خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بایدها و نبایدهای تغذیه برای جلوگیری از گرمازدگی

کارشناس ارشد علوم تغذیه گفت: مصرف ترکیبات غذایی که آب زیادی را در خود نگه می‌دارند در فصل گرما توصیه می‌شود مثل انواع سبزیجات و میوه‌های آبدار که می‌توانند جایگزین خوبی برای مایعات بدن باشند.

به گزارش سایت صبح قزوین، «عطیه رزازی با اشاره به نکات مهم جهت پیشگیری از گرمازدگی اظهار کرد: برای ارگان‌های داخلی بدن دمایی تعیین شده که ۳۷ درجه است و چنانچه این میزان افزایش پیدا کند روی سیستم داخلی فرد تاثیر منفی می‌گذارد.

او افزود: برای اینکه بدن بتواند دمای طبیعی را برای سلول‌های داخلی حفظ کند مجبور به تعریق جهت دفع دمای بالای بدن می‌شود تا سیستم داخلی کمتر آسیب ببیند.

کارشناس ارشد علوم تغذیه تصریح کرد: اگر فعالیت بدنی فردی خارج از توان او باشد و به نوعی سیستم‌های داخلی و الکترولیت‌های بدن دچار آسیب شوند آثار عوارض گرمازدگی با شدت بیشتری در فرد ظهور و بروز پیدا می‌کند.

افزایش تپش قلب، تعریق زیاد و سردرد از عوارض گرمازدگی است

او در مورد عوارض گرمازدگی گفت: افزایش میزان تپش قلب، تعریق فراوان، قرمزی پوست، احساس خستگی و سردرد، سرگیجه و سیاه رفتن چشم و سرگیجه از جمله عوارض گرمازدگی است.

رزازی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز گرمازدگی افراد باید تا جایی که امکان دارد در ساعات گرم هوا در معرض تابش شدید نور خورشید قرار نگیرند و از انجام فعالیت‌های سنگین و انرژی‌بر که موجب افزایش ضربان قلب و تعریق می‌شود، پرهیز کنند همچنین لباس‌های رنگ روشن بپوشند و از کلاه و دستکش برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به صورت و دست‌ها استفاده کنند.

او اضافه کرد: برخی افراد به دلایلی از جمله مسائل شغلی مجبور هستند در معرض گرمای هوا قرار بگیرند لذا اولین و مهم‌ترین گام برای پیشگیری از گرمازدگی این است که در تابستان منتظر علائم گرمازدگی و تشنگی نباشیم.

استفاده از نوشیدنی‌های مناسب برای تامین آب مورد نیاز بدن

این مسئول یادآور شد: وقتی بدن انسان احساس گرما می‌کند اولین نشانه آن ایجاد تعریق است برای اینکه بدن دچار چنین حالتی نشود تلاش کنید تا آب به میزان کافی به بدن شما برسد البته می‌توان از سایر نوشیدنی‌ها مثل آب میوه طبیعی یا انواع شربت‌های سنتی هم برای تامین آب مورد نیاز بدن استفاده کرد اما توصیه ما این است که حتما نیمی از آب مورد نیاز بدن، آب ساده و طبیعی باشد.

او تاکید کرد: مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین یا نمکی مثل دوغ در این ایام، شاید در لحظات ابتدایی باعث ایجاد احساس خوشایندی در فرد شود اما قندها و نمک زیاد باعث کاهش آب درون سلولی بدن می‌شوند.

رزازی عنوان کرد: رنگ ادرار شفاف نشان‌دهنده کافی بودن آب بدن است اما چنانچه غلیظ بوده و به رنگ زردی برود حاکی از دهیدراته شدن و کمبود میزان آب است.

سبزیجات و میوه‌های آبدار جایگزین مناسبی برای تامین مایعات بدن است

او تاکید کرد: مصرف ترکیبات غذایی که آب زیادی را در خود نگه می‌دارند هم در فصل گرما توصیه می‌شود مثل انواع سبزیجات و میوه‌های آبدار که می‌توانند جایگزین خوبی برای مایعات بدن باشند به ویژه استفاده از سبزیجات به دلیل نداشتن قند و نمک اضافه و داشتن فیبر بالا بسیار مناسب است.

کارشناس ارشد علوم تغذیه خاطرنشان کرد: ترکیبات سنتی دیگری هم برای پیشگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود که از جمله آن خاکشیر و تخم شربتی است که آب را در خود جذب می‌کنند و چنانچه در نوشیدنی و مایعات مورد استفاده روزانه مخلوط شوند نگهداری آب در بدن را افزایش می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب در طول روز باید به شکلی باشد که به صورت کم‌کم یا جرعه جرعه به دفعات بالا باشد زیرا نوشیدن یکباره مثلا سه لیوان آب با هم موجب دفع ادرار بیشتر و ماندگاری آب کمتر در بدن می‌شود.

رزازی عنوان کرد: یک باور در میان برخی افراد وجود دارد که وقتی به مشاوره تغذیه مراجعه می‌کنند و به آنها گفته می‌شود که از دوغ و ماست یا ترکیب ماست و خیار در روزهای گرم به عنوان میان وعده استفاده کنند ابراز می‌کنند که این ترکیبات چون از نوع طبع سرد بوده، در نتیجه از آن استفاده نمی‌کنند.

او اضافه کرد: بر اساس طب سنتی و ایرانی در زمان‌هایی که هوا گرم است بدن انسان نیاز به استفاده از ترکیبات غذایی دارد که جریان خون را کاهش داده و تعدیل دمای بدن اتفاق افتد.

کارشناس ارشد علوم تغذیه در پایان گفت: ترکیبات غذایی که اصطلاحا به آن غذاهای سرد گفته می‌شوند مثل انواع میوه‌ها، سبزیجات، ماست و دوغ به پایین آمدن دمای بدن و جلوگیری از گرمازدگی کمک می‌کنند بنابراین می‌توان از این ترکیبات به میزان مناسب استفاده کرد ضمن اینکه دارای ارزش غذایی خوبی هم بوده و جایگزین بسیار بهتری برای نوشابه‌های خنک یا دلستر و دیگر نوشیدنی‌های فاقد ارزش غذایی است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا