خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترفندهای عکاسی صنعتی که هیچکس به شما نمی‌گوید!

رپورتاژ آگهی

عکاسی صنعتی یکی از موضوعات جذاب و پردرآمد در زیر مجموعه عکاسی حرفه ای است. از همین رو، بسیاری از عکاسان برای بهبود وضعیت مالی خود به دنبال حرفه ای شدن در این رسته هستند. از همین رو قصد داریم ترفندهای عکاسی صنعتی را که برای حرفه ای شدن نیاز دارید را در این مقاله در اختیار شما قرار دهیم. پس با ما همراه شوید تا از نکات آموزشی مهم در عکاسی صنعتی پرده برداریم.

عکاسی صنعتی از آنچیزی که فکر می‌کنیم، گسترده تر است و این یعنی هر چقدر عکاس و استودیو باشند که اینگونه خدمات را ارائه دهند، باز هم شرکت های زیادی خواهان ارائه خدمات عکاسی صنعتی به صورت حرفه ای هستند. عکاسی صنعتی، بسیار حساس تر از انواع دیگر عکاسی است، چرا که با یک صنعت بزرگ در طرفیم. معمولا در عکاسی تبلیغاتی، طرف حساب با شرکت ها و تولیدکنندگان کوچک تر است، اما وقتی صحبت از عکاسی صنعتی می‌کنیم، ناخودآگاه کارخانه ها و شرکت های تولیدی بزرگ به ذهنمان خطور می‌کنند که دقیقا درست است.

در اینجا، ترفندهای عکاسی صنعتی برای حرفه ای شدن در این حیطه به شما کمک می‌کند. به همین خاطر، اگر علاقمند به بحث عکاسی صنعتی هستید و می‌خواهید در این موضوع خاص، تخصص کسب کنید، به شما توصیه می‌کنیم که ترفندهایی که در این مقاله خدمت شما ارائه می‌شوند را به خوبی به خاطر بسپارید و از آنها استفاده نمایید.

نکات و ترفندهای عکاسی صنعتی که باید بدانید!

نکات و ترفندهای عکاسی صنعتی که به شما منتقل می‌کنیم، برآمده از تجربیات چندین و چند ساله فعالیت در حوزه عکاسی حرفه ای است. پس انتظار داریم به عنوان یک خواننده برای این نکات و ترفندها ارزش قائل باشید و آنها را برای طی کردن مسیر موفقیت در عکاسی صنعتی، استفاده نمایید.

اگر چه تجهیزات در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی حرف مهمی را می‌زند، اما نباید از مهارت های فردی که در این راه تاثیرگذار هستند نیز غافل شد. یعنی تجهیزات لازم هستند، اما کافی نیستند. فرض کنید عکاسی مبتدی از آخرین مدل های دوربین حرفه ای به منظور عکاسی صنعتی بهره می‌برد، اما نمی‌تواند قوانین ترکیب بندی را در عکاسی حرفه ای رعایت کند.

حالا ما در اینجا، ترفندهای عکاسی صنعتی که باید بدانید را به شما خواهیم گفت و از این طریق، می‌توانید تجربیات و دانش خود را بهبود ببخشید.

یک نکته خیلی خیلی مهم: هر چیز تئوری که یاد می‌گیرید خیلی خوب است، اما باید عملی آنها را انجام دهید، تست کنید و تجربه بدست آورید. تا می‌توانید از دوربین هایتان کار بکشید و از نماهای مختلف، در سبک ها و ترکیب بندی های گوناگون عکاسی انجام دهید. این تجربه  و کار عملی 80 درصد کار است. خیلی ها به همان 20 درصد تئوری بسنده می‌کنند، اما نمی‌توانند خروجی خوبی را به کارفرما ارائه دهند.

 1- مثلث نوردهی را به صورت کامل فرا بگیرید.

نور عامل بسیار مهمی در عکاسی صنعتی است. در برخی از شیوه های عکاسی صنعتی مثل عکاسی از محصول و تجهیزات، شما می‌توانید به صورت نورپردازی نورپردازی انجام دهید. اما وقت هایی هست که نور به هیچ عنوان تحت کنترل شما نیست. به نظر شما در اینگونه مواقع باید چه کار کرد؟ به خصوص که با یک سواله چند هزار متری در طرف هستیم!!؟

اینجاست که مفهوم مثلث نوردهی خودش را به رخ می‌کشد. اما منظور از مثلث نوردهی چیست؟

شاید با این مفهوم آشنایی داشته باشید، شاید هم نه. اما برای عکاسی حرفه ای در هر شرایط نوری، باید بتوانید از این مفهوم برای جبران نوردهی در عکاسی استفاده نمایید.

منظور از مثلث نوردهی در واقع سه مولفه مهم در نوردهی تصویر هستند که توسط دوربین تنظیم می‌گردند ( سه ضلع مثلث نوردهی):

  • دریچه دیافراگم
  • سرعت شاتر
  • ایزو (ISO)

اول از ایزو شروع می‌کنیم. ایزو را زودتر شروع کردیم ون استفاده از آن حساس تر از سایر مولفه ها است. اگرچه افزایش مقدار ایزو نور تصاویر ما را بیشتر می‌کند و روشنایی بیشتری به ما تقدیم می‌کند، اما در عوض باعث ایجاد نویز در تصاویر ما می‌گردد.

پس تا جایی که ممکن است، مقدار ایزو را به صورت دستی تنظیم کنید و در کمترین مقادیر مثل 50 و 100 قرار دهید.

اما دریچه دیافراگم، می‌تواند بازتر یا بسته تر شود و در هر حالت یک آستانه ای برای آن تعبیه شده است. گشودگی دریچه دیافراگم را با اعداد به همراه حرف f نمایش می‌دهند. مثل f/3.4 که یکی از کمترین مقادیر دیافراگم در برخی از لنزها است.

در واقع هر چقدر دریچه دیافراگم گشوده تر باشد، نور بیشتری به سنسور دوربین می‌رسد ولی عمق میدان کاهش می‌یابد، همچنین عدد دیافراگم کوچکتر می‌شود. مثلا عدد دیافراگم f/1.8 که در برخی از لنزهای قدرتمند ماکرو دیده می‌شود، نشان از بالاترین گشودگی دیافراگم ممکن در این نوع لنزها است.

هر چقدر دریچه دیافراگم بیشتر باز شود، نور بیشتری به سنسور می‌رسد. ولی انتظار داریم که عمق میدان کمتر و پس زمینه سوژه تارتر گردد.

برای عکاسی از سوژه های کوچک تر، می‌توانید دریچه دیافراگم را بازتر کنید، اما برای عکاسی از محیط، باید دریچه دیافراگم را بیشتر ببندید.

اما سومین ضلع مثلث نوردهی که باید برای شما توضیح دهیم، سرعت شاتر است. سرعت شاتر، مدت زمان نور به سنسور را تعیین می‌کند. اما در دیافراگم همانطور که گفتیم، مقدار نور به سنسور تعیین می‌شود.

سرعت شاتر، کاربردهای فراوانی در عکاسی دارد. مثلا برای عکاسی از فواره ها و برای انتقال حس حرکت به مخاطب، سرعت شاتر را کاهش می‌دهند و قطرات آب به صورت پیوسته به تصویر در می‌آید. اما اگر از همان آبشار با سرعت شاتر بالا عکاسی شود، قطرات آب به تفکیک قابل مشاهده هستند.

افزایش سرعت شاتر، باعث کاهش مدت زمان نوردهی به سنسور دوربین می‌شود. پس هرچقدر سرعت شاتر کمتر باشد، نور بیشتری به سنسور خواهد رسید. برای عکاسی با سرعت شاتر پایین، باید حتما از سه پایه استفاده شود، در غیر اینصورت خروجی جالبی به دست ما نخواهد رسید.

پس این سه نکته را برای عکاسی صنعتی حرفه ای در نظر داشته باشید، مواقعی که نور کمتر است:

  • برای کاهش نویز، ایزو را کاهش دهید.
  • دریچه دیافراگم را بازتر کنید.
  • سرعت شاتر را کاهش دهید.

در نور کمتر، باید کمترین لرزش ایجاد شود. پس حتما از ریموت شاتر و سه پایه عکاسی استفاده کنید.

2- استفاده از سه پایه عکاسی حیاتی است.

شاید در نگاه اول بگویید، استفاده از سه پایه عکاسی برای مبتدی ها است، اما اینگونه نیست. اتفاقا افراد هر چقدر حرفه ای تر می‌شوند، بیشتر به اهمیت سه پایه در عکاسی پی می‌برند. این قضیه وقتی برای شما آشکار می‌گردد که تصاویر گرفته شده روی دست را در مانیتور و نمایشگرهای بزرگتر ببینید. لرزش های طبیعی دست، باعث شده کیفیت برخی از بهترین عکس هایی که از سوژه ها در موقعیت خاص گرفته اید، از بین برود.

استفاده از سه پایه عکاسی به خصوص در زمانیکه نور کافی نیست، خیلی حائز اهمیت است. سرعت شاتر در مواقعی که نور کافی نیست، کاهش می‌یابد و با یک حرکت، کل تصویر شما ممکن است تار شود. پس دوربین باید در یک جای ثابت فیکس شده باشد. ضمن اینکه سوژه ها در عکاسی صنعتی، زیاد متحرک و فراوان نیستند که شما بخواهید برای جابجایی بیشتر قید سه پایه را بزنید.

سه پایه را جدی بگیرید و حتما جزء چک لیست تجهیزات عکاسی صنعتی خود قرار دهید. شاید این یک ترفند ساده است، اما خیلی ها از گفتن آن صرف نظر می‌کنند. ما خیلی تاکید داریم که حتما از سه پایه برای عکاسی تبلیغاتی و صنعتی استفاده شود.

3- ترکیب بندی در عکاسی را به خوبی یاد بگیرید.

ترکیب بندی یک قانون نانوشته در عکس ها برای افزایش جذابیت بصری تصاویر برای مخاطب است. هرچقدر از ترکیب بندی ها به صورت خلاقانه تر استفاده نمایید، عکس های جذاب تری خواهید گرفت. شاید در نگاه اول ساده باشد، اما وقتی به تصاویری که توسط اساتید عکاسی گرفته شده است نگاه می‌کنیم و تاثیر آن در دید مخاطب را حس می‌کنیم، به اهمیت آن پی می‌بریم.

قوانین ترکیب بندی متعددی وجود دارند. یکی از معروف ترین و ساده ترین قوانین ترکیب بندی که در عکاسی معماری و صنعتی هم زیاد به کار برده می‌شود، استفاده از قانون یک سوم و نقاط طلایی است. اگر هیچ قانون ترکیب بندی را بلد نیستید، این مورد را حتما بلد باشید، چون خیلی به کارتان می‌آید.

در قانون یک سوم، کادر تصویر به 9 قسمت مساوی تقسیم می‌شود. در واقع دو خط عمودی و افقی در یک سوم تصاویر رسم می‌شوند و هر قسمت، یک سوم تصویر را از آن خود می‌کند. نقاط تلاقی این خط ها، به نقاط طلایی معروفند که توجه بیشتری از مخاطب دریافت می‌کنند.

از این ترکیب بندی ساده می‌توانید برای افزایش زیبایی و جذابیت تصاویر گرفته شده خود استفاده نمایید. تا اینجا ترفندهای عکاسی صنعتی را به شما آموزش دادیم که خیلی ها ساده از روی آنها عبور می‌کنند، در حالی که عکاسی حرفه ای از همین اصول شکل گرفته است.

از دیگر قوانین ترکیب بندی عکاسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قانون نسبت طلایی
  • تقارن
  • ترکیب بندی متقاطع
  • هارمونی
  • رنگ ها
  • اشکال
  • فرم ها
  • بافت ها
  • تکامل
  • شباهت

و غیره که هر کدام دارای اصول و استانداردهای خاص خود هستند.

4- باتری، رم و لوازم جانبی را اضافه تر داشته باشید.

وقتی در حال جمع کردن تجهیزات برای عکاسی صنعتی هستید، حتما سعی کنید از وجود باتری و رم اضافه، مطمئن شوید. این دو مورد خیلی حیاتی هستند و ممکن است در اواسط کار، یکی از این دو وسیله کوچک اما مهم، کم بیاورند. حالا شما یا باید از کار دست بکشید یا اینکه به محل کار خود بازگردید و دوباره وسایل را تهیه کنید.

غیر از این ممکن است اتفاقات دیگری رخ دهد. مثلا اینکه رم در دوربین به هر دلیلی نخواند، یا باتری کار نکند. باید رم و باتری اضافه برای اینجور مواقع داشته باشید.

5- حتما یک لپ تاپ به همراه خود داشته باشید.

یکی از ترفندهای عکاسی صنعتی که خیلی کسی به آن توجه نمی‌کند، استفاده از یک نمایشگر بزرگتر است. شما مجبورید بدون لپ تاپ، تصاویر را در یک مانیتور چند اینچی کوچک ببینید. گاها در هنگام فوکوس کشی به خصوص در عکاسی از محصولات، مشاهده شده برخی از قسمت های محصول در خارج از فوکوس قرار گرفته اند و تار شده اند. خب این موضوع به کیفیت عکاسی ما لطمه بزرگی می‌زند و باید با استفاده از یک نمایشگر بزرگ، جزئیات را در هنگام عکاسی مشاهده کنیم. طبیعتا این اتفاقات کمتر رقم خواهد خورد.

اتصال لپ تاپ به دوربین و انداختن تصویر خروجی کار اصلا پیچیده ای نیست. فقط باید یک کابل بلند داشته باشید که یک طرف آن USB است و طرف دیگر آن به دوربین وصل شود. با یک نرم افزار که در اینترنت به راحتی پیدا می‌شود، می‌توانید به راحتی تصویر دوربین را روی نمایشگر لپ تاپ خود بیندازید.

6- اگر نیاز به فوکوس خودکار قوی دارید، بخوانید!

فوکوس خودکار یکی از امکانات خیلی خوبی است که به عکاس کمک می‌کند تا بتواند به صورت اتوماتیک، روی یک سوژه و بدون تنظیمات دستی فوکوس کند. حالا اما در برخی از لنزها و دوربین ها، این قابلیت ضعیف تر است. دوربین های بدون آینه در فوکوس خودکار به خاطر برخورداری از نقاط تشخیص بالاتر، قدرتمندتر عمل می‌کنند و گاها از حالت دستی هم بهتر فوکوس می‌کشند.

دوربین های بدون آینه سونی، نیکون و کانن گزینه های خوبی هستند اگر علاقمند هستید یک دوربین به روز، سبک تر و با قدرت فوکوس بیشتری داشته باشید.

از میان موارد دوربین های بدون آینه، دوربین هایی همچون:

  • سونی آلفا 7
  • کانن R5

گزینه خوبی هستند.

خدمات عکاسی حرفه ای استودیو ساترین

استودیو ساترین یکی از معتبرترین و باسابقه ترین استودیوهای عکاسی در تهران است. این استودیو با مدیریت استاد شجاع الدین آقایی، بیش از دو دهه است که در زمینه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به صورت حرفه ای و تخصصی فعالیت می‌کند. از همین رو، اگر نیاز به خدمات عکاسی دارید، بهترین گزینه همین استودیو ساترین است.

در استودیو ساترین، تجربیات استاد شجاع الدین آقایی به صورت رایگان در اختیار مخاطبان عزیز قرار می‌گیرد و شما می‌توانید برای مطالعه این تجربیات به آدرس https://satrinco.com مراجعه فرمایید.

خدماتی همچون :

  • عکاسی صنعتی حرفه ای
  • عکاسی تبلیغاتی حرفه ای
  • عکاسی از محصول
  • عکاسی از غذا
  • عکاسی از پوشاک
  • ساخت تور مجازی 360 درجه
  • عکاسی 360 درجه
  • ساخت تیزر تبلیغاتی
  • فیلمبرداری حرفه ای
  • فیلمبرداری همایش و سمینار

از عمده خدمات تخصصی استودیو تبلیغاتی ساترین است.

برای تماس می‌توانید با شماره 09123173082 ارتباط برقرار کنید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا