خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای پزشکیان! وزیر کشورِ خوب، تمام ماجرا ست

محسن فروردین در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

مسأله چینش اعضای کابینه و استفاده از ظرفیتهای مختلف کشور همیشه حائز اهمیت بوده است. اینروزها نیز یکی از داغترین مباحث محافل سیاسی، گزینه‌های مطرح برای وزارتخانه های مختلف در دولت چهاردهم است. وزاری امور خارجه، علوم و تحقیقات، فرهنگ و ارشاد، امور اقتصادی و اطلاعات از حساسیت بیشتری برخوردار اند. اما نگارنده در این یادداشت میکوشد به استناد موارد ذیل که تحت مدیریت وزارت کشور است، نقش بی بدیل و بسیار مهم این وزیر برای دولت چهاردهم و امیدآفرینی در جامعه را گوشزد کند.

یکم: احزاب

شاید بتوان بزرگترین مشکل جامعه سیاسی فعلی ایران را عدم ترویج احزاب و بستر فعالیت حرفه‌ای سیاسی در کشور دانست. احزاب فراگیر در تمام دنیا یکی از بالهای حفظ و توسعه مردمسالاری است. حزب است که نیروهای با استعداد را شناسایی نموده و با آموزش و ایجاد فضای رشد آنان، کادرهای لازم برای اداره کشور را تربیت میکند. حزب است که مشکلات کشور را در میابد و در دفاتر تخصصی خود برای حل آنها راهکار ارائه میدهد. حتی این احزاب هستند که میتوانند از طریق ارگانهای رسانهای خود به گردش آزاد اطلاعات جان ببخشند.

دوم: سمنها

امکان تأسیس و فعالیت سازمانهای مردم‌نهاد که یکی از دستاوردهای دیرهنگام دولت اصلاحات بود میتواند بستر توسعه نهادی جامعه مدنی ایران باشد. در وضعیتی که نرخ مشارکت اجتماعی و مشارکت داوطلبانه در ایران، خبر از رخوت عمومی میدهد، این فعالسازی سمنها است که میتوانند جامعه ایرانی را پویا و به رشد و آگاهی مردم کمک کند در حالیکه مدیریت انقباضی وزارت کشور عامل تسهیل فعالیت و اثربخشی آنان نخواهد بود.

سوم: استانداران و فرمانداران

دریچه قضاوت بسیاری از مردم در اقصی نقاط کشور به عملکرد دولت، عملکرد استانداران و فرمانداران در محل زندگی آنهاست. انتصاب استانداران و فرمانداران کارآمدی که به گفتمان دولت چهاردهم باور قلبی داشته باشند به جای افراد فرصت‌طلبی که در سیستم اداری استادانه هردم رنگ عوض میکنند، به عنوان نماینده عالی دولت میتواند پیام تحولخواهی دولت چهاردهم را به هر کوی و برزن این کشور ببرد و به یک توسعه همه‌جانبه منجر شود.

چهارم: مدیریت شهری

تقویت اراده مردم در دولتشهرها و پارلمانهای محلی نیز از دستآوردهای دولت اصلاحات است که میتواند به گسترش مردمسالاری و استفاده از پتانسیلهای محلی بیانجامد ولیکن متأسفانه در سالهای اخیر هر بار قوانین و ضوابط مرتبط با مدیریت شهری تصویب یا بازنگری شده است از اختیارات شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها به نفع دولت مرکزگرا کاسته شده است. ساماندهی صحیح امورات شهرداریها موجب تحول در خدمترسانی به مردم و عمران و آبادانی محلی با مشارکت مردم خواهد بود.

پنجم: فراجا

یکی از مأموریتهای خطیر وزیر کشور تمشیت امور فراجا به واسطه جانشینی فرمانده کل قوا در فرماندهی انتظامی ست. نقش نیروی انتظامی در تأمین امنیت جامعه و ترمیم رابطه صمیمانه با اقشار مختلف مردم اکنون از حساسیت ویژهای برخوردار است. خصوصاً که شخص رئیس جمهور منتخب نیز در این باره در جریان رقابتهای انتخاباتی وعده‌های مهمی به مردم داده اند که اکنون باید با آرامش، تعامل و اجماعسازی در جامعه محقق شود.

ششم: انتخابات

تجلی مردمسالاری در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، انتخابات است. به همین نسبت برگزاری انتخابات بی‌حاشیه و با رویکرد تقویت مشارکت حداکثری میتواند زمینه‌ساز حماسه سیاسی در کشور شود. مهمترین انتخابات در طول دوره دولت چهاردهم نیز انتخابات شورای اسلامی شهرها در سال آینده و در انتهای دوره دولت، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و مجدداً شوراهای اسلامی شهرها است.

هفتم: ساماندهی اتباع خارجی

در سال‌های اخیر موضوع ساماندهی اتباع خارجی و نحوه مواجهی صحیح با پدیده مهاجرین به یک دغدغه ملی تبدیل شده است. این دغدغه برای اولین بار خود را در برنامه‌های کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری نیز نشان داد. به نظر میرسد کشور با ضعف قوانین و برنامه‌های راهبردی و جامع در این خصوص مواجه است لذا با توجه به گستردگی این پدیده و نیازهای کشور یکی از کارویژه‌های دولت چهاردهم ساماندهی و رسیدگی به این موضوع خواهد بود.

هشتم: آسیبهای اجتماعی

با گسترش مشکلات اقتصادی، فرهنگی و افزایش شکافهای اجتماعی و فاصله طبقاتی همواره آسیبهای اجتماعی در جوامع افزایش می‌یاید. در چنین وضعیتی در صورت عدم توجه دولت، شرایط میتواند به سرعت فاجعه آمیز شده و به بحرانهای جدیدی زیر پوست شهر تبدیل شود. فراهم نمودن استفاده از ظرفیتهای مردمی و توسعه مشارکت اجتماعی از طریق نهادهای مدنی به جای انفعال و منحل نمودن آنها، از وظایف وزارت کشور است که از قضا تضعیف آن در سالهای اخیر مورد انتقاد بسیاری از فعالین اجتماعی بوده است.

نهم: مدیریت بحران

متأسفانه سالهای بحران‌خیز اخیر نشان داد چقدر دولت‌های ما در مدیریت بحران بی‌برنامه و ضعیف اند. این شرایط متضمن آن است که در ساختار مدیریت بحران کشور بازنگری اساسی شده و به سرعت ضعفها و نقایص آن جبران گردد. مسأله مدیریت بحران به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است و بایستی از روزمرگی درآمده و دولت چهاردهم برای آن با استفاده از متخصصین و تجربه‌های جهانی برنامه ویژه داشته باشد.

دهم: تجمعات قانونی

مطابق با اصل بیست و هفتم قانون اساسی، تشکیل اجتماعات و راهپیماییها بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است، اما با گذشت 46 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ترتیبات اجرای این اصل از قانون اساسی شفاف نیست. در سالهای اخیر نیز بحث در نظر گرفتن محلی برای تجمعات قانونی و امکان اعتراض به حق و مسالمتآمیز مردم و به دور از اغتشاش در مجلس و دولت مطرح شده است ولیکن به سرانجام نرسیده است.

توجه به دهگانه فوق نشان میدهد بی‌تردید یکی از مهترین و اثرگذارترین اقدامات رئیس جمهور پزشکیان در دولت چهاردهم معرفی یک وزیر کشور متعهد به گفتمان دولت و پیام انتخابات اخیر و در ادامه تلاش برای رأی اعتماد مجلس به او خواهد بود. نباید تصور کرد حل مشکلات اقتصادی کشور و برقراری روابط خارجی به تنهایی میتواند کشور را از توسعه سیاسی و سامانبخشی به امور داخله بینیاز کند. بلکه با تحول آفرینی و حل مسائل داخلی ست که توسعه اقتصادی و روابط خارجی نیز تقویت می گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا