خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاوش‌ها در گورستان قلایچی بوکان ادامه دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بوکان گفت: کاوش‌های گورستان قلایچی بوکان از ابتدای خرداد سال جاری آغاز شده و هم‌اکنون در حال انجام است.

به گزارش سایت هانا خبر (آذربایجان غربی)، «شورش محمدپور اظهار کرد: گورستان قلایچی مربوط به دوره ماناها در ۲۸۰۰ سال پیش است که متاسفانه از سوی حفاران غیرمجاز به شدت آسیب دیده بود و تیم کاوش باستان‌شناسی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران و حمایت مالی شهرداری و شورای اسلامی بوکان و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی کاوش این محوطه را آغاز کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان بوکان ضمن اشاره به سابقه کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه قلایچی افزود: «کاوشهای قلایچی که از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۵ انجام شده بود، نمایی از معبدی مانایی را آشکارسازی کرده بود که با آجرهای لعابدار تزئین شده بود. اما در مورد هویت سازندگان این آجرها اطلاعاتی در دست نبود.

تیم کاوش مستقر در گورستان قلایچی به سرپرستی دکتر یوسف حسن‌زاده، رئیس گروه پژوهش موزه ملی ایران، امیدوارند با انجام مطالعات انسان‌شناسی و آنالیزهای آزمایشگاهی به روش دی‌ان‌ای و ایزوتوپ و مطالعات باستان‌انگل‌شناسی به اطلاعاتی در مورد هویت آنها از نظر بومی یا مهاجر بودن، وضعیت تغذیه، بیماری‌ها و… دست یابند».

محمدپور در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری سه‌جانبه شهرداری بوکان، اداره کل میراث فرهنگی استان و پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران بتوان مجموعه گردشگری قلایچی را به بهره‌برداری رساند تا ضمن حفاظت از این محوطه ارزشمند، مردم منطقه نیز از مزایای ورود گردشگران به این شهرستان بهره‌مند شوند».

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا