خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب چیست / معرفی 5 واحد اصلی

رپورتاژ آگهی

فاضلاب، به آب مصرف شده در کاربری های مختلف مانند شرب، بهداشت و صنعت گفته میشود که در دهه های گذشته به دلیل رشد جمعیت، توسعه شهرنشینی و توسعه فعالیت های اقتصادی، از لحاظ کمی و کیفی دچار تغییرات زیادی شده است. خرید پکیج تصفیه فاضلاب که قادر به تنظیم فرایند تصفیه با تغییرات هیدرولیکی و کیفی فاضلاب میباشد، در دهه های گذشته مورد استقبال زیادی در سراسر جهان قرار گرفته است.

امکان حمل و جابجایی پکیج تصفیه و پیش ساخته بودن آن، خرید سیستم های تصفیه درجا را به امری اقتصادی و با کاربری آسان تبدیل کرده است. از سوی دیگر، تصفیه فاضلاب در محل تولید آن و دستیابی به پساب تصفیه شده به منظور استفاده مجدد در همان محل، از نقاط قوت خرید پکیج تصفیه فاضلاب به عنوان امری حیاتی در حفظ محیط زیست و پیشبرد اهداف توسعه پایدار میباشد. در ادامه اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب را معرفی می‌کنیم.

مزایای استفاده از پکیج تصفیه خانه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب، با هدف برطرف سازی مشکلات تصفیه خانه های متمرکز ایجاد و توسعه یافته است. تجهیزات مورد استفاده در این پکیج ها، همان تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب است که برای استفاده در پکیج تصفیه فاضلاب، مناسب سازی شده است. از مزایای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب، سهولت استفاده از آن است. این رویکرد از اولین قدم های شروع طراحی فرایند، تا طراحی بدنه پکیج و همچنین تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب مورد توجه قرار میگیرد. ارتقاء کیفیت پساب تصفیه شده، امکان توسعه ظرفیت تصفیه فاضلاب در آینده و کاهش هزینه های بهره برداری، موجب ساخت پکیج های تصفیه با فرایندهای با راندمان بالا و نیاز کم به راهبری تخصصی شده است. طراحی تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب در پکیج های تصفیه، یکی از ارکان مهم در کنترل هزینه های بهره برداری میباشد که در پکیج تصفیه فاضلاب مورد توجه جدی قرار میگیرد.

اجزای اصلی پکیج تصفیه خانه فاضلاب

در ادامه به معرفی 5 مورد از اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب ‌می‌پردازیم:

1. آشغالگیر

آشغالگیر یکی از واحدهای مهم تصفیه فیزیکی فاضلاب است که به دو صورت دستی و مکانیکی و در انواع آشغالگیر ریز و آشغالگیر درشت استفاده میشود و وظیفه جداسازی جامدات بزرگ  معلق در فاضلاب را بر عهده دارد.

2. متعادلساز

یکی از مهمترین واحدهای پکیج تصفیه فاضلاب است و وظیفه متعادلسازی فاضلاب را از نظر هیدرولیکی و پارامترهای کیفی بر عهده دارد. زیرا، یکسان نبودن ویژگی های کمّی و کیفی فاضلاب ورودی به واحدهای فرایندی، موجب اختلال در عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب خواهد شد.

3. واحد هوادهی

اصلی ترین واحد یک پکیج تصفیه بیولوژیکی فاضلاب است که از فرایندهای زیستی برای پالایش فاضلاب استفاده میکند. در این واحد، با تامین اکسیژن کافی در کنار حضور مواد آلی کافی، رشد و فعالیت میکروارگانیسم های تجزیه کننده آلاینده ها فراهم میشود و اصطلاحا تولید بیومس صورت میگیرد.

4. مخزن ته نشینی

تجزیه آلاینده ها به وسیله میکروارگانیسم ها، موجب تشکیل لخته هایی از بیومس میشود که  با جداسازی از جریان فاضلاب، باعث حذف آلودگی ها و شفاف سازی فاضلاب میشود. عمل ته نشینی در پکیج های تصفیه فاضلاب، عمدتا به صورت ثقلی و بر اساس تفاوت وزن مخصوص جامدات معلق نسبت به آب میباشد . اگرچه در برخی موارد به منظور افزایش راندمان ته نشینی، از مواد شیمیایی جهت افزایش قابلیت لخته سازی و جداسازی لخته ها از جریان استفاده میشود.

5. واحد گندزدایی

فاضلاب، حاوی انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ ها و انگل‌ها است که می‌تواند باعث انتشار بیماری‌های عفونی مانند وبا، هپاتیت و بیماری‌های گوارشی شود. در پکیج تصفیه فاضلاب، استفاده از واحد گندزدایی به منظورحذف یا غیرفعال سازی این عوامل بیماری‌زا صورت میگیرد. گندزدایی در این پکیج ها میتواند به سه روش کلرزنی، ازن زنی و استفاده از اشعه فرابنفش انجام شود.

ملاحظات در انتخاب پکیج تصفیه خانه فاضلاب

انتخاب پکیج تصفیه فاضلاب نیازمند در نظر گرفتن برخی ملاحظات است تا اطمینان حاصل شود که سیستم به‌طور کارآمد عمل می‌کند. در اینجا به برخی از مهم‌ترین ملاحظات در انتخاب پکیج تصفیه خانه فاضلاب میپردازیم :

1. ظرفیت تصفیه فاضلاب

برآورد صحیح میزان فاضلاب تولیدی روزانه یکی از مهم ترین مواردی است که پیش از خرید پکیج تصفیه فاضلاب باید مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت تصفیه فاضلاب پکیج تصفیه، مطابق با حجم فاضلاب تولیدی روزانه که خریدار اعلام میکند، طراحی میشود. بیشتر یا کمتر شدن حجم فاضلاب ورودی به پکیج تصفیه، میتواند موجب اختلال در عملکرد تصفیه شود.

2. نوع فاضلاب (بهداشتی یا صنعتی)

طراحی فرایند تصفیه فاضلاب، بر اساس دبی و پارامترهای آلاینده فاضلاب صورت میگیرد. فاضلاب ها دارای انواع مختلفی هستند که هر یک ویژگی های کیفی متفاوتی دارند و چنانچه نوع فاضلاب به درستی تعیین نشود و یا فاضلاب متفاوتی وارد پکیج تصفیه شود، در عملکرد تصفیه اختلال ایجاد می نماید.

3. شرایط محیطی

شرایط محیطی می‌تواند بر کارایی و عملکرد پکیج تصفیه فاضلاب موثر باشد. انتخاب فرایند مناسب، انتخاب متریال مناسب برای پکیج، طراحی پکیج به صورت دفنی یا غیر دفنی، اضافه یا کم کردن برخی از واحدهای تصفیه از مواردی است که میتواند متاثر از شرایط محیطی باشد.

4. بودجه

طیف گسترده ای از پکیج های تصفیه فاضلاب میتواند در متریال مختلف، فرایندهای متنوع و بهره مند از گستره وسیعی از انواع تجهیزات، طراحی و تولید شوند. میزان بودجه ای که خریدار برای خرید یک دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب در نظر میگیرد، به صورت مستقیم بر ویژگی های کیفی پکیج، کیفیت تجهیزات مورد استفاده  و به کار گیری مزایای انتخابی از جمله تصفیه پیشرفته یا میزان اتوماسیون سیستم موثر میباشد.

سخن پایانی

در این مقاله با مهم ترین اجزای تشکیل دهنده پکیج تصفیه فاضلاب آشنا شدید. ایده تصفیه درجا که از ساده ترین شکل آن که همانا سپتیک تانک میباشد تا پیشرفته ترین سیستم ها که پکیج تصفیه فاضلاب نامیده میشود، طی سالیان اخیر مورد توجه خریداران قرار گرفته است. تجهیزاتی که در این طیف قرار میگیرند، متناسب با طراحی صورت گرفته، قیمت های مختلفی دارند؛ مثلا قیمت سپتیک تانک با توجه به اینکه یک ته نشینی ساده ثقلی را ارائه میدهد بسیار کمتر از قیمت یک پکیج کامل تصفیه فاضلاب است. در واقع پایین بودن قیمت سپتیک تانک صرفا به دلیل سادگی عملکرد و عدم استفاده از تجهیزات پیشرفته و در کنار آن، محدودیت های بسیار زیاد زیست محیطی در دفع یا استفاده مجدد از پساب خروجی از آن است. در مجموع شناخت اهداف تصفیه فاضلاب، کمک شایانی به حداقل کردن هزینه ها و حداکثر کردن مزایای خرید یک سیستم درجای تصفیه فاضلاب میکند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا