خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خواص زعفران برای اعصاب + افسردگی

رپورتاژآگهی

زعفران را با نام طلای سرخ هم می‌شناسند. این ادویه جذاب و دوست‌داشتنی طعم غذا، دسر و هر خوراکی را که با استفاده از آن درست می‌شود، متفاوت می‌کند و در عین‌حال رنگ جذابی را هم برای آن رقم می‌زند. علاوه‌بر این خرید زعفران و مصرف آن در پیشگیری و درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نیز اثرگذار است.

برای مثال افسردگی یکی از همین موارد است که افراد زیادی این‌روزها گرفتار آن هستند. در صورت عدم توجه به این بیماری ممکن است مشکلات جدی‌تری ایجاد شود؛ بنابراین با روش‌های ساده مثل استفاده از زعفران می‌توان به راحتی مانع پیشرفت آن شد.

در این مطلب می‌‌خواهیم کمی بیشتر از مکانیسم عمل زعفران روی بدن و درمان افسردگی و تقویت اعصاب صحبت کنیم. بنابراین اگر احساس می‌کنید در معرض آسیب‌های مربوط به اعصاب و روان هستید، حتما آن را مطالعه کنید.

زعفران؛ معجزه‌ای برای افسردگی و آرامش اعصاب

بخش بزرگی از زندگی افراد افسرده و کسانی که دچار بیماری‌های روانی هستند، با قرص‌های شیمیایی می‌گذرد؛ بنابراین جایگزین کردن داروی طبیعی برای آرامش بیشتر، می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد. خرید زعفران گزینه اصلی در این شرایط است که پزشکان طب سنتی نیز آن را تایید می‌کنند. این ماده قادر است مشکلات اعصاب و روان مانند افسردگی را درمان کند و حتی اختلالات خواب را هم به مرور زمان از بین ببرد. از دیگر اثراتی که مصرف این گیاه روی مغز می‌گذارد، شامل بهبود لرزش و رعشه‌های بدن در سنین میان‌سالی، تسکین درد‌های عصبی، درمان مشکلات خواب، افزایش تمرکز، بهبود افسردگی، درمان فراموشی و جلوگیری از پیشرفت آن، افزایش شادی و نشاط، افزایش قدرت حافظه و… است.

چگونه زعفران روی مغز اثر می‌گذارد؟

زعفران آنتی‌اکسیدانی است که در آن مقادیر زیادی کروسین و سافرانال وجود دارد. ورود این ماده به بدن، تقویت حافظه و همچنین کاهش استرس و التهاب را به دنبال خواهد داشت. همچنین اجازه نمی‌دهد اختلالات اکسیداتیو روی سیستم عصبی تاثیر بدی بگذارند.

استفاده از زعفران منجر به کاهش تجمع رسوب در مغز می‌شود و سلامت آن را به دنبال خواهد داشت. از طرفی مصرف این ماده، علائم نوروتوکسیک را کاهش می‌دهد و به افزایش تولید انتقال‌‌دهنده‌های عصبی مثل دوپامین و گلوتامات هم کمک می‌کند.

زعفران روی سطوح ناقل‌های عصبی مرتبط با خلق‌وخو مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین هم اثر خود را می‌گذارد و با تقویت این مواد شیمیایی، نقش مهمی را در کاهش افسردگی ایفا می‌کند.

تاثیر زعفران روی سیستم ایمنی هم به‌طور غیرمستقیم به آرامش اعصاب و از بین رفتن افسردگی کمک می‌کند. زمانی که سیستم ایمنی تقویت شود، التهابات سیستمیک هم کمتر می‌شوند که این فرایند روی روان فرد تاثیرگذار خواهد بود. درنهایت نیز زعفران می‌تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب کمک کند که هر دو از عوامل موثر در بهبود خلق‌وخوی فرد هستند.

3 روش متفاو ت برای مصرف زعفران

زعفران را می‌توان به تنهایی برای تهیه غذا، دسر، شربت و… استفاده کرد؛ اما گاهی ترکیب آن با دیگر مواد خوراکی اثرش را بیشتر می‌کند. به‌طور مثال روش‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم، تاثیر چند برابری را روی اعصاب شما خواهند داشت؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما آن‌ها را امتحان کنید:

ترکیب اسطوخودوس و زعفران

اسطوخودوس به تنهایی نقش بسیاری خوبی روی سردردهای مزمن و فراموشی دارد. بنابراین ترکیب آن با زعفران می‌تواند این تاثیر را چند برابر کند. برای درست کردن این داروی گیاهی کافی است پس از ترکیب زعفران و اسطوخودوس، آن‌ها را با هم دم کنید. می‌توانید این نوشیدنی را در بازه‌های زمانی 8 ساعته میل کنید.

ترکیب زعفران و انجیر

برای سلامت مغز و اعصاب، ترکیب زعفران و انجیر را هم امتحان کنید. خود انجیر به دلیل شیرین بودن باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود و ترکیب آن با زعفران نیز بسیار دلچسب خواهد بود. همچنین انجیر حاوی ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی است که برای سلول‌های مغز لازم و ضروری هستند. برای درست کردن این نوشیدنی کافی است زعفران و انجیر را پس از مخلوط کردن دم کنید.

ترکیب بادام و زعفران

بادام هم حاوی ترکیباتی است که روی سلامت مغز تاثیرگذار هستند. مصرف این ماده می‌تواند اعصاب مغزی را تقویت کند و سبب بهبود آن‌ها شود. برای این کار کمی زعفران و بادام رنده‌شده را با هم ترکیب کنید و آن‌ها را بجوشانید. سپس این ماده را با کمی نبات یا شیرین‌کننده‌های دیگر میل کنید.

مزایای استفاده از زعفران برای درمان افسردگی

این‌روزها مصرف داروهای گیاهی مانند زعفران برای درمان اختلالات مغزی و اعصاب، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این ترکیبات نه‌تنها به درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف کمک می‌کنند، بلکه از اثرات و عوارض داروهای شیمیایی نیز جلوگیری خواهند کرد. در ادامه چند مورد از مزایای مصرف زعفران برای درمان بیماری‌های اعصاب را نام می‌بریم:

  • زعفران به دلیل طبیعی بودن برای بسیاری افراد مناسب‌تر از داروهای شیمیایی است.
  • زعفران نسبت به قرص‌ها و داروهای شیمیایی، عوارض جانبی کمتری دارد.
  • شما می‌توانید زعفران را بدون نیاز به نسخه پزشک مصرف کنید و از فواید آن بهره‌مند شوید.
  • زعفران در طب سنتی سابقه طولانی دارد و بسیاری از اثرات آن کاملا تضمین شده هستند.
  • افراد زیادی زعفران را برای آرامش و درمان ناراحتی‌های اعصاب مصرف کرده‌اند که می‌توانید از تجارب شخصی آن‌ها استفاده کنید.

با وجود همه این موارد باید به این موضوع هم توجه کنید که مکمل‌های طبیعی می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند و با داروها تداخل پیدا کنند. بنابراین باید در مصرف آن‌ها احتیاط کرد و در صورت مشاهده علائم شدید حتما مشورت با پزشک را در اولویت قرار داد.

خرید زعفران و درمان مشکلات اعصاب و روان

در این مطلب به بررسی اثراتی پرداختیم که زعفران روی اعصاب و افسردگی دارد. درست است که فواید این ماده بسیار زیاد است، اما باید در نظر داشت که مصرف بیش از اندازه آن هم مشکلات و آسیب‌های جدی به همراه دارد. همچنین اگر مشکل خاصی دارید، حتما باید قبل از خرید زعفران و مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید. شما چه اثراتی را از زعفران می‌شناسید که در این مطلب به آن اشاره نشده است؟ حتما تجربیات خود را درباره این ماده باارزش با ما به اشتراک بگذارید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا