خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرگردانی مردم از تعطیلی بیمارستان قائم رشت

سایت کلانشهر (گیلان) نوشت: «بر اساس آمار وزارت بهداشت در دولت سیزدهم فقط در طی دو سال از فعالیت این دولت 16 هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شده است، اما توزیع تخت های بیمارستانی در کشور با پراکندگی معنا داری روبه رو است.اما سرانه تخت بیمارستانی هم به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در ایران 2/5 تخت است که این عدد در گیلان پایین تر از نرم کشوری و 1/6 تخت بیمارستانی به ازای هر یک هزار نفر است.

سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، پیش‌تر در ارتباط با سرانه تخت بیمارستانی در کشور گفته بود: سرانه تخت ما الان ۱.۸۸ تا ۱.۸۹ است و تا رسیدن به عدد ۲.۵، فاصله زیادی داریم.

او در توضیح این موضوع که نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت و سرانه ای که باید به آن برسیم، افزود: ما الان حدود ۱۶۰ هزار تخت بیمارستانی داریم و ۸۵ میلیون هم جمعیت داریم. این دو عدد را تقسیم بکنیم می شود ۱.۸۸ یا ۱.۸۹، به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت و تا عدد ۲.۵ تخت بیمارستانی، فاصله زیادی داریم.

به گفته او کشورهای منطقه حالا عراق و افغانستان و این ها منظور نیست، حدود ۳ است و در اروپا حدود ۵ و کره و ژاپن این عدد ۱۰ هست. پس اینکه بعضی ها می گویند ضرورت ندارند حتماً نمی دانند که مفهوم این عدد و فاصله ها چیست.

او افزود: ما باید خودمان را به عدد ۲.۵ برسانیم و به ازای هر ۸۵۰۰ تخت بیمارستانی که اضافه می شود یک دهم این عدد بالا می رود، یا به عبارت دیگر ۸۵ هزار تخت اگر بسازیم، یک واحد می رود بالا، ما الان یک و ۸۸، یا ۸۹ هستیم، تا ۲.۵ ببینید چند تا از این ۸۵۰۰ تخت بیمارستانی را باید بسازیم. بنابراین ما حتماً بایست این کار را بکنیم، اگر می خواهیم بحث درمانی کشور به استانداردهای جهانی برسد.

با تاسف در ایران برای هر هزار نفر فقط 1.8 تخت بیمارستانی موجود می باشد . یعنی در این مورد، کشور ایران جزء کشورهای محروم مانند کشورهای زیمباوه، بوتان، جامایکا، اردن، بوتسوانا و مصر است.

کشورهای آلمان، اوکراین، موناکو، بلاروس بالاترین رتبه را در تخت بیمارستانی نسبت به دیگر کشورهای جهان از آن خود کرده اند که تعداد 8 تخت برای هر هزار نفر است.

با این حال چون در سال های اخیر بخش بهداشت و درمان قربانی کسری بودجه در کشور بوده است راهی نیست تا بخش خصوصی در کشور توسعه یابد ؛ در گیلان فقط 1200 تخت بیمارستانی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد با این حال باز این استان به جهت سرانه تخت بیمارستانی در کشور از استان های فقیر کشور است و این آمار نشانگر آن است که اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد بیمارستان ها ملموس است ؛ در همین دو هفته اخیر با آتش سوزی بیمارستان قائم (عج) بار درمان به دیگر بیمارستان های خصوصی رشت سرازیر شد تا جایی که یکی از بزرگترین بیمارستان‌های این شهر ظرفیت پذیرش حجم ورودی بیماران را نداشته است.

از آنجا که بیمارستان قائم (عج) به تنهایی 250 تخت بیمارستانی بخش خصوصی گیلان را در اختیار دارد، عدم خدمت رسانی این مجموعه به بیماران قطعا موجب سرگردانی مردم در دیگر بیمارستان‌هایی خواهد شد که تحمل بار مضاعف درمان را ندارند و پیامد آن سرگردانی هایی دیگر را برای دیگر بیماران از جمله خانواده های شهدا و ایثارگران و بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی به دنبال خواهد داشت چون بیمارستان قائم (عج) تنهای بیمارستان بخش خصوصی گیلان است که با همه بیمه های تکمیلی دارای قرار داد است و بیمه های دی برای خانواده های شهدا و جانبازان و بیمه های حافظ و آتیه سازان و… از بیمه هایی هستند که دارای افراد تحت پوشش قابل توجهی هستند و بیمارستان قائم به جهت منشور اخلاقی و انسانی و عدم نگاه صرفا اقتصادی به بخش درمان در سال های اخیر که اوج آن دوران کرونا بوده است با داشتن قرار داد پوشش بیمه های تکمیلی به بیماران خدمت رسانی کرده است.

اما حریق 29 خرداد موجب شده است تا کلیه فعالیت های درمانی بیمارستان قائم (عج) متوقف شود و تا امروز این مرکز همچنان چشم انتظار دستور راه اندازی مجدد از سوی مسوولان باشد.

بیمارستان قائم (عج) اکنون آماده خدمت رسانی به جامعه است و امید است دستگاه قضایی استان که هوشمندانه و آگاهانه حسن جریان امور را نظارت دارد با همان نگاه عادلانه و دلسوزانه زمینه فعالیت مجدد بیمارستان قائم (عج) را فراهم نماید.

بیمارستان قائم (عج) نه تنها یک بیمارستان بلکه یک مجموعه معظم کارآفرینی است که زمینه اشتغال 935 کارگر، کارمند و کادر درمان را به صورت مستقیم فراهم کرده؛ علاوه بر این 250 پزشک گیلانی نیز در قائم (عج) مشغول بکار هستند.

امروز بسیاری بر این واقف هستند که تعطیلی بیمارستان قائم (عج) و یا هر بیمارستان دیگر در رشت بخشی از شریان قلب درمان استان را مسدود خواهد کرد و با رسیدگی دیر هنگام به درمان خطر مرگ محتمل است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا