خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آشنایی با افکار سیّدمحمّدمهدی میربـاقری / فن‌آوری غرب؛ مُشتی آهن‌پاره و آت‌وآشغال!

رضا دانشمندی، در یادداشتی که در اختیار «انصاف نیوز» قرار داده است، نوشت: 

انتخابات زودهنگام چهاردهمین دورۀ ریاست جمهوری(1403خورشیدی)، ضرورت جریان‌شناسی «فرهنگستان علوم اسلامی قم» [آکادمی] و آشنایی با افکار نظریه‌پردازان آن‌را بیش‌ازپیش آشکار ساخت. 

فهم اصول و مبانی فکری سخنگوی اصلی این جریان، یعنی «سیّدمحمّدمهدی میرباقری» برای مخاطبِ عام کمتر ممکن و جذّاب است، اما مسیرِ مفهوم‌تر و کارآمدتر، شناختِ نمودها، پیامدها و مصادیقِ چنین افکاری است. به دیگر بیان، برای فهم این جریان فرهنگی می‌توان به رویکرد آن در تبیینِ موضوع‌هایی مانند تمدّن، علم، تکنولوژی و … غرب پرداخت (که در چند یادداشت ارائه می‌شود). 

تکنولوژی؛ به‌مثابۀ مُشتی آت‌وآشغال!
میرباقری که شاگردِ «سیّدمنیرالدین حسینی الهاشمی» بوده و از نیمۀ دهۀ 1390خورشیدی به عضویت در مجلس خبرگان رهبری درآمده، قائل به «دینِ حداکثری» است و در نتیجه، مشی تفسیری ویژه‌ای دارد.

او محرم پارسال (یکم مرداد 1402 خورشیدی) ذیل آیۀ 54 سورۀ «زخرف»(2) با اشاره به نقش «تکنولوژی» غرب در انقیاد ملّت‌ها، گفت: الان دنیای غرب هم چه می‌گوید مگر؟ همین را می‌گوید [که سایر فراعنۀ تاریخ گفته‌اند]؛ ما «تکنولوژی» داریم! یک مشت آت‌وآشغال است. نمی‌خواهم بگویم ما نباید کسبِ قدرت کنیم، ولی مقابل این‌ها که نباید تحقیر بشویم. 

چنین تعبیری قبل‌تر (چهارم آذرماه 1401خورشیدی) و در سخنرانی برای انجمن اسلامی فرهنگیـان قم با موضوع ضرورت «جهاد تبیین»، «کلان‌روایت انقلاب اسلامی» و «مأموریت الهی» ملّت ایران، هم بیان شده بود. البته با اشاره به نخستین فراز از آیۀ 131 سورۀ «طه»: آدم وقتی نگاهش به دنیای غرب می‌افتد، نگاهش امتداد پیدا می‌کند («مَدِّ عَین» یعنی امتداد نگاه) و مسحورِ «تکنولوژی» و پیشرفت آن‌ها می‌شود، درحالی‌که در حقیقت پیشرفتی وجود ندارد. یک مشت آهن‌پاره سرهم کردند[!] و ما را با آن تحقیر می‌کنند. 

هم‌چنین، او دستیابی انسان به بعضی از «تکنولوژی‌ها» را پیامد آموزش «شیطان» می‌داند – مانند «منجنیق» که برای پرتابِ حضرت ابراهیم(ع) در میانۀ آتش ساخته شد (سخنرانی ایام ماه صفر سال 1398خورشیدی).

یکی از علل بدبینی میرباقری نسبت به «تکنولوژی» غرب این است که او هم مانند استادش آن‌را «بزرگ‌ترین شبهۀ [عینی] در مقابل کارآیی اسلام» می‌داند (سخنرانی مرداد 1400خورشیدی). حتی از نظر او ممکن است آدمی به ورطۀ «تکنولوژی‌پرستی» هم بیفتد، آسیبی که درمانش را در دو گام و از آیۀ 16 سورۀ «کهف» استخراج می‌کند: فاصله‌گرفتن از سبک زندگی غربی(3) و یافتن پناه‌گاه (4) – که پیامبران و انبیاء الهی هستند (سخنرانی 30 فروردین 1397خورشیدی). 

چه بایدکرد؟
میرباقری در همایش «سبک زندگی و طبِّ اسلامی» در فروردین 1397 خورشیدی، تمدّن غرب را به «کود/آبستن‌کنندۀ حیوانی» تشبیه کرد! که آن‌را باید به پای تمدّن دینی ریخت تا جذب و هضم شود و محصول مطلوب خودش را به بار آورد. 

به بیـان دیگر، میرباقری مدّعی است که این مادّه (کود) در کشاورزی نه قابل حذف است، و نه به صورت مستقیم -گرچه با بسته‌بندی شکیل- قابل مصرف! بلکه علم و تکنولوژی غرب (و همه چیز مدرنیته) مثل کودِ حیوانی است، «باید غرب را در جهاز هاضمۀ تمدّن اسلامی هضمش کنید تا از آن سیبِ گلاب بیرون بیاورید». 

پ.ن.
1- ولاتَمُدَّنَّ عَینَیکَ اِلی مَا مَتَّعنَا بِهِ اَزوَاجاً مِنهُم؛ هرگز چشم میفکن به نعمت‌های مادّی که به گروه‌هایی از کافران دادیم / یا هرگز به متاعی که به گروهی از کُفـّار داده‌ایم، چشم مَدوز.
2- فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ؛ پس [فرعون] قوم خود [قبطیان] را سبك‌مغز يافت [آنان را فريفت‌] و اطاعتش كردند.
3- وَإِذِ اعتَزَلتُمُوهُم
4- فَأوُوا إِلَى الكَهف

Instagram: reza.daneshmandi
X(Twitter): DaneshmandiReza

User ID inTelegram: @rezadaneshmandi

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا