خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقاط اشتراک جناح‌های مختلف سیاسی ایران کجاست؟

| در جلسه‌ی کمیته‌ی فضای مجازی چه گذشت |

پنج‌شنبه صبح، در محل شورای اطلاع‌رسانی دولت، جلسه‌‌ی کمیته‌ی فضای مجازی با مدیریت علی‌اصغر شفیعیان برگزار شد. موضوع اصلی این جلسه «نقاط اشتراک و وحدت‌ساز جناح‌ها و افکار مختلف» بود. سوال این بود که ما، از جناح‌ها و خاستگاه‌های فکری کاملا مختلف بر سر چه موضوعات ملی‌ای می‌توانیم به اشتراک برسیم.

فعالان رسانه‌ای و متخصصین چپ و راست یا آن‌ها که در دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا هم جای نمی‌گیرند در این جلسه به این سوال پاسخ دادند و پیشنهاداتشان را مطرح کردند.

علی‌اصغر شفیعیان ابتدای جلسه موضوع را به حاضرین توضیح داد.

سوالات مجری صداوسیما مین‌گذاری بود

مصطفی پورمحمدی، تهیه کننده صدا و سیما، در آغاز صحبت‌هایش از وجود نگاهی که باعث برگزاری این جلسات می‌شود در دولت چهاردهم، تشکر کرد. آقای پورمحمدی می‌گفت ما در تعریف پروژه‌های ملی هم ضعف داریم تا چه رسد به اشتراک رسیدن در امر یا منافع ملی.

او برای مثال این موضوع به افتتاح فرودگاه امام خمینی و کشاکش جناح‌های سیاسی اشاره کرد. این تهیه‌کننده امیدوار بود که دولت چهاردهم بیشتر به این موضع فکر کند. مثال دیگر آقای پورمحمدی در بزنگاه شهادت قاسم سلیمانی و تشییع جنازه‌ی او بود.

پورمحمدی سوال دیگری که برایش موضوعیت داشت را با اشاره به نام انصاف نیوز گفت: دولت آینده باید ببیند چه کار می‌تواند کند که بگویند انصاف رعایت شده است؟! به نظرم حوزه‌هایی که باید کار شود صد در صد هم سیاسی نیست. در موضوعی مانند انرژی موضعمان در ههر جناحی یکی‌ست.

او تاکید داشت که دولت آینده تصویری منسجم از خود بسازد چرا که منجر به حاکمیت منسجم نیز می‌شود. پورمحمدی مصاحبه‌ی محمدجواد ظریف در شبکه شش و مشخصا سوالاتی که مجری از او پرسید را ناقض این موضوع می‌دانست: بعضی سوالات مجری بیشتر شبیه مین‌گذاری بود!

شاهراه حفظ توامان منافع ملی و تکثر سیاسی

محمدصالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما و از فعالان رسانه‌ای نزدیک به محمدباقر قالیباف، بر این باور بود که یکسری از اختلافات ناگزیرند و محل بحث و توافق هم نیستند. او این امر را خلاف امر ملی و به اشتراک رسیدن بر سر موضوعاتی خاص نمی‌دانست.

مفتاح گفت: باید دید چگونه می‌توان از تکثر به جایی رسید که منافع ملی آسیبی نبینند. مثلا در مورد حفظ تمامیت ارضی، دشمن خارجی و موضوعات این چنینی تقریبا اکثریت ما اشتراک داریم.

او به تجربه‌ی دولت روحانی اشاره کرد و گفت: تجربه‌ی دولت روحانی تجربه‌ی بدی بود. برخورد بی‌رحمانه‌ای با با منتقدین داشتند. در این دولت به ادبیاتی که برای منتقدین به کار برده می‌شود باید توجه کرد.

آقای مفتاح در این مورد هم تذکر داد که بحث شکاف‌های قومی ومذهبی که مورد توجه مسعود پزشکیان است باید مورد توجه و مراقبت خاصی قرار بگیرد تا به ضد هدف پزشکیان تبدیل نشود.

محمدصالح مفتاح بر توجه به مذهب رسمی کشور تاکید کرد

مفتاح در ادامه از اهمیت توجه به مذهب رسمی کشور گفت: بی‌توجهی به مذهب رسمی کشور، یعنی تشیع، خود آسیب‌زاست.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا از تهدید مشروعیت نظام و اهمیت جمهوریت گفت چیزی که ممکن بود با این درصد مشارکت پایین در خطر قرار بگیرد. او اضافه کرد: اگر فکر جدی‌ای نشود ممکن است با بحران‌هایی جدی مواجه شویم.

محمدصالح مفتاح می‌گوید ما در مورد گزاره‌ها مشکلی نداریم مشکل بر سر شیوه‌ی رسیدن به گزاره‌هاست. نکته‌ی دیگری که او به آن اشاره کرد برچسب‌زنی‌هایی بود که در برهه‌هایی مانع گفتگو شده‌اند.

منافع ملی و ایرانی‌ها

محمد گلزاری، فعال رسانه‌ای، در آغاز سخنش درباره‌ی بزرگترین تصمیمات در نظام حکمرانی در سی سال اخیر گفت: در چهار دهه‌ی اخیر سه تصمیم بزرگ گرفتیم که برجام آخرین مورد آن بود. ما در هیچ یک از این موارد توافقی نداشتیم! منافع ملی را خیلی در شخصیت اجتماعی ما نمی‌توان دید.

او درباره‌ی بزنگاه شهادت قاسم سلیمانی که مصطفی پورمحمدی به آن اشاره کرد نیز اضافه کرد: در موعدهایی که بار عاطفی در میان باشد البته همیشه هم‌سو می‌شویم.

گلزاری پیشنهاد می‌کرد مسعود پزشکیان مشی‌ای که در مناظرات داشت را ادامه دهد: همانطور که در مناظرات پرخاش نکرد و وارد دعوا نشد از این به بعد هم چنین کند. حق و عدالت را در منافع ملی تفسیر کنید و دعوا راه نیندازید. حالا اگر اختلافی هم به وجود آمد مشکلی ندارد.

این فعال سیاسی بر این امر تاکید می‌کرد که ریل سیاستگذار در دولت چهاردهم باید عوض شود. در مسیر این سیاستگذاری کارشناسان نقش اصلی را دارند که در این مورد هم گفت: نظام کارشناسی ما آسیب جدی دیده است. گلزاری ادامه داد: اینکه فکر کنیم به اجماعی در نظام کارشناسی برسیم خب ممکن نیست! شتر، گاو، پلنگی می‌شود.

درماندگی آموخته‌شده‌ی ایرانی

گلزاری در بخش پایانی حرف‌هایش از لزوم پاسخگویی مسعود پزشکیان به وعده‌های اصلی و مهمش نظیر فیلترینگ و «درماندگی آموخته شده» گفت: ملت ما دچار درماندگی آموخته شده هستند. این شرایطی‌ست که ما پاسخ مثبتی به تلاشمان نمی‌بینم. آقای پزشکیان باید به سرعت سراغ وعده‌های اصلی و خواسته‌های ملی برود مواردی مانند فیلترینگ یا طرح نور و…

هشدار پوپولیسم

مهرداد آگاهی، از افراد حلقه‌ی اولیه‌ی ایسنا و نیز رایزن سابق فرهنگی ایران در اتریش، در مورد لزوم وحدت صدایی که ازدستگاه‌های مختلف دولت منتشر می‌شود گفت: از مجموعه‌ی دولت حرفی یک صدا با رئیس جمهور بیرون بیاید.

او از اهمیت لابیگری و اهمیت این موضوع گفت. آگاهی به این موضوع اشاره کرد که وسیله‌ی اتصال دولت پزشکیان و شخص او به جوامع مختلف و نیز بزرگان جریان مقابل باید اشخاص شناخته شده‌ای باشند.

آقای آگاهی از این گفت که نباید درباره‌ی بعضی موضوعات پیرامون پزشکیان مبالغه شود و شکلی از پوپولیسم به وجود بیاید.

او با اشاره به پیشنهاد آقای کیانیان درباره‌ی کاپشن آقای پزشکیان گفت: نه هر چیزی اما بعضی چیزها را بی‌پاسخ نگذارید. حتی همین که فقط توضیح دهید که ایشان به این کاپشن عادت دارد که پاسخی داده باشید کافی‌ست.

چپ و راست حرمت نگه دارید

این فعال رسانه‌ای سابق به نکته‌ای درباره‌ی رسانه‌ها نیز اشاره کرد: حریم‌هایی را در افشاگری رعایت کنید.

چشممان را به آن نقطه‌ی حسین شنبه‌زاده نبندیم

فریناز زرین‌مکان، فعال ستادی، از سرمایه‌های اجتماعی‌ای گفت که در این سال‌ها به هدر رفته و فقط از آن‌ها استفاده شده است: در این سال‌ها سرمایه‌ای تولید نکرده‌ایم و فقط از سرمایه‌های همان چهل سال پیش خرج کرده‌ایم.

او ایده‌ای مانند گفتگوی تمدن‌های خاتمی در داخل کشور را نیاز امروز می‌دانست و از شنیدن صداهایی جز چپ و راست مرسوم در کشور گفت: اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا یک مرزبندی جدید است. اینجا نمایندگانی از چپ و راست هست اما حسین شنبه‌زاده این بین کجاست؟! نباید چشممان را به آن نقطه‌ی حسین شنبه‌زاده ببندیم.

پیشنهاد دیگری که خانم زرین مکان داد درباره‌ی تمرکززدایی بود: اصلا یک جلسه هیئت دولت را به جایی جز تهران ببرید. ایران فقط تهران نیست.

سهم دولت در صداوسیما

محمد دیده‌ور، یکی از اعضای تحلیلی انصاف‌نیوز، بر حرف‌های مفتاح تاکید کرد و گفت که ما در مورد اهداف اختلافی نداریم. محل اختلاف ما بر روش‌هاست.

مسئله‌ای که محمد دیده‌ور مطرح کرد این سوال بود: آیا رسیدن به اشتراک حداکثری در شرایط فعلی ممکن است؟! مثلا با براندازها ممکن است؟! خب خیر!

پیشنهادی که محمد دیده‌ور مطرح کرد درباره‌ی سهیم شدن دولت در صداوسیما بود. او و تعداد دیگری در جلسه معتقد بودند که این موضوع مانع قانونی هم ندارد. پیشنهاد مشخص این بود که حتی یک کانال در اختیار دولت قرار بگیرد.

نیازی به شبکه‌ی جدید نیست؛ دولت در همین شبکه‌ها پاسخگو بماند

حسام عسگری که خود پیش از این در صداوسیما و شبکه خبر مشغول بوده می‌گفت نیازی به تاسیس شبکه‌‌ی جدید یا اختصاص یک شبکه‌ی خاص نیست و همین که در همان شبکه‌های موجود دولت پاسخگو باشد کافیست؛ کمااینکه دعوت از وزرای دولت روحانی در همان شبکه‌ی شش مشکل بود.

مانع میان مردم و دولت را کمرنگ کنید

سجاد ستایشی، از اعضای سایت خبری جماران، از ویژگی اجماع‌ساز بودن شخصیت پزشکیان و کارهایی که در حضور او ممکن است گفت.

او توصیه می‌کرد که مردم نباید در این دولت احساس کنند که مانع میان آن‌ها و دولت پررنگ است.

افکار مختلف را به رسمیت بشناسید

مصطفی رسته‌مقدم، یکی از اعضای حزب اتحاد، توصیه‌اش این بود که مفاهیم مشترک را تولید کنیم چرا که تا به حال فقط اشتراک لفظی داشته‌ایم. رسته‌مقدم گفت باید افراد با تفکرهای مختلف به رسمیت شناخته شوند.

دولت قدرتمند شائبه «دولت که کاره‌ای نیست» را کمرنگ می‌کند

متین رمضانخواه، جامعه‌شناس و روزنامه‌نگار، نیز درباره‌ی اهمیت «دست‌آورد» در دولت مسعود پزشکیان گفت. تاکید دیگر این جامعه‌شناس درباره‌ی لزوم تلاش این دولت برای ساخت دولت و جامعه قدرتمند بود. چیزی که بتواند پاسخی به آن قول مشهور باشد یعنی همان که می‌گویند «دولت که کاره‌ای نیست!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا