خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه‌حل تکثیر نشدن پشه آئدس

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز از مهم‌ترین اقدامات شهرداری کلان‌شهر شیراز در راستای عدم تکثیر پشه آئدس، بهسازی محیط و از بین بردن فضاهای مناسب برای تخم‌گذاری این پشه خبر داد.

به گزارش سایت شیرازه، «خوشبخت در جلسه خدمات شهری پدافند غیرعامل با موضوع جلوگیری از شیوع تب دانگی عنوان کرد: بی‌تردید مهم‌ترین اقدام در راستای عدم تکثیر پشه آئدس بهسازی محیط و از بین بردن فضاهای مناسب برای تخم‌گذاری این پشه است.

خوشبخت گفت: عملیات پاک‌سازی به‌خصوص جمع‌آوری لاستیک‌های فرسوده در سطح مناطق شهرداری شروع‌شده و این اقدام به‌صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

او با بیان اینکه کلیه اقدامات لازم باید در سازمان‌ها و حوزه‌های تابعه پیش‌بینی شود؛ عنوان کرد: آموزش و اطلاع‌رسانی به همکاران بخصوص پاکبانان، سبزبانان و آتش‌نشانان که در رأس خدمت بخصوص در اماکن عمومی، تفرجگاه‌ها و مواردی از این قبیل هستند بسیار ضروری است و باید این موضوع پیوسته انجام پذیرد.

شمس، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه موضوع پشه آئدس را یک تهدید جدی دانست و اظهار داشت: وقوع اپیدمی احتمال دارد و باتوجه‌به نبود واکسن در این خصوص باید تمام اقدامات به قبل از ورود پشه معطوف گردد، چراکه بعد از آن کار مبارزه بسیار سخت می‌شود؛ لذا آموزش عمومی به شهروندان در کاهش احتمال فراگیرشدن این بیماری کمک شایانی می‌کند.

سلطانی کارشناس بیماری‌های واگیردار شبکه بهداشت در این جلسه ضمن ارائه خصوصیات این‌گونه و بیمارهای مربوطه گفت: گردشگرپذیر بودن شیراز، هم‌مرز بودن استان فارس با استان‌های جنوبی، قدرت تکثیر، مقاوم‌بودن پشه آئدس، تردد اتباع کشورهای آلوده، توانایی زنده‌ماندن در شرایط آب‌وهوایی مختلف، قدرت سازگاری بالا، روز گز بودن، مقاوم بودن در مقابل خشکی هوا، احتمال انتقال از پشه ناقل به تخم‌ها و نسل‌های بعد، ایجاد اپیدمی انفجاری، مقاوم بودن در برابر سموم ازجمله مواردی است که باید مدنظر کارشناسان قرار گیرد.

او ادامه داد: هرجایی که یک مقدار کمی آب داشته باشد بخصوص ظروف یک‌بارمصرف، مخازن آب، لاستیک‌ها و زیرگلدانی مکان مناسب برای تخم‌گذاری و تکثیر این حشره است.

رئیس گروه تهدیدات تخصصی پدافند غیرعامل استانداری فارس نیز بیان کرد: حساسیت گروه‌های مختلف ستودنی است. تمام تلاش‌ها در دستگاه‌های مختلف باید بر پیشگیری متمرکز باشد تا تبعات ناشی از این موضوع تقلیل یابد.

در این جلسه که با حضور رؤسای تابعه معاونت محیط‌ زیست و خدمات شهری، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رئیس گروه تهدیدات تخصصی پدافند غیرعامل استانداری فارس، نماینده اداره کل حراست شهرداری، رئیس اداره مدیریت بحران شهرداری، رؤسای مرکز بهداشت انقلاب و والفجر، نماینده بازرسی در معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری و جمعی از کارشناسان برگزار شد بر تعامل و همکاری بین بخشی و همچنین بهسازی محیط به‌عنوان شاه‌کلید مبارزه با این بیماری تأکید شد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا