خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رضوی فقیه: سلبریتی‌ها همان کاری را با سیاست می‌کنند که دولت با هنر کرده است

سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی، از سلبریتی‌ها در انتخابات و خصوصا انتخابات 1403 می‌گوید. به باور او هنرمندان غالبا باعث ابتذال امر سیاسی می‌شوند و عدم شرکت این گروه در انتخابات 1403 بیشتر از جنس همراهی با جو و دوری از «دیسلایک» گرفتن بوده است.

سعید رضوی فقیه

انصاف نیوز: چرا در این دوره از انتخابات سلبریتی‌ها پای کار نیامدند؟ چه دلیلی باعث شده که به خلاف موارد گذشته آن‌ها فعال نباشند؟

علتش می‌تواند همان شرم همگانی از شرکت در انتخابات باشد. من اساسا نسبت به اظهارنظرهای سیاسی بسیاری از سلبریتی‌ها در ایران بدبینم. به نظرم در بسیاری موارد سیاست را به ابتذال می‌کشانند. 

این‌ها همان کاری را با سیاست می‌کنند که دولت با فرهنگ و هنر و ادب کرده است. بنابراین خوشحالم که به هر دلیل و با هر پیامدی فعلا ولو به طور موقت این‌ها برای اینکه دیده شوند وارد مقوله سیاست و انتخابات نشده‌اند. البته همه یکدست اینگونه نیستند اما متاسفانه اکثریت با افراد کم هنر و کم مایه است. 

به هر حال در فضایی که شصت درصد از مردم در دور اول حاضر نشدند در انتخابات شرکت کنند سلبریتی‌هایی که شاخک‌هایشان برای شکار لایک خوب کار می‌کند ریسک دیسلایک شدن را نپذیرفتند. هر جا که موجی بلند شود این‌ها با تخته‌های موج سواری‌شان حاضر می‌شوند. الان متاسفانه موج مشارکت دامنه بلندی ندارد وگرنه این عزیزان در حال فعالیت شبانه روزی برای تولید محتوا بودند. فعلا شرکت در انتخابات آلامد نیست. 

حساب افراد صاحب هنر البته جداست

البته بسیاری از افرادی که رای ندادند واقعا بر اساس استدلال بوده ولی اکثریت سلبریتی‌ها صرفا از روی نامساعد بودن شرایط جوی از این فرصت برای خودنمایی چشم و ابرو پوشیده‌اند. اگر هم در دور دوم تعدادی با سر و صدای کم آمده‌اند احتمالا با توجه به احتمال تغییر شرایط است. باز هم می‌گویم حساب افراد فرهیخته، صاحب نظر و صاحب هنر از جوگیرها و خودنماها جداست.

بهاره هدایت و ترانه علیدوستی در انتخابات 96

عوام‌زدگی هنری و فرهنگی در ماهیت و محتوا فرقی با عوام‌زدگی دینی و سیاسی ندارد

انصاف نیوز: از نظر شما سلبریتی‌ها تا به حال چه تاثیری در انتخابات ایران داشته‌اند؟

از نظر کمی تاثیر خوبی داشته‌اند و به شور و نشاط انتخابات کمک کرده‌اند. مثل همه جای دنیا این‌ها می‌توانند پیام‌های سیاسی و اجتماعی را به سرعت در سطح جامعه منتشر کنند چون دیده می‌شوند. اما اکثریتشان از نظر کیفی تاثیر منفی داشته‌اند. همچنان که گفتم افراد کم‌مایه بحث‌های جدی را به ابتذال کشاندند.

مثل همه جا کمیت که روی کیفیت سایه می‌اندازد جلوی رشد آن را می‌گیرد. اکثریت این‌ها در حوزه هنر و ادبیات و فرهنگ کاری را می‌کنند که مداحان و برخی وعاظ با اندیشه دینی کرده‌اند. عوام‌زدگی هنری و فرهنگی در ماهیت و محتوا فرقی با عوام‌زدگی دینی و سیاسی ندارد فقط ظاهرش متفاوت است.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا