خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مادر ما ایران را پیش دامپزشک نَبَرید | محمد فاضلی

محمد فاضلی، جامعه‌شناس، در کانال تلگرامی خود نوشت: «جناب #رئیس‌جمهور_مسعود، مادر ما ایران، بیماری‌های صعب‌العلاج دارد. شما پزشک هستی و می‌دانی اگر فردی بیماری سخت و خدای ناکرده صعب‌العلاج داشته باشد، حتی اگر او را پیش حاذق‌ترین پزشک ببرند، و همه کارها درست انجام شود، ممکن است درمان نشود. در چنین حالتی، ایراد به بیمار و پزشک وارد نیست. کارشان درست بود، ولی نشد. بیماری سخت بود و خارج از توان بشر که درمانش کند. اما اگر بیمار صعب‌العلاج را برای درمان پیش دامپزشک ببرند و بمیرد، حکایت دیگری است.  

جناب رئیس‌جمهور مسعود، اگر همکارانت متخصص‌ترین‌ها، کارآزموده‌ترین‌ها، پاکدست‌ترین‌ها و ایران‌دوست‌ترین‌ها هم باشند، برخی بیماری‌های مادر ما ایران، سخت درمان می‌شوند و شاید در دوره ریاست جمهوری شما درمان نشوند. همه امور که دست شما نیست؛ تاریخ، قیمت‌های جهانی، رفتار آمریکا، رفتار رقبای سیاسی و… هم اثرگذار است. مردم و حامیانت اما می‌فهمند که شما برترین‌ها را به‌کار گرفتید، سخت‌کوش بودید و صداقت داشتید.

جناب آقای پزشکیان پنجاه درصد مردم رأی ندادند. آن‌ها که رأی دادند با چشمانی باز عملکردتان را می‌نگرند، همان گونه که عملکرد حاکمیت و شیوه مواجهه‌اش با شما را دقیق‌تر نگاه می‌کنند. سه روز است، از شنبه صبح ۱۶ تیرماه، که مردم با ذره‌بین رفتار و گفتار و کردارت را دقیق نظاره می‌کنند. اولین آزمون جدی شما، انتخاب وزرا و همکاران هیئت دولت است.

جناب رئیس‌جمهور مسعود، اگر یک مشت چهره‌های تکراری، برآمده از لابی‌ها و توصیه‌ها، بدون روال مشخص انتخاب بر اساس شایستگی، نامنسجم و بدون ایده، و ناسالم یا دارای شبهه عدم سلامت انتخاب کنی، هم شهرت یک عمر سلامت و شایستگی شما زیر سؤال می‌رود، دولتی ناکارآمد خواهی ساخت که بلای جانت می‌شود؛ و هم اعتماد و سرمایه اجتماعی که اندوخته‌ای به باد می‌رود. به باد!

رئیس‌جمهور مسعود، خشت اول چون کج نهاده شود، تا ثریای دولت شما هم کج بالا می‌رود. سخنان آن مردی که پدرش را کولش گرفته بود و به سمت صندوق رأی می‌رفت به یاد داشته باشید. هر رأی به شما، عصاره رنج‌های ملت بوده است.

شما به حرف کسانی که می‌گویند برای انتخاب دقیق اعضای هیئت دولت وقت نیست، گوش ندهید. وقت‌تان را این روزها با دیدارهای بی‌حاصل هدر ندهید. برخی می‌آیند توصیه‌های بی‌حاصل کنند و آدم‌های‌شان را جا بیندازند. وقت‌تان را صرف دو امر مهم کنید:

یک. صورت‌بندی نظریه دولت چهاردهم. نظریه دولت شما، باید توضیح دهد که در چه وضعیتی، با چه مسائلی، با چه موانعی، دولت را تحویل گرفته‌اید؛ و با چه سازوکاری، در چارچوب نظم سیاسی موجود و با قصد ایجاد چه تغییرات ممکنی در آن، می‌خواهید به سمت چه اهدافی حرکت کنید. در ضمن، باید مشخص کنید که برای این کار چه ابزارها و منابعی در دست دارید و می‌خواهید چگونه این کار را انجام دهید. بعداً درباره مفهوم «نظریه دولت» می‌نویسم.

دو. رویه و انتخاب دقیق هیئت وزیرانی کارآمد، سالم و منسجم؛ هماهنگ با نظریه دولت شما، و اعتمادساز برای همه جامعه.

جناب رئیس‌جمهور مسعود، نظریه دولت و هیئت وزیران و همکاران‌تان، دو پایی هستند که در دوران ریاست جمهوری با آن‌ها راه می‌روید. هر کدام لنگ بزند، کار شما و ملت لنگ خواهد زد.

امیدوارم در گام اول، همکارانی برگزینید که جامعه و متخصصان و اذهان نگران ایرانیان بگویند رئیس‌جمهور مسعود بالای سر مادر بیمار ما ایران، پزشک حاذق آورد، نه دامپزشک.»

کارزار مطالبه شفافیت انتخاب وزرا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا