خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رقابت سعید و مسعود تمدید شد

بر اساس آنچه دقایقی قبل به طور رسمی اعلام شده است فاصله‌ی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی از دو کاندیدای دیگر قابل توجه است اما این دو نتوانسته‌اند پنجاه درصد به علاوه‌ی یک رای را کسب کنند و در نتیجه رقابت به مدت یک هفته‌ی دیگر این بار میان این دو کاندیدا تمدید خواهد شد.

مشارکت در انتخابات 8 تیر کمتر از چهل درصد بوده است که حاکی از تکرار مشارکت‌های پایین 50 درصد در دوره‌های اخیر انتخابات است.

واکنش‌ها به آمارهای اعلام شده از درصد مشارکت و نتایج انتخابات را می‌توان به این شکل دسته‌بندی کرد:

  • ابراز نگرانی از درصد اندک مشارکت به نسبت میانگین مشارکت در دوره‌های قبل انتخابات
  • ابراز خرسندی هواداران دو کاندیدای راه یافته به مرحله‌ی دوم انتخابات
  • ایجاد شکاف میان حامیان محمدباقر قالیباف برای تصمیم احتمالی در مرحله‌ی دوم
  • تحلیل دلایل پیشتازی پزشکیان با وجود عدم حضور اکثریت بدنه‌ی اجتماعی حامی اصلاح و تحول
  • انتقاد از عملکرد صداوسیما در بازتاب و تحلیل انتخابات
  • انتقاد از ایجاد مزاحمت برخی براندازان برای شهروندانی که در خارج از کشور رای دادند

چهره‌های سیاسی از جریان‌های مختلف سیاسی و فکری از جمله اصولگرایان و انقلابی‌ها با اشاره به درصد مشارکتی که به شکل غیر رسمی بر این نکته تاکید دارند که این رخداد زنگ هشدار است و باید به چرایی آن اندیشید؛ آنها تاکید دارند که این موضوع از نتیجه‌ی انتخابات و اینکه چه کسی به پیروزی دست پیدا کند اهمیت بیشتری دارد.

هواداران سعید جلیلی و مسعود پزشکیان نسبت به اینکه کاندیدای مطلوب‌شان توانسته با کسب آرای کافی به مرحله‌ی دوم انتخابات مجلس راه پیدا کند ابراز شادمانی می‌کنند و در توییت‌هایی در حال تلاش برای ایجاد زمینه‌ی تداوم شور انتخاباتی تا جمعه‌ی هفته‌ی آینده هستند.

در میان هواداران محمدباقر قالیباف شکافی جدی قابل ملاحظه است. برخی از آنها بر این باور هستند که لازم است بدون توجه به اختلاف نظرهای دامنه‌دار و جدی روزهای اخیر میان آقای قالیباف و آقای جلیلی وحدتی میان این دو طیف جریان اصولگرا ایجاد شود تا از رای‌آوری مسعود پزشیکان جلوگیری به عمل آید اما اکثریتی نگاهی دیگر دارند.

بیشتر طرفداران قالیباف با یادآوری رفتار جلیلی و یاران او در مواجهه با محمدباقر قالیباف تاکید دارند که در مرحله‌ی دوم تمایلی به همراهی با سعید جلیلی ندارند. برخی بر این باورند که ممکن است دست‌کم بخشی از یاران قالیباف در نهایت به همراهان پزشکیان بپیوندند.

پیشتازی مسعود پزشکیان با وجود عدم مشارکت جدی مردم در انتخابات علامت سوالی را پیش روی بعضی تحلیلگران قرار داده است. در دوره‌های پیشین انتخابات قاعده‌ی کلی به این شکل بوده که در اکثریت قریب به اتفاق دوره‌های انتخابات هر زمان که مشارکت به بالای 60 تا 65 درصد می‌رسید نامزدهای جریان میانه‌رو و اصلاحی انتخاب می‌شدند اما این بار با مشارکت حدود چهل درصد کاندیدای این جریان‌ها توانسته است بر سکوی نخست بایستد.

برخی کاربران توییتر با اشاره به نحوه‌ی پوشش تکراری و کسل‌کننده‌ی صداوسیما و برخی دیگر از نهادهای تبلیغاتی و رسانه‌ای رسمی از متن و حاشیه‌ی انتخابات انتقاداتی را به رویکرد کلیشه‌ای و سنتی حاکم بر این نهادها مطرح کرده‌اند.

در خارج از کشور نیز بخشی از واجدان شرایط رای دادن به محل‌های صندوق اخذ رای رفتند اما در برخی موراد با مزاحمت‌هایی از سوی کسانی که خود را برانداز می‌نامند مواجه شدند. انتشار ویدئوهای این رفتارها که رای‌دهندگان را به زحمت انداخت با واکنش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

بر اساس آخرین نتایج رسمی اعلام شده با وجود صدرنشینی کاندیدای جریان میانه‌روها، فاصله‌ی میان سعید جلیلی و مسعود پزشکیان اندک است و هر دو نتوانسته‌اند رای کافی برای پیروزی در مرحله‌ی اول انتخابات را دست یابند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حامیان اقای قالیباف از کسب حمایت می کنند که ایشون ازش حمایت کنه ایشون هم از اقای جلیلی حمایت کرده تمام ….البته اگر از پزشکیان حمایت میکرد یک موج به سمت پزشکیان می اومد و واقعا اجماع می ساخت ولی ایشون از جلیلی پشتیبانی کردند …پس ما هم از حلیلی پشتیبانی می کنیم …

    4
    4
  2. قالیباف الان اگر بیاد طرف پزشکیان تمام جریان انقلاب به حز اقلیتی می اومدند ایشون نیامد که در نتیجه ما هم از جلیلی دفاع می کنیم ..تمام …

    4
    3
  3. پزشکیان بره با قالیباف اجمال کنه همگرایی ایجاد بشه در کشو داریم میگیم برای کشور نهایتا برای همه خوبه اکر نه ما از جلیلی حمایت می کنیم …

    1
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا