خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شناسایی اولین مورد پشه آئدس در بیله‌سوار اردبیل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در استان ما برای اولین بار پشه آئدس، دو روز پیش در شهرستان مرزی بیله‌سوار شناسایی شده است.

به گزارش سایت سبلان ما (اردبیل)، «علی محمدیان درباره مشاهده پشه آئدس در استان اردبیل گفت: این نوع پشه دو روز پیش در بیله‌سوار شناسایی شده است.

او با بیان ابنکه پشه آئدس بومی آسیای جنوب شرقی است، افزود: پشه آئدس اخیرا از سمت جنوب وارد کشور ما شد و درگیری‌ها در جنوب کشور است اما در استان اردبیل برای اولین بار این نوع پشه، دو روز پیش در شهرستان مرزی بیله‌سوار شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: هنوز هیچ علائمی از وجودِ بیماریِ دِنگی که براثرِ گزش پشه آئدس بروز کند، در استان اردبیل مشاهده نشده است.

او گفت: روند ایجاد بیماری بر اثر گزش پشه آئدس به این صورت است که اگر پشه به بیماری دنگی آلوده باشد و فرد سالم را مورد گزش قرار دهد بیماری تب دنگی منتقل می‌شود که در 80 درصد موارد حتی ممکن است افراد متوجه این تب هم نشوند؛ همچنین در 5 درصد موارد در مبتلان به بیماریِ دِنگی تب شدید است و در کمتر از یک درصد موارد نیز به خاطر ایجاد شُک و ایجاد خونریزی تب دنگی می‎تواند، کشنده باشد.

محمدیان درباره علائم مهمی که بیماران تب دنگی آن را تجربه می‌کنند، اظهار داشت: سردرد، درد عضلانی، علائم پوستی، علائم گوارشی و تب از جمله علائم مبتلایان به بیماری تب دنگی است.

او اضافه کرد: پشه آئدس چون در آب‌های راکد تخمک‌گذاری می‌کند، بنابراین اولین راه پیشگیری از گزش این نوع پشه و جلوگیری از بروز بیماری تب دنگی این است که محیط بهسازی شود و لازم است محیط را از ظروفی که آب در آنها ممکن است جمع شود از جمله بطری آب، قوطی کنسرو، لاستیک و آب زیر گلدان پاکسازی کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تصریح کرد: راه پیشگیری دوم برای مقابله با گزش پشه آئدس و بیماری تب دنگی استفاده از لباس‌های آستین‌دار است و همچنین به استفاده از حشره‌کش‎ها، اسپری و پمادها و استفاده از پشه‌بند و توری در منازل توصیه می‎شود.

گفته می‌شود چون درمان و داروی قطعی برای بیماری تب دنگی وجود ندارد، بنابراین پیشگیری بهترین کار ممکن در شرایط کنونی است و باید در اولویت باشد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا