خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روتس بلوئر چیست؟ همه چیز درباره بلوئر صنعتی

رپورتاژ آگهی

روتس بلوئر یک نوع کمپرسور مکانیکی است که برای جابجایی حجم زیادی از هوا یا گازها با فشار نسبتاً پایین استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از دو روتور هم‌زمان که در جهت مخالف یکدیگر می‌چرخند، هوا را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌کند. روتس بلوئر rootsblowerدر صنایع مختلفی مانند تصفیه آب، تهویه مطبوع و سیستم‌های هوادهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به دلیل کارایی و قابلیت اطمینان بالا، بسیار محبوب هستند.

در این مطلب سعی داریم تا با پاسخ به سوال “روتس بلوئر چیست” و با بررسی همه چیز درباره بلوئر صنعتی، خرید این تجهیزات را آسان‌تر کنیم.

روتس بلوئر چیست؟

روتس بلوئر (Rootsblower) که با نام‌های دمنده روتس، مکنده روتس و پمپ روتس هم شناخته می‌شود، یک پمپ جابجایی مثبت است که برای جابجایی حجم زیادی از هوا یا گاز با فشار کم در صنایع مختلف به کار می‌رود. این پمپ‌ها به دلیل کارایی بالا و طراحی ساده‌ خود بسیار محبوب هستند.

روتس بلوئر از دو روتور دوار ساخته شده است که درون یک محفظه قرار گرفته‌اند. با چرخش این روتورها، فضای بین آن‌ها به صورت متناوب افزایش و کاهش می‌یابد. این تغییر حجم باعث می‌شود که هوا یا گاز به داخل محفظه مکیده شده و سپس به بیرون دمیده شود. این فرآیند مکش و دمیدن، جریان پیوسته‌ای از هوا یا گاز را ایجاد می‌کند که در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد نیاز است.

کاربرد های بلوئر هوادهی روتس

بلوئر روتس کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. مهمترین کاربردهای رایج آن عبارتند از:

  • هوادهی فاضلاب: مهمترین کاربرد بلوئر روتس در تصفیه خانه‌های فاضلاب است که در آن با تزریق هوا، اکسیژن لازم برای میکروارگانیسم‌ها جهت تجزیه مواد آلی و تصفیه فاضلاب فراهم می‌شود.
  • تصفیه آب: در فرآیندهای تصفیه آب مانند ازن زنی و هوادهی حوضچه‌های ته نشینی، از روتس بلوئر برای افزایش حلالیت اکسیژن، اکسیداسیون آلاینده‌ها و بهبود کیفیت آب استفاده می‌شود.
  • انتقال مواد پودری: روتس بلوئر برای انتقال مواد پودری مانند غلات، آرد و سیمان در خطوط تولید به کار می‌رود.
  • صنایع فولاد: در صنایع فولاد بلوئر روتس برای ذوب آهن، تصفیه گاز و تهویه به کار می‌رود.
  • صنایع دارویی و شیمیایی: در این صنعت، بلوئر روتس جهت انتقال پودر دارو و هوادهی مخازن تخمیر به کار می‌رود.

برند های معتبر روتس بلوئر در ایران کدام اند؟

برند های بلوئر صنعتی

انتخاب برند مناسب روتس بلوئر به عواملی مانند ظرفیت مورد نیاز، فشار، نوع سیال، بودجه و … بستگی دارد. هر یک از برندهای برتر روتس بلوئر برای کاربرد خاصی مناسب هستند. برخی از برندهای معتبر این تجهیزات عبارت اند از:

روتس بلوئر ارزن

شرکت ارزن آلمان با قدمت 150 ساله تولید، به عنوان یکی از پیشگامان در زمینه تولید پمپ‌های هوای فشرده شناخته می‌شود. روتس بلوئر ارزن به دلیل فشار و دبی بالا امروزه در بخش‌های مختلفی از صنعت مثل هوادهی استخرهای تصفیه فاضلاب گرفته تا هوادهی استخرهای پرورش ماهی و تزریق اکسیژن جهت حفظ آبزیان به‌کار می‌روند.

پدروگیل

پمپ دمنده روتس بلوئر PEDRO GIL با طراحی خاص آن در عملیات نصب، راه‌اندازی و نگهداری بسیار کارآمد است. بلوئر پدروگیل تنها به صورت سه فاز تولید می‌شود و در صنایع متنوعی از جمله صنایع شیلات و پرورش ماهی، پتروشیمی، تصفیه فاضلاب، صنایع اسید سازی، انتقال مواد پودری، و خشک کردن محصولات در صنایع ریسندگی، بافندگی و کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لانگ تک

بلوئر لانگ‌تک (Longtech) یکی از دستگاه‌های بلوئر هوادهی ساخت تایوان است. این دستگاه‌ها در صنایع مختلفی که نیاز به فرآیند انتقال هوا با فشار خاصی دارند، مثل هوادهی کوره‌های ریخته‌گری، تصفیه‌خانه‌ها و پمپ‌های فاضلاب، انتقال پنوماتیک مواد و پودرها، و پرورش ماهی و آبزیان کاربرد دارند.

روتس بلوئر گریتک

روتس بلوئر گریتک دو پره و سه پره Greatech ساخت کشور تایوان است و کیفیت بسیار بالایی در طراحی و تولید دارد. این تجهیز در صنایع مختلفی از جمله صنایع غذایی، صنایع چوب، تصفیه آب و فاضلاب، پرورش ماهی، سیستم‌های انتقال مواد، صنایع نساجی، فن و غبارگیر، نفت و گاز، و اسیدسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شوفو

روتس بلوئر شوفو SHOWFOU تایوانی با استفاده از عایق‌بندی پیشرفته‌ آن، توانایی کاهش میزان صدا تا ۹۵ دسی‌بل را دارد. این محصول در صنایع گوناگونی از جمله صنایع نفت و گاز، معادن، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تامین هوا و مخلوط کردن مواد در استخرها، سیستم‌های انتقال مواد، صنایع نساجی، فن و غبارگیر، اسیدسازی و بیمارستان‌ها به‌کار می‌رود.

تراندین

بلوئر هوا صنعتی Trundean یکی از محصولات محبوب در بازار ایران است که به دو صورت دمنده و مکنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در صنایع مختلفی مانند انتقال گازها، صنایع نساجی، معادن، صنایع نفت و گاز، و تامین هوای استخرهای فاضلاب، پرورش ماهی و آبکاری استفاده می‌شود.

روبوسکی

روتس بلوئر ربوسکی با ساختار سه لوب چرخشی از بهترین و با کیفیت‌ترین روتس بلوئرهای موجود در بازار به شمار می‌رود. این محصول به دلیل کمترین میزان استهلاک و بالاترین بازدهی، در مقایسه با دیگر برندها و نمونه‌ها، از موثرترین و قابل اعتمادترین گزینه‌ها است. یکی از ویژگی‌های بارز این بلوئرها، عملکرد مناسب آن در فشارهای بالاتر در صنایع پتروشیمی، خودروسازی، پنوماتیک و غیره نسبت به رقبا است.

گلدن تک

در روتس بلوئر گلدن تک، دو روتور در جهت‌های مخالف می‌چرخند. این ویژگی باعث ایجاد حالت‌های مکش و دمش از دو سمت مختلف می‌شود. از بین کاربردهای روتس بلوئر گلدن تک می‌توان به صنایع پتروشیمی، استخرهای پرورش آبزیان، سیستم‌های تصفیه فاضلاب، صنایع خودروسازی، کاشی و سرامیک، چوب و کاغذ، گچ و سیمان، مواد غذایی، کارخانجات ریسندگی و بافندگی، و سیستم‌های انتقال مواد اشاره کرد.

ویژگی های روتس بلوئر

روتس بلوئر rootsblower

روتس بلوئرها قابلیت دمندگی و مکندگی دارند و به‌صورت پکیجی با بالاترین راندمان در این زمینه ارائه می‌شوند. این تجهیزات طیف گسترده‌ای از حجم هوادهی را بر اساس فشار و دبی دلخواه پوشش می‌دهند. روتس بلوئرها قادر به تحمل فشار کاری بالا بوده و تعمیر و نگهداری آن‌ها در طول زمان آسان است. علاوه بر این چون به روغن نیاز ندارند، هوای تمیز تولید می‌کنند و فشار و دبی تولیدی آن‌ها قابل تنظیم و کنترل است.

مزایای آن

دستگاه روتس بلوئر یک ابزار کارآمد برای پاک‌سازی و جمع‌آوری گرد و غبار است که مزایای فراوانی دارد. این دستگاه با قدرت بالا و سرعت قابل تنظیم قادر است به‌سرعت و به‌طور موثر گرد و غبار و ذرات معلق را از سطوح مختلف جمع‌آوری کند. طراحی سبک و قابل حمل آن، استفاده در محل کار را بسیار آسان کرده است.

برخلاف برخی دستگاه‌های مشابه که صدای زیادی تولید می‌کنند، این دستگاه با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته، صدای کمتری دارد. همچنین قابلیت تنظیم سرعت به کاربران اجازه می‌دهد تا قدرت و سرعت جریان هوا را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند.

اجزای تشکیل دهنده روتس بلوئر rootsblower

روتس بلوئر از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. مهمترین اجزای این پمپ عبارتند از:

  • چرخ دنده: چرخ دنده‌ها وظیفه دارند چرخش موتور را به روتورها منتقل کنند.
  • روتورها: روتس بلوئر دارای دو روتور دوار است که از جنس چدن یا فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند.
  • بلبرینگ: بلبرینگ‌ها از چرخش روان روتورها در داخل پوسته پشتیبانی می‌کنند.
  • پورت ورودی و خروجی: پورت ورودی و خروجی وظیفه دارند جریان هوا یا گاز را به داخل و خارج از محفظه کنترل کنند.
  • پوسته: پوسته روتس بلوئر، محفظه‌ای است که سایر اجزای پمپ را در خود جای می‌دهد.
  • گیربکس: گیربکس وظیفه دارد چرخش موتور را به چرخش همزمان روتورها منتقل کند.
  • سیلندر و سر سیلندر: سیلندرها فضای بین روتورها را در داخل پوسته احاطه می‌کنند.
  • بیرینگ : این اجزای روتس بلوئر وظیفه قراردادن روتورها را در جای خود برعهده دارند.
  • سایلنسر ورودی و خروجی: سایلنسر یا صدا خفه کن، دستگاهی است که برای کاهش سطح صدای ناخواسته (نویز) استفاده می شود.
  • شافت: شافت قدرت موتور را از طریق کوپلینگ به روتورها منتقل می‌کند و باعث چرخش آن‌ها می‌شود.
  • شیر یکطرفه : این شیر فقط به جریان در یک جهت اجازه عبور می‌دهد و از برگشت جریان در جهت مخالف جلوگیری می‌کند.
  • لرزه گیر: روتس بلوئر در هنگام کار به دلیل چرخش سریع روتورها، لرزش و صدا تولید می‌کند. لرزه‌گیرها با استفاده از روش‌های مختلفی مانند جذب لرزش و کاهش سرعت لرزش، لرزش و صدای تولیدی توسط روتس بلوئر را کاهش می‌دهند.
  • سوپاپ اطمینان: سوپاپ اطمینان به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت افزایش فشار داخل روتس بلوئر بیش از حد مجاز، به طور خودکار باز شود و مقداری از هوا یا گاز را از داخل پمپ تخلیه کند.
روتس بلوئر چیست

هزینه های نگهداری روتس بلوئر

با توجه به شرایط و محیط کاری، سن روتس بلوئر rootsblower و شرایط نگهداری آن، هزینه نگهداری و تعمیر روتس بلوئر متغیر است. با وجود اینکه این پمپ قطعات جداگانه‌ای مانند موتور و توربین دارد، هزینه تعمیر و نگهداری آن ممکن است بیشتر از برخی پمپ‌های ساده‌تر باشد؛ اما بلوئر روتس به دلیل دوام و کیفیت بالای خود و قابلیت تعمیر و بازیابی آسان هزینه نگهداری و تعمیر کمتری دارد.

سخن آخر

روتس بلوئر یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات صنعتی است که کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. به همین خاطر بهتر است که با انواع و برندهای آن آشنایی داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم همه چیز در مورد این بلوئر صنعتی را در اختیار کاربران قرار دهیم تا بتوانند متناسب با نیاز خود، خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته باشند.

روتوپارس یکی از شرکت های معتبر در زمینه خرید انواع روتس بلوئر است؛ اگر قصد خرید روتس بلوئر را دارید، با کارشناسان این مجموعه در تماس باشید تا شما را در خرید محصول متناسب با نیازتان یاری کنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا