خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ساخت‌وساز در حریم دقیانوس جیرفت جرم است

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نامه‌ای خطاب به استاندار کرمان اعلام کرد: «محوطۀ اطراف شهر دقیانوس یا شهر قدیم جیرفت تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدودۀ حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، جرم محسوب می‌شود».

به گزارش سایت فردای‌کرمان به نقل از ایرنا کرمان، متن نامه وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به استاندار کرمان به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر فداکار

استاندار محترم کرمان

با سلام

«احتراماً، در اجرای بند ۱۲ از ماده ۳ قانون اساسنامۀ سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی، مصوب ۱۳۰۹ و نظام‌نامۀ اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی، فرهنگی تاریخی کلنگ بهجرد (شهر دقیانوس)، واقع در استان کرمان شهرستان جیرفت که به شماره ۵۰۳ مورخ ۱۳۲۵۷۰۱/۰۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود.

محدودۀ حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت است و هرگونه دخل و تصرف در محدودۀ حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۱۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد».

به گزارش فردای‌کرمان، در حاشیۀ رودخانۀ هلیل‌رود محوطه‌های باستانی مهمی وجود دارد. دقیانوس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اسلامی در این منطقه و در جنوب‌شرق ایران است.

بنا به آنچه که باستان‌شناسان دریافته‌اند حوزۀ فرهنگی‌جغرافیایی جیرفت حداقل از دوران نوسنگی مکان مناسبی برای استقرار سکونتگاه‌های انسانی بوده است. در این منطقه، هسته‌های تمدن از آغاز دوران شهرنشینی که نشانه‌هایی از آن در کنارصندل به‌دست آمده تا دوران اسلامی که شهر دقیانوس یکی از شواهد آن است شکل گرفته و استمرار داشته است. در دوران اسلامی تا دورۀ سلجوقی، جیرفت مرکز و کانون مهم بازرگانی و تمدن بوده است. شهر قدیم جیرفت اما در اثر یورش‌های مداوم غزها ویران و در سدۀ هفتم هجری‌قمری متروک شد.

با این وجود اواسط اردیبهشت‌ماه، خبرگزاری ایسنا به نقل از جمعی از فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی خبر داد که فاز نخست تسطیح اراضی برای احداث شهر نوین جیرفت به مساحت ۲۱۶ هکتار در غرب مجموعۀ باستانی دقیانوس شروع شده است.

در این گزارش آمده بود که این شهرک‌‌سازی درست در میان آثار و بقایای به‌جامانده از شهر کهن جیرفت قرار می‌گیرد و امضاکنندگان نامه که نامی از آن‌ها برده نشده بود، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی وزارت میراث‌فرهنگی شدند.

پس از آن، سعید شاهرخی ـ مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان اعلام کرد که با پیگیری قضایی، پروژۀ ساخت شهر نوین جیرفت متوقف شده و کارشناسان مربوطه باید در این زمینه بررسی لازم را انجام دهند تا جلوی هرگونه تجاوز احتمالی به این سایت مهم تاریخی گرفته شود.

او یادآور شد: «این کار نیاز به هماهنگی اولیه با میراث‌فرهنگی داشت که اتفاق نیفتاده است».

در پی واکنش‌های زیادی که به ساخت مسکن ملی در حریم شهر دقیانوس رخ داد، دادستان جیرفت دستور توقف عملیات را صادر و اعلام کرد: «آثار تاریخی خط قرمز و میراث‌فرهنگی ماست و باید برای حفظ و نگهداری از آن دقت شود».

صالحی‌نژاد با یادآوری اینکه شهر قدیم یکی از دو محوطۀ تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد، گفت: «نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود».

او تاکید کرد: «دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می‌کند اما مسئولان راه و شهرسازی باید در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا