خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تولید روزانه ۲۰ تن پسماند بیمارستانی در آذربایجان‌شرقی!

سایت ساقی آذربایجان نوشت: «شهنام اشتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، روز شنبه در گفت‌وگویی، دفع اصولی با رعایت موازین بهداشتی و مقررات زیست محیطی را از مولفه های اصلی و مهم در سالم سازی محیط‌زیست انسانی و حیوانی دانست و افزود: بی توجهی بیمارستان ها و مراکز درمانی و بهداشتی می تواند مخاطرات جدی برای حوزه سلامت جامعه به وجود آورد.

او یکی از اقدامات مهم و موثر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی برای دفع بهداشتی پسماندهای بیمارستانی را الزام آور کردن این مراکز به تجهیزات دفع و امحای بهداشتی پسماندها اعلام و اظهار کرد: در این زمینه از سه سال قبل پیگیری های لازم به انجام رسیده است که حاصل آن ایجاد تعداد قابل توجه مراکز دفع بهداشتی پسماندهای بیمارستانی است.

اشتری با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۴۵ بیمارستان و مرکز درمانی آذربایجان شرقی به تجهیزات مربوط به امحای پسماندهای بیمارستانی مجهز شده اند، یادآور شد: انتظار می رود علاوه بر این مراکز، درمانگاه ها و حتی مطب های پزشکی سطح شهرها نیز به تجهیزات مزبور مجهز و مانع از گسترش انواع بیماری ها و نیز آسیب زدن به محیط زیست طبیعی شوند.

او تولید روزانه بین ۱۶ تا ۲۰ تن پسماند بهداشتی و بیمارستانی در آذربایجان شرقی را بسیار بالا توصیف کرد و ادامه داد: این حجم تولید زباله توسط مراکز درمانی می تواند بخش مهمی از جامعه را آلوده کرده و منجر به بروز انواع بیماری ها شود که جلوگیری از آن جزو وظایف و تکالیف دانشگاه علوم پزشکی است.

اشتری محیط زیست را موضوعی اجتماعی و فرهنگی برشمرد و با بیان اینکه مقولاتی از این دست نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و زمان بر است، یادآور شد: بدون تردید نقش آحاد مردم و جوامع محلی و تشکل های مردمی در این زمینه نقش آفرین اصلی هستند که در این میان رسانه ها محور تمامی فعالیت ها به شمار می روند.

او بر نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه برای حراست از محیط زیست تاکید و اضافه کرد: چنانچه رسانه های جمعی با برنامه ها و اقدامات سازمان محیط زیست همراهی داشته و آگاهی های لازم و کافی را به سمع مردم برسانند، بسیاری از دغدغه های کنونی این حوزه قابل رفع است.

اشتری حراست از محیط زیست و مقابله با تولید انواع پسماندهای صنعتی و بهداشتی را رسالتی همگانی برشمرد و گفت: به استناد ماده یازده قانون مدیریت جامع پسماندها، سازمان های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی و صنعت، معدن و تجارت و نیز شهرک های صنعتی در این زمینه تکالیف قانونی دارند و باید به آن عمل کنند.

به گفته او با توجه به وضعیت نامناسب پسماندهای رها شده در اطراف شهرک های صنعتی استان، باید سازمان صمت و شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی استان نسبت به مدیریت پسماندهای تولیدی در واحدهای صنعتی مستقر وفق ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماندها مصوب سال ۱۳۸۳ اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بر مدیریت بهینه پسماندهای پزشکی استان توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید و اضافه کرد: در این راستا پذیرش پسماندهای بی‌خطر شده عفونی با نظارت بیشتر توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری کلانشهر تبریز باید با جدیت پیگیری شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا