خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات ایران در رسانه‌های بین‌المللی

با نزدیک‌تر شدن انتخابات زودهنگام ایران در روز 8 تیرماه، رسانه‌های غیرفارسی زبان نیز به حواشی و متن این رخداد پرداخته‌اند؛ از سخنان آیت الله خامنه‌ای در روز عید غدیر و برداشت‌ها از آن، تا چگونگی این انتخابات و نتایج آن و تاثیرش بر روابط ایران و آمریکا مورد بررسی این رسانه‌ها بوده است.

آسوشیتد پرس:

این خبرگزاری، اخبار و گزارش‌هایی درمورد انتخابات در روزهای منتهی به هشتم تیر کار کرده، که آخرین آن تحلیلی است بر صحبت‌های اخیر رهبری به مناسبت عید غدیر و گمانه‌زنی‌ها درمورد اشارات پنهان در این صحبت‌ها. این گزارش با تیتر: «رهبر عالی ایران به تنها نامزد اصلاح‌طلب در رقابت‌های ریاست‌جمهوری هشدار داد و در عین حال خواستار حضور حداکثری شد» منتشر شده است.

به زعم نویسندگان گزارش آسوشیتدپرس «آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران، که اغلب مانند بسیاری از سیاستمداران ایرانی به صورت تمثیل صحبت می‌کند، به نظر می‌رسد به طور مستقیم کاندیداتوری مسعود پزشکیان، جراح قلب ۶۹ ساله را زیر سوال برد. پزشکیان با مقامات دولت سابق حسن روحانی همسو شده است. روحانی به دستیابی به توافق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی کمک کرد، توافقی که پزشکیان به طور کامل از آن حمایت کرده، در تضاد با پنج رقیب تندرو خود که خواستار توافقی کاملاً به نفع ایران هستند.»

فارن پالیسی:

این بنگاه خبری از بعد تاثیر نتیجه‌ی انتخابات بر روابط و تنش‌های میان ایالات متحدی و ایران به موضوع رخداد هشتم تیر پرداخته و نوشته است: «کارشناسان توافق دارند که تهران انگیزه کمی برای تعامل نزدیک‌تر با واشنگتن دارد، اما نتیجه انتخابات دو کشور می‌تواند پویایی روابط را تغییر دهد.»

اما در عین‌حال در این یادداشت تحلیلی مطرح شده مبنی بر اینکه «بسیاری از ایرانیان فکر می‌کنند که کشور احتمالاً شاهد رئیس‌جمهور دیگری خواهد بود که به آیت الله خامنه‌ای نزدیک است؛ در انتخابات این هفته تنها یک نامزد اصلاح‌طلب از میان شش نامزد تایید شده وجود دارد. مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

صرف نظر از اینکه چه کسی جایگزین رئیسی می‌شود، هیچ شخصیتی در سیاست ایران به نظر نمی‌رسد که تمایلی به ریسک سیاسی برای نزدیکی با ایالات متحده داشته باشد. تریتا پارسی توضیح داد که سیاست‌های روحانی در ابتدا نتیجه داد. تهران و واشنگتن توافقی امضا کردند، اما سپس مشکلات آغاز شد: اجرای توافق دشوار بود، سپس ترامپ از توافق خارج شد و بایدن نتوانست به توافق بازگردد. پارسی افزود: “امروزه سیاستمداران ایرانی نمی‌خواهند سرمایه زیادی برای روابط با ایالات متحده صرف کنند.”

لوموند:

غزال گلشیری در لوموند فرانسه درمورد انتخابات زودهنگام و نامزدهای آن نوشته است. در این گزارش که با تیتر «در ایران، کاندیداتوری ریاست‌جمهوری یک اصلاح‌طلب، رأی‌دهندگانی را که پیش‌تر بی‌تفاوت بودند، جذب می‌کند» منتشر شده است آمده که از میان پنج نامزد حاضر در این رقابت، پزشکیان بیشترین احتمال را برای ازسرگیری مذاکرات با هدف نجات توافق هسته‌ای دارد و با این حال اردوگاه اصلاح‌طلب او با ناامیدی عمومی درباره‌ی تغییر سیستم روبروست.

همچنین در این گزارش به یکی از نظرسنجی‌های اسپا اشاره شده و نوشته شده است: «برخلاف انتخابات قبلی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۴ که به طور گسترده توسط ایرانیان نادیده گرفته شد، این انتخابات ممکن است رای‌دهندگان بیشتری را به خود جذب کند. براساس آخرین نظرسنجی از سوی ایسپا، یک مؤسسه نزدیک به دولت، در تاریخ ۲۴ ژوئن، بیش از ۵۲% از جمعیت انتخاب‌کننده ممکن است حضور داشته باشند.»

در بخش دیگری از این گزارش درمورد احتمال افزایش نسبی مشارکت نسبت به انتخابات‌های قبلی، آمده است: «افزایش دوباره علاقه به این انتخابات تا حدودی با شرکت مسعود پزشکیان -تنها نامزد اصلاح‌طلبی که توسط شورای نگهبان تایید شده است- توضیح داده می‌شود. کارشناسان و رأی‌دهندگانی که توسط روزنامه لوموند تلفنی مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، اظهار کرده‌اند که کاندیداتوری او امید به مدیریت بهتر امور ملی و حتی بهبود اقتصادی کمی را در برابر تورم سرسام‌آور 53 درصدی، که به سوءمدیریت و تحریم‌های بین‌المللی نسبت داده می‌شود، افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر، اردوگاه اصلاح‌طلبان توسط رژیم به حاشیه رانده شده بود.»

واشینگتن پست:

این روزنامه امریکایی نیز آخرین گزارشش درمورد انتخابات ایران را با تیتر «ایران در حال انتخاب رئیس‌جمهور جدید است. اینجا چیزهایی است که باید بدانید» منتشر کرد. این گزارش در مقدمه‌ی خود از زبان کارشناسان نتیجه‌ی این انتخابات را «به دور از تغییری واضح» دانسته است.

با اینحال از قول آرش عزیزی نوشته شده است «ابراهیم رئیسی در انتخاباتی کاملاً غیررقابتی در سال ۲۰۲۱ انتخاب شد که نتایج آن از پیش تعیین شده بود. این بار نتایج از پیش تعیین شده نیست.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است «سیستم سیاسی ایران به این معناست که رئیس‌جمهور قدرت محدودی دارد. نهاد قدرت کنترل مستقیم یا غیرمستقیم تمام شاخه‌های حکومت، همچنین ارتش و رسانه‌ها را در دست دارد. با این حال، رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی روزمره، از جمله بر الزامات مذهبی و محدودیت‌های پوشش داشته باشد.»

این گزارش با تکیه بر نظر کارشناسانش تحلیل کرده که انتخابات پیش رو احتمالا به دور دوم کشیده خواهد شد. و سپس به معرفی نامزدهای موجود پرداخته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا