خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حوزه اطلاع رسانی اخبار رئیس جمهور منتخب چه مواردی را باید درنظر بگیرد؟ نعمتی انارکی پاسخ می دهد

شفقنارسانه- یک عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما می گوید: حاشیه های زندگی یک مسئول مانند رئیس جمهور مثل شرکت در یک راهپیمایی، حضور در یک هیئت عزاداری، خرید از یک فروشگاه، حضور در بین مردم با کمترین بگیر و به بندهای غیر ضروری برای مردم جذاب است و حاوی پیام است که من هم از جنس شما هستم و نه بیشتر، بنابراین نفس چنین رفتارهایی می تواند مخاطب گسترده ای جذب کند اما باید دقت شود که انتشار گسترده یک رفتار مثل حضور در یک جمع به مدت چند شب، احتمال دارد اثر اقناعی آن را کاهش دهد، وقتی یک نوع رفتار به دفعات نشان داده شود، می‌تواند به افول محبوبیت هم منجر شود، چون ایجاد نوعی هیاهوی کاذب است.

داود نعمتی انارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما و کارشناس رسانه در بیان ارزیابی عملکرد حوزه اطلاع رسانی اخبار دکتر مسعود پزشکیان از بعد از اعلام نتایج دور دوم انتخابات به شفقنارسانه می گوید: اطلاع رسانی نسبت به فعالیت ها، سیاست ها، اقدامات، برنامه های پیش رو و آنچه که در یک مجموعه انجام می شود، یک ضرورت است که نقش مهمی در شفاف سازی دارد. به اعتقاد من هرچه میزان اطلاع رسانی نسبت به سیاست ها و اقدامات بیشتر باشد و با مکانیزم صحیحی انجام شود، آنچه که به عنوان اصل شفاف سازی مطرح است تحقق خواهد یافت. باید گفت که حلقه مفقوده بین آنچه که انجام می شود و بروز شایعات، همین اصل اطلاع رسانی است.

او ادامه می دهد: به اعتقاد من نحوه اطلاع رسانی تیم راهبردی رئیس جمهور منتخب هرچند نقاط مثبتی هم داشته مانند حضور رئیس شورای راهبردی در تلویزیون و توضیح نسبت به فعالیت کمیته هایی که شکل گرفته است، اما با ایرادهایی هم همراه بوده است، مثلا در خصوص شاخص هایی که برای انتخاب افراد تعیین شده، توضیحی منتشر نشده که این شاخص ها بر چه مبنایی بوده و یا اینکه توضیح داده نشده که منظور از جوانگرایی در انتخاب ها چیست، تجربه و دانش افراد در چه فرآیندی قرار می گیرد، یا اینکه توضیح داده نشده که در این تیم راهبردی سهم گروه ها چقدر بوده و… .

نعمتی انارکی می گوید: می توان اطلاع رسانی را در دو شکل تعریف کرد، اول؛ اطلاع رسانی نسبت به تصمیماتی که اتخاذ می شود، کارهایی که برای انتخاب وزرای پیشنهادی انجام می شود و‌ کلا برنامه هایی که در دستور کار است و مردم نیز باید در جریان آن قرار گیرند. دوم اطلاع رسانی به مردم در خصوص برخی رویدادهایی که جنبه حاشیه ای پیدا می کنند، مانند خرید کردن دکتر پزشکیان از سوپر مارکت که در واقع تیم اطلاع رسانی ایشان قصد دارد به نوعی مردمی بودن و زندگی عادی و نرمال وی را نشان دهد که عمدتا با تهیه فیلم های کوتاه و انتشار آن در فضای مجازی تحقق می یابد.

او ادامه می دهد: به اعتقاد من در نفس قضیه اشکالی نیست، چرا که می تواند نشان دهنده زندگی عادی یک مسئول باشد، زندگی مانند دیگران و مردم نیز با چنین گزارش هایی ارتباط برقرار می کنند، مشروط بر اینکه واقعی بودن این رفتارها ملموس باشد، تداعی گر نقش آفرینی شخصیت مورد نظر نباشد. در دنیای مدرن امروزی چنین رفتارهایی متداول است، خرید یک نخست وزیر یا رئیس جمهور از سوپر مارکت، با دوچرخه سرکار رفتن، حضور در رستوران ها و با مردم غذا خوردن، رانندگی و رفتارهایی دیگر که فیلم این رفتارها عمدتا در فضای مجازی منتشر می شود و برای بیننده نیز باورپذیر است چون چنین رفتارهایی واقعی است و به یک فرهنگ در جوامع پیشرفته تبدیل شده است، متاسفانه چون در جامعه ما چنین رفتارهایی عمدتا یا نبوده یا با کنترل های شدید همراه بوده، شاید باورپذیری آن زیاد نباشد، اما اگر به فرهنگ پذیرفته شده در بین مسئولان تبدیل شود، باورپذیر می شوند.

این استاد ارتباطات می گوید: در مجموع عرض کنم که حاشیه های زندگی یک مسئول مانند رئیس جمهور مثل شرکت در یک راهپیمایی، حضور در یک هیئت عزاداری، خرید از یک فروشگاه، حضور در بین مردم با کمترین بگیر و به بندهای غیر ضروری و خیلی موارد دیگر، برای مردم جذاب است و حاوی پیام است که من هم از جنس شما هستم و نه بیشتر،  بنابراین نفس چنین رفتارهایی خارج از عرف نیست و می تواند مخاطب گسترده ای جذب کند چون در چارچوب بر انگیختن احساسات است، اما باید دقت شود که انتشار گسترده یک رفتار مثل حضور در یک جمع به مدت چند شب، احتمال دارد اثر اقناعی آن را کاهش دهد، وقتی یک نوع رفتار به دفعات نشان داده شود، می‌تواند به افول محبوبیت هم منجر شود، چون ایجاد نوعی هیاهوی کاذب است. تاکید مجدد کنم که چنین رفتارهایی باید در جامعه ما نیز فرهنگ شود و ‌مسئولان به آن تن‌دهند. حتی چه اشکالی دارد اگر روزی به عنوان روز همدلی مسئولان با مردم تعریف شود که در آن روز مسئولان مانند مردم عادی به زندگی اجتماعی و فردی خود بپردازند.

با این اوصاف مهمترین نکاتی که تیم اطلاع رسانی یک رئیس جمهور باید به آن توجه داشته باشند چیست؟ نعمتی انارکی پاسخ می دهد: تیم های اطلاع درسانی دولت های گذشته تجربه موفقی نداشته اند، آن ها نتوانسته اند وظایف اطلاع رسانی خود را با دقت، شفافیت و سرعت انجام دهند‌، چون یا شناخت چندانی نداشته اند و یا در انتشار اخبار معذوریت داشته اند، لذا پیشنهاد می کنم که تیم اطلاع رسانی دولت جدید، پس از اینکه دولت مستقر شد، از افرادی تشکیل شود که با علم اطلاع رسانی، با شیوه ها، تکنیک ها، باید ها و نبایدها و با جامعه آشنا باشند، بتوانند به سرعت اطلاع رسانی کنند، علاوه بر آن در امر اطلاع رسانی، دخالت های سلیقه ای اشخاص نباید جایی داشته باشد، باید قدرت پاسخگویی درست و به موقع را به حاشیه ها و شایعات داشته باشد.

او ادامه می دهد: تیم اطلاع رسانی دولت باید یک فرآیند ارتباطی مناسب و دو سویه ای را هم با رسانه ها و هم گروه های مرجع  و هم مردم برقرار کند. با اطلاع رسانی صحیح می توانند پیش فرض های ذهنی مخاطبان را بر سر باورپذیری پیام ها تقویت و یا تغییر دهند. باید قادر باشند با متغیرهای بدنام کننده ای که می توانند یک نظام اطلاع رسانی را به حاشیه کشاند مقابله کنند، در مجموع تیم اطلاع رسانی باید از حرفه ای های رسانه، خبر و روابط عمومی تشکیل شود. افرادی که صرفا به دنبال اقدامات پوپولیستی نباشند، چرا که جامعه نیازمند اطلاع رسانی درست سازمان ها و نهادهاست، مرجعیت خبر نهادی مثل نهاد ریاست جمهوری باید تیم اطلاع رسانی حرفه ای آن نهاد باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا