو بوده است. در برخی موارد، میزان زیان قطعی برق صنایع در ایران به ازای هر کیلووات بعضاً از ۷ هزار تا ۶۳ هزار تومان می‌رسد. صنایع پتروشیمی، سیمان و فولاد هر یک نرخ‌های متفاوتی دارد.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تبعات منفی کاهش تولید محصولات فولادی صرفاً برای فولادی‌ها نخواهد بود، بلکه در ادامه زنجیره تولید این موضوع می‌تواند تاثیر منفی را هم بر صنعت خودرو همچنین سایر صنایع داشته باشد.

عدم‌النفع ۳ میلیارد دلاری فولادی‌ها به دلیل قطعی برق

صالحی همچنین درباره عدم‌النفع ناشی از قطعی برق صنایع در تابستان هم گفت: در حال حاضر عددی که صنایع پتروشیمی، فولادی و سیمانی استخراج کرده‌اند رقمی بالغ بر ۴ تا ۵ میلیارد دلار است، اما به طور خاص صنعت فولاد به دلیل قطعی برق با عدم النفع ۳ میلیارد دلاری همراه می‌شوند.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره عملکرد وزارت نیرو در بهبود وضعیت ناترازی انرژی گفت: در طول چند سال اخیر این وزارتخانه در زمینه تعمیر بخش نیروگاهی کشور اقدامات متعددی را انجام داد، اما باز هم به مانند دولت‌های قبل موفق به هدایت سرمایه بخش خصوصی در حوزه انرژی نشد.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو در طول ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه و یا هدایت سرمایه بخش خصوصی به این حوزه را به خوبی دنبال نکرده است. طی سه سال گذشته این رویه همچنان ادامه داشته است.

قطع برق خانگی، خط قرمزی برای سیاست‌گذاران اقتصادی

صالحی همچنین درباره مشکل قطعی برق صنایع در سایر کشور‌ها گفت: این موضوع تنها در کشور‌های متوسط و یا نسبتاً ضعیف رخ می‌دهد؛ اکنون در منطقه ما کشوری مانند پاکستان هم با این موضوع مواجه است.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران افزود: برق در کشور‌های اروپایی یارانه‌ای نیست، لذا، برای سیاست‌گذاران این کشور فرقی بین تامین برق صنایع و یا بخش خانگی وجود ندارد. اکنون این موضوع در اقتصاد ایران برعکس است، سیاست‌گذاران قطع برق خانگی را خط قرمز می‌دانند به همین خاطر ترجیح می‌دهند که با قطع برق صنایع، میزان انرژی صرفه جویی شده را به سمت بخش خانگی هدایت کنند.

وی در پایان گفت: کشور‌های توسعه یافته رشد اقتصاد خود را منوط به توسعه صنعت می‌دانند؛ لذا، از انجام برخی اقدامات مانند قطع برق واحد‌های صنعتی امتناع می‌کند. علاوه بر این موضوع، بعضاً تعدادی از این کشور‌ها برق صنایع را هم با قیمتی ارزان‌تر از خانگی خود محاسبه می‌کنند. این نوع دیدگاه به انرژی باعث می‌شود که دولت‌ها بتوانند تزریق و یا هدایت سرمایه خوبی برای بهبود زیرساخت‌های بخش انرژی از جمله ساخت نیروگاه داشته باشند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا