خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرهنگ را به اهل فرهنگ بسپارید!

محمدحسن علایی، جامعه شناس، در کانال تلگرامی خود نوشت: «در ابتدای این جستار به اجمال از تفاوت “اهل تفکر” و “اهل سیاست” سخن می‌گویم، چرا که در آستانه‌ی تشکیل دولت جدید این ملاحظه می‌تواند از جهات مختلفی سودمند واقع شود؛ البته نگارنده به وضعیت‌های مرزی تفکر و سیاست وجه نظر دارد و اساسا از همین منظر به طرح مطالبه خویش می‌پردازد.

اهل تفکر چارچوب‌های کلی زمین بازی سیاست را طرح می افکنند؛ امکانات و امتناعات را شناسایی و معرفی می‌کنند؛ لوازم و پیامدهای تصمیمات کلان را احصا می‌نمایند؛ و قواعد بازی، و خطوط کلی اخلاقیات مورد نیاز برای وصول به نتیجه را ترسیم می‌کنند؛ برای روشن‌تر شدن این مورد بهتر است با یک مثال به ایضاح مطلب بپردازیم؛ توصیف “وضعیت توسعه‌نیافتگی تاریخی”، “اقتضائات حکمرانی در عالمیت جدید”، “ویژگی‌های دولت-ملت مدرن” و از این دست موارد می تواند از جانب اهل تفکر برای مردان و زنان سیاست بصیرت آفرین و قدرت‌ساز باشد، چرا که بی شک در جهان امروز نسبت وثیقی بین “دانش” و “قدرت” وجود دارد.

اهل سیاست اما با التفات به ملاحظات اهل تفکر -به میانجی استراتژیست‌ها و سیاست‌گذاران- می‌توانند در اتخاذ و اجرای تصمیمات درست کامیاب شوند چه در سطح منطقه ای، و چه در سطوح ملی و بین‌المللی. لذا عدم استغنا به نظرات متخصصین امور و بدنه‌ی کارشناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛

اینجانب نیز عطف به عقبه ی آکادمیک خویش به عنوان معلم و مدرس در حوزه‌ی جامعه‌شناسی امیدوارم دولت جدید و در رأس آن جناب دکتر مسعود پزشکیان نسبت به تحول آفرینی در نهاد‌ علم و نظام آموزش کشور به آرای اهل تخصص گشوده بوده، در طول دوران ریاست خویش به عنوان یک طبیب حاذق نسبت به طپش های حیات آکادمیک و نبض آموزش و پرورش کشور حساس باشند و این ممکن نخواهد بود مگر در گفتگوی دائمی با دانشگاهیان و فرهنگیان!

لذا امیدوارم در تعیین وزرا و مدیران نهاد علم کشور و نیز اتخاذ تصمیمات مرتبط با این نهاد از حداکثر اجماع نخبگانی بهره برده و با قاطعیت از آن حمایت کنند؛ این بخش حیاتی جامعه که نسل آینده ایران و انقلاب به آن وابسته است مع الاسف در طول دهه‌های گذشته به هیچ وجه آنچنان که شایسته و بایسته است وجه همت مسئولان نبوده است‌. آقای دکتر فرهنگ را به اهل فرهنگ بسپارید!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا