خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرکنسول ایران در میلان از مشارکت بیشتر نسبت به ۱۴۰۰ می‌گوید

علی فهیم دانش، سرکنسول ایران در میلان ایتالیا، می‌گوید انتخابات زودهنگام 403 نسبت به انتخابات 400 در خارج از کشور شاهد مشارکت بیشتری بوده است.

آقای فهیم دانش ضمن توضیح درمورد میزان مشارکت و همچنین چگونگی اطلاع‌رسانی‌های سفارت درمورد این انتخابات به مسئله‌ی برخی مخالفین ایرانی حضور در انتخابات که در محل کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌های حاضر می‌شوند و معمولا در مقابل در برای رای‌دهندگان باری روانی ایجاد می‌کنند، نیز توضیح داد.

رای‌گیری در کنسولگری ایران در میلان از ساعت 8 صبح امروز –هشتم تیرماه – برگزار شد. گفتنی است که هنگام حضور خبرنگار انصاف نیوز در محل رای‌گیری حدود 20 رای دهنده به این محل رفت و آمد داشته‌اند.

همچنین مقابل ورودی کنسولگری میلان نیز یکی از مخالفین درحال فیلمبرداری از کسانی بود که در رفت و آمد به این ساختمان بودند. مامورین پلیس برای امنیت محل و حاضرین حضور داشتند و در دفعات مختلفی اقدام به صحبت با این شخص کردند. فیلم‌های موجود در فضای مجازی که از سوی همین افراد در دیگر نقاط دنیا و در انتخابات سال‌های اخیر منتشر شده نشان می‌دهد که این موضوع تبدیل به رویه‌ای مرسوم میان برخی از مخالفین جمهوری اسلامی شده است.

در ادامه متن گفت‌وگوی انصاف نیوز با سرکنسول ایران در میلان را بخوانید:

فهیم‌دانش درباره‌ی میزان مشارکت گفت: مشارکت در انتخابات یکی از نمودهای اعمال حقوق مدنی و سیاسی افراد است؛ با بستری که دولت جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده برای اینکه به سادگی امکان مشارکت آحاد مردم در تعیین سرنوشت‌شان برای حال و آینده‌ی نظام و کشورشان فراهم باشد، هم در داخل کشور و هم در اینجا شاهد مشارکتی مطلوب هستیم.

اینجا از 8 صبح که آغاز رای‌گیری بود، با صف مواجه بودیم و تعداد قابل توجهی، خصوصا از قشر جوان ایرانی‌های مقیم در شمال ایتالیا که اکثرا دانشجو هم هستند، آمدند و رای دادند. البته چون روز کاری است و جمعه در اینجا تعطیل نیست، یک بخشی از این ازدحام برای اول صبح طبیعی است؛ قبل از اینکه ساعت کاری شروع شود یا دانشگاه‌ها –برخی از دانشجویان امروز با امتحان درگیر هستند- همان ساعت 8 رای خود را دادند. انتظار داریم که در بازه‌های زمانی اواسط روز و همینطور در ساعات پایانی هم با حضور قابل توجه مردم مواجه باشیم.

کنسولگری اقداماتی را در راستای اطلاع‌رسانی انجام داده است، هم در فضای مجازی و هم به‌صورت چهره‌به‌چهره و هم با استفاده از امکاناتی که نمایندگی از نظر بصری دارد. در سالن‌های مراجعین کنسولی، در بیرون نمایندگی، با ارتباطاتی که با ایرانیان مقیم داشتیم اطلاع‌رسانی کردیم؛ چندمرتبه سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم داشتم، این حق مهم‌شان را تبیین کردم که عزیزان مقیم شمال ایتالیا بیایند و بتوانند در سرنوشت کشورشان مشارکت داشته باشند و از این بستری که جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است برای اینکه مردم اراده‌ی سیاسی‌شان را با انتخابات به منصه‌ی ظهور بگذارند، استفاده کنند؛ که با استقبال هم مواجه شده است.

برای آشنایی بیشتر مخاطبین شما عرض می‌کنم که میلان با داشتن دانشگاه‌هایی که اینجا هست پذیرای یکسری از عزیزان دانشجوی ماست که برای ادامه تحصیل به اینجا آمدند و در حال حاضر اکثرا بصورت موقت در میلان اقامت دارند. در استان‌های همجوار هم که حوزه‌ی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از جمله در تورین خصوصا، دانشجویان ایرانی حضور دارند و یک تعدادی از عزیزانی که امروز آمده بودند، در حدود 20 نفر از دانشجویان تورینی هستند. با یک مسافت 2 ساعته با وسایل نقلیه‌ی عمومی.

این نشان می‌دهد که فرهیختگان ایرانی که در شمال ایتالیا حضور دارند علاقمند هستند و با اینکه به لحاظ فیزیکی از کشورشان دور هستند اما قلبا به ایران نزدیک‌اند و به نظام علاقمندند و برای نشان دادن دلبستگی‌شان به کشورشان ایران عزیز حضور پیدا می‌کنند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این انتخابات در قیاس با انتخابات 1400 تا الان چگونه بوده است هم گفت: حضور بنظر پررنگ‌تر شده است؛ 1400 انتخابات در شرایط کرونایی هم برگزار شده بود. مناظراتی که انجام شده، شور انتخاباتی که در ایران بوده، شهادت رئیس دولت قبل و وزیر محترم امور خارجه –که خداوند رحمت کند- تمامی این شرایط دست بدست هم داده است که انتخابات حاضر پرشورتر از انتخابات گذشته باشد. تخمین ما این است که عزیزان ایرانی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

سرکنسولگر ایران در میلان، درباره‌ی حضور برخی از هموطنان مخالف رای دادن در زمان‌های رای‌گیری مقابل سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها و ایجاد مزاحمت برای رای‌دهندگان نیز گفت: ما بعنوان سرکنسولگری و وزارت امور خارجه، عادت کرده‌ایم که در چارچوب قوانین و مقررات و عرف‌های بین‌المللی اقدام کنیم و قانون‌مداری را اولویت خود قرار دهیم.

اینکه من تاکید کردم که انتخابات یک نمود حق سیاسی و مدنی فرد است، یک بحث حقوقی بین‌المللی دارد که منبعث از مباحث حقوق بشری است؛ از اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر تا میثاق‌های مدنی-سیاسی، فرهنگی-اجتماعی 1966 تا روندهای حال حاضر، نسبت به انتخابات، برگزاری انتخابات و حق مردم برای رای دادن، اشارات صریحی دارد و تعهداتی وجود دارد. به همین جهت هم است که ما در هر کشوری که نمایندگی و سفارت و سرکنسولگری داریم، دولت‌های محل برای اینکه انتخابات برگزار شود مساعدت می‌کنند؛ همانگونه که ما در جمهوری اسلامی ایران مساعدت می‌کنیم که انتخاباتی را که سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های خارجی می‌خواهند برگزار کنند، در کمال امنیت و آرامش برگزار شود و مردم خارجی مقیم ایران هم بتوانند از این حق‌شان استفاده کنند.

اگر کسی اخلال می‌کند، اگر کسی حرف دیگری دارد و در چارچوب قوانین و مقررات آن حرف را نمی‌تواند بزند و باعث می‌شود که با اقدامات فیزیکی، روانی، معنوی و اقداماتی که آزاردهنده است و جرم‌انگاری شده است، مانع از این شود که یک ایرانی در رای دادن حتی دچار تردید شود، نه اینکه بیاید رای دهد و اذیت شود، بلکه با این موانع فکر کند که از نظر روانی دچار فشاری می‌شود و نیاید رای دهد، این علاوه بر اینکه کاری غیر قانونی و غیر خلاقی و غیرانسانی است، در هیچ چارچوبی هم قرار نمی‌گیرد. یعنی در گفتمان غربی، در آزادی‌های بی‌حد و حصر غربی –بنابر برخی اقوال خودشان- در هیچ چارچوبی قرار نمی‌گیرد.

آزادی یعنی قدرت تحمل افکار و عقاید مخالف؛ اصلا بر فرض که شما با عقیده‌ای مخالفید، یک چارچوب‌های قانونی برای ابراز آن وجود دارد. نمی‌توانید مانع ابراز آن عقیده شوید. ما در چارچوب قوانین و مقررات این عادت را داریم و این سرلوحه‌ی کار دولت‌مان هم است که قانون‌مداری را پیشه کنیم. در چارچوب قوانین و مقررات بستر را ایجاد می‌کنیم که ایرانی عزیزی که مقیم خارج کشور است، بتواند بیاید و این حق خود را استیفا کند. هرگونه مانع ایجاد کردن در این چارچوب، اکیدا و شدیدا غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرانسانی است و باید با آن در چارچوب قوانین و مقررات برخورد شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا