خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شوتی‌گری و تهدید جان کرمانی‌ها در جاده‌ها | ۹ نفر جان باختند

سایت سایت کرمان امروز، نوشت: «متاسفانه طی پنج روز گذشته ۹نفر در استان کرمان به علت حوادث ناشی از برخورد با خودروهای قاچاق سوخت جان خود را از دست داده‌اند. با توجه به وضعیت اقتصادی این روزها و تورم و بیکاری، بسیاری از جوانان مناطق محروم به این شغل روی آورده و سرکرده‌های باندهای قاچاق نیز با دستمزدهای ناچیز ایشان را بکار گرفته‌اند و نتیجه این شده است که جاده‌های استان از این لحاظ ناامن شده است و هر لحظه امکان رخداد یک حادثه مرگبار وجود دارد و…

به دلیل همجواری استان کرمان با دو استان مرزی شاهد پدیده شوم قاچاق سوخت به ویژه در جنوب و شرق این استان هستیم که صرف نظر از برباد دادن ارزان سرمایه های ملی کشورمان، هرازگاهی شاهد حوادث ناگوار تصادف هستیم که جان انسان ها را قربانی می کند. در همین زمینه گزارشی تهیه شده که در ادامه قابل مطالعه است.

این روزها جولان خودروهای حامل کالاهای قاچاق که به اصطلاح «شوتی» نامیده می شوند بیش از هر زمان دیگری در جاده های استان خودنمایی می کند. خودروهایی با ارتفاع بالاتر از حد متعارف که عموماً پژو ۴۰۵، پارس و سمند هستند و هیچ حد و مرزی برای رعایت قانون نمی شناسند و تقریباً از تمامی خط قرمزهای رانندگی به راحتی عبور می کنند و از این جهت که حامل کالاهای قاچاق هستند نیز ناقضان قوانین به شمار می آیند.

پلاک های مخدوش یا حتی نداشتن پلاک، سرعت‌های بسیار بالا، رانندگی مخاطره آمیز و گاه وحشت آفرین، ایجاد مزاحمت برای رانندگان دیگر، میکنند. متاسفانه طی پنج روز گذشته، ۹ نفر در استان به علت حوادث ایجاد شده برای خودروهای قاچاق سوخت، جان خود را از دست داده اند.

جانشین پلیس راه جنوب کرمان گفت: بر اثر تصادف وانت سایپای حامل سوخت قاچاق و یک سواری، پنج نفر جان خود را از دست دادند.


سرهنگ احمد یاراللهی در تشریح این خبر اظهار کرد: این حادثه که در جاده جیرفت – کهنوج و نزدیک پل بهادرآباد رخ داد، یک نفر راننده سوخت‌بر و چهار نفر از جمله راننده و سرنشینان خودرو سواری بر اثر آتش‌سوزی جان خود را از دست دادند. او بیان کرد: سرنشینان خودروی سواری اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر و دو کودک بودند.

جانشین رئیس پلیس راه جنوب کرمان درباره این حوادث چنین گفت: خودروی وانت حامل سوخت قاچاق به دلیل سبقت غیرمجاز از مقابل با خودروی سواری برخورد کرده و مقصر اصلی حادثه است.

روز پنجشنبه هفته گذشته نیز سه نفر در پی واژگونی خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق در بم، جان خود را از دست دادند.

همچنین روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه جاری در پی تصادف دو خودروی سوخت‌بر در مقابل ارگ جدید بم در محور بم– زاهدان یک نفر کشته و دو نفر مصدوم شدند.

در سال های گذشته که وضعیت اقتصادی بهتر بود شاید چند صد خودرو به عنوان شوتی در جاده های استان کار می کردند اما با توجه به وضعیت اقتصادی،تورم و بیکاری بسیاری به این شغل رو آورده و سرکرده باندهای قاچاق نیز با وعده‌های دستمزد چند میلیونی آنها را بکار گرفته و جاده های استان را از این لحاظ ناامن کرده و ضربه مهلکی به اقتصاد کشور می زنند. همچنین خطری برای دیگر رانندگان شده اند. جولان این خودروها در جاده باعث شده که حوادث مرگباری برای خودشان و سایر رانندگان عبوری رقم بخورد.

خودروهای حامل سوخت قاچاق در بسیاری از موارد به‌صورت غیرمستقیم باعث ایجاد حادثه برای سایر رانندگان می‌شوند به نحوی که سرعت سرسام‌آور، انحراف به چپ‌های آنی و مخاطره‌آمیز، رعایت نکردن حق تقدم عبور در ورود از فرعی به اصلی، تعادل نداشتن خودرو حین حرکت باعث ایجاد مخاطرات رانندگی و وقوع حادثه می‌شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا