خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فرقانی: ترکیب عملگرایی با چارچوب نظری، لازمه عملکرد صحیح در اطلاع رسانی اخبار رئیس جمهور است

شفقنارسانه- فرقانی با اشاره به عملکرد حوزه اطلاع رسانی اخبار رئیس جمهور منتخب می گوید: در کنار عملگرایی به یک چارچوب نظری و فکری در حوزه رسانه ها و ارتباطات نیاز هست تا مثل چتر بر فراز تیم رسانه ای عمل کند و بتواند آن برونداد تیم رسانه ای مبنای نظری و علمی هم داشته باشد و نه صرفاً جنبه عملگرایی صرف. چراکه تلفیق و ترکیب نظریه و عمل در حوزه رسانه ها و ارتباطات برای هر تیم خبری مهم و ضروری است.

محمد مهدی فرقانی، استاد ارتباطات و روزنامه نگاری در بیان ارزیابی عملکرد حوزه اطلاع رسانی اخبار دکتر پزشکیان از بعد از اعلام نتایج دور دوم انتخابات به شفقنارسانه می گوید: اگرچه همه فیلم ها و اخبار منتشر شده از دکتر پزشکیان را ندیدم و امکان اظهار نظر قطعی وجود ندارد با این حال تا حدودی برخی از آن ها را بعد از انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهور منتخب دیده ام. انتشار فیلم هایی چون خرید در سوپرمارکت، حضور مکرر در هیات ها و حضور در کنار مردم و… از سوی تیم اطلاع رسانی ایشان دو جنبه دارد. اول؛ آقای پزشکیان از جنس مردم و در میان آنهاست و هیچ تظاهری در رفتارشان نیست. به عبارتی همان کاری را می کنند که در سال های قبل انجام می دادند. یعنی پیامشان این است که رسیدن به مقام ریاست جمهوری تغییری در شخصیت و رفتار ایشان ایجاد نکرده و این پیامی مثبت برای جامعه است.

او ادامه می دهد: با این حال تنها پرداختن به این جنبه از رفتار و عملکرد دکتر پزشکیان برای افکار عمومی کافی نیست. چراکه افکار عمومی یکدست و دارای تنها یک رویکرد نیست و باید برای گروه های دیگر اجتماعی هم پیام هایی داشته باشد. به این معنا برای آن هایی که رای ندادند و آن هایی که با انگیزه های مختلف رای دادند پیامی داشته باشد و نشان دهد که آقای رئیس جمهور غیر از جنبه مردمی بودن، خاکی بودن و… یک جنبه روشنفکرانه و توجه به گروه های مختلف اجتماعی هم در رفتار، کردار و سخنانشان هست.

فرقانی با اشاره بر تاکید رئیس جمهور بر نظر نخبگان و کارشناسان در امور مختلف کشور می گوید: ارزش و اهمیت ایشان برای دیدگاه های کارشناسی و نخبگان اگرچه خودش را در کمیته های مشورتی نشان می دهد ولی اگر تیم اطلاع رسانی رئیس جمهور بخواهد حرفه ای عمل کند باید تعادل و توازنی بین جنبه های مختلف رفتار، شخصیت و جنبه های مسئولیت اجتماعی رئیس جمهور برقرار کند و به آن جنبه هایی که می تواند نظر گروه های مختلف اجتماعی با سلیقه ها و دیدگاه های متفاوت و گوناگون را پوشش دهد، بپردازد. به عبارتی تکیه صرف بر نمایش جنبه های مردمی ایشان کافی نیست و تمرکز بر روی یک جنبه سبب مغفول ماندن سایر جنبه ها از دید افکار عمومی می شود.

او تاکید می کند: معتقدم نباید تنها یک رویکرد پوپولیستی در انتشار اخبار مربوط به رئیس جمهور درنظر گرفته شود و باید یک موازنه ای بین علائق، مطالبات، نیازهای گروه های مختلف اجتماعی با آنچه از رئیس جمهور منتشر می شود، درنظر گرفت تا هم افراد رای دهنده و هم افرادی که رای نداده اند اقناع شوند که آقای پزشکیان رئیس جمهوری متفاوت خواهد بود.

فرقانی با اشاره به تاثیر شرایط زمانی بر روی نحوه اطلاع رسانی تیم خبری رئیس جمهور و برنامه های ایشان می گوید: البته بلافاصله بعد از انتخابات، ما در آستانه ماه محرم قرار گرفتیم و طبیعتاً مناسک محرم و مراسم مربوط به عزاداری ها و شور، عشق و علاقه عمومی به این مراسم بر برنامه های رئیس جمهور و روی نحوه اطلاع رسانی تیم ایشان تاثیرگذاشت. با این حال الان که از ایام محرم در حال فاصله گرفتن هستیم، تیم اطلاع رسانی می تواند به سمت اقناع گروه های متکثرتری از جامعه گام بردارد. علاوه بر آن در این ایام نیاز هست تا رسانه های حامی دکتر پزشکیان هم فعال برخورد کنند و جنبه های مغفول مانده را به پرسش و پاسخ بگذارند و برای افکار عمومی منتشر کنند.

فرقانی تاکید می کند: من مطمئنم که دکتر پزشکیان با این نوع برجسته سازی ها موافق نیستند. با این حال به نظر می رسد نوعی کلیشه سازی در نگاه تیم رسانه ای ایشان حاکم است که آن ها را مقداری از خلاقیت، نوآوری و ساختن چارچوب های تصویری جدید دور می کند. لذا باید این کلیشه سازی کنار برود و خلاقیت بیشتری در پردازش تصویر ذهنی در جامعه دخالت داده شود. اگرچه این تیم به دنبال نشان دادن وجه مردمی رئیس جمهور هستند ولی آن برونداد ستاد خبری، تنوع طیف مخاطبان رئیس جمهور منتخب را پوشش نمی دهد و به نظر می رسد که به یک طیف از مخاطبان توجه کرده است.

او ضمن تاکید بر اینکه ترکیب عملگرایی با چارچوب نظری، لازمه عملکرد صحیح خبری رسانه ای رئیس جمهور منتخب است، می گوید: در کنار عملگرایی به یک چارچوب نظری و فکری در حوزه رسانه ها و ارتباطات نیاز هست تا مثل چتر بر فراز تیم رسانه ای عمل کند و بتواند آن برونداد تیم رسانه ای مبنای نظری و علمی هم داشته باشد و نه صرفاً جنبه عملگرایی صرف. چراکه تلفیق و ترکیب نظریه و عمل در حوزه رسانه ها و ارتباطات برای هر تیم خبری مهم و ضروری است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا