خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دیپلمات کهنه‌کار پیروز میدان انتخابات را مشخص کرد

امیر مهربد نویدنیا در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

پس از گذشت ۴۷ روز از شهادت رئیس جمهور فقید اکنون کشور رئیس جمهور جدیدی دارد همراه با تصمیم گیری‌های دشوار در عرصه داخلی و خارجی اما آن چیز که تبدیل به عامل موثر برای دکتر پزشکیان و افزایش مشارکت عمومی در این انتخابات شد حضور دکتر محمدجواد ظریف در کنار دکتر پزشکیان به عنوان نمادی در جدی بودن او برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران و گسترش روابط با کشورهای منطقه بود.

حضور دکتر ظریف در نشست پرسش و پاسخ انتخاباتی صدا و سیما و صحبت‌های صریح او درباره موضوعات مختلف روابط خارجی کشور تبدیل به برگ برنده‌ای برای ستاد دکتر پزشکیان شد تا جامعه‌ی زخمی و خسته ایران را به کنشگری دوباره وادارند.

دکتر ظریف در این دوره علی رغم اینکه میدانست همچون گذشته مورد اتهام و کم لطفی مخالفان قرار خواهد گرفت اما به قول خودش آبرویش را که از این ملت داشت در جهت خیر این ملت هزینه کرد سخنرانی‌های او در شهرهای مختلف زمینه ساز شنیده شدن حرف‌هایی شد که چند سالی بود به بایگانی حافظه ملت و دولت فرستاده شده بود.

حضور دیپلمات‌های کارکشته در کنار نامزدهای انتخاباتی در تمام جهان تاثیر بسیار زیادی در ایجاد اقبال عمومی به آن نامزدها دارد به طوری که در سال ۱۹۷۶ حضور زبیگنیف برژینسکی مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا به سازماندهی افکار پراکنده جیمی کارتر درباره برنامه سیاست خارجی او و کسب حمایت دموکرات‌های سنتی بسیار موثر بود.

اگر ما اصل اهمیت برنامه سیاست خارجی نامزدها را به عنوان یک اصل الزامی بپذیریم اثرات مثبت آن را میتوان به شرح زیر مشاهده کرد:

1. عمل به آن موجب وحدت، اجماع اجتماعی و خلاء آن موجب تنش و چالش در برنامه انتخاباتی نامزدها میشود.

2. بعد از پیروزی یک نامزد تاثیر خود را در سه حیطه ملی، منطقه‌ای و بین المللی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نشان میدهد.

3. موجب اتخاذ تصمیمات بهینه و صحیح و کاربردی ستادهای انتخاباتی در امر استراتژی‌ها، تاکتیک ها، سیاست‌های راهبردی، بسیج سرمایه‌های انسانی و مالی شده و در جهت گیری رسانه‌های گروهی و نهادهای مدنی نیز موثر است.

4. با اتخاذ سیاست خارجی معتدل توسط رئیس جمهور منتخب پایه‌های مشروعیت و مقبولیت جمهوری اسلامی در عرصه جهانی مستحکم میشود.

و این نتایج تنها زمانی حاصل میشود که یک دیپلمات با تجربه با در نظر گرفتن شرایط اضطراری کشور خود به دور از جهت گیری‌های سیاسی و منافع شخصی اقدام به تدوین یک برنامه سیاست خارجی قوی و عقلانی برای کاندیدای منتخب خود کند.

به هر ترتیب انتخابات ریاست جمهوری با پیروزی دکتر پزشکیان به پایان رسید و دولت جدید باید خود را آماده مواجهه با بحران های مختلف داخلی و خارجی کند.

البته معضل بزرگ امروز کشور که باید در اولویت برنامه های رئیس جمهور منتخب قرار بگیرد ایجاد همبستگی داخلی و برگشت اعتماد عمومی به سیستم دولتی است و این مهم هرگز روی نخواهد داد مگر اینکه متخصصین سیاست داخلی با یک برنامه مشخص به کار گرفته شوند دکتر ظریف یکی از نخبگان عرصه روابط خارجی کشور است و زمانی میتواند برای حل بحران های کشور مفید واقع شود که نخبگان بقیه عرصه های مختلف کشور همچون دکتر ظریف دارای صدایی موثر در دولت آینده داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا