خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دبیر شورای عالی امنیت ملی چه کسی باید باشد؟

منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید دبیر شورای عالی امنیت ملی باید شخصی فرهیخته، امنیتی و نظامی باشد و شرایط وفاق ملی را نیز تامین کند. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم هم می‌گوید اولویت کاری دبیر شعام غیرامنیتی کردن مناسبات میان دولت و مردم است. او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که نظامی بودن دبیر شعام بی‌فایده است.

دبیر شعام باید فرهیخته، امنیتی و نظامی باشد

منصور حقیقت پور

منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، می‌گوید دبیر شورای عالی امنیت ملی باید یک شخص فرهیخته و امنیتی و نظامی باشد. به باور او این شخص باید دارای سابقه مطالعاتی و علمی کافی برای تحلیل بسیاری از مسائل دنیا داشته باشد و راهکار مناسب ارائه دهد.

تقلیل تهدیدات ملی جمهوری اسلامی

او در مورد اولویت‌های کاری دبیر شواری عالی امینت ملی می‌گوید: امروز تامین امنیت و منافع ملی ایران در سطح بین‌المللی و تقلیل تهدیدات ملی جمهوری اسلامی ایران اولویت کار ایشان خواهد بود.

حقیقت‌پور درباره‌ی سیاست خارجی نیز چنین گفت: حتما سیاست خارجی هم اولویت است. منافع ملی ما از همین موضوع حاصل می‌شود. مذاکرات رفع تحریم، توسعه روابط با کشورهایی که منافع ما را به رسمیت می‌شناسندو بسیاری موارد دیگر در ابتدا نیاز به مصوبات دبیرخانه شواری عالی امنیت ملی دارند.

او به این نکته نیز اشاره کرد که نگاه و رفتار دبیر شواری عالی امنیت ملی باید تامین‌کننده‌ی شعار دولت یعنی وفاق ملی باشد.

دبیر شعام باید مناسبات مردم و دولت را غیرامنیتی کند

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه می‌گوید اولویت دبیر شواری عالی امنیت ملی باید این باشد که مناسبات مردم و دولت را غیرامنیتی کند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه

این عضو سابق کمیسون امنیت ملی مجلس از اهمیت دبیرخانه شعام و دبیر آن و تاثیری که می‌توانند بگذارد گفت: در هر موضوعی که به مسائل امنیتی کشور مربوط باشد شورای امنیت ورود می‌کند. در عرصه‌ی سیاست خارجی هم تصمیمات کلان مانند تحریم، رابطه با آمریکا و… علیرغم اینکه به وزات خارجه مربوط است در این دبیرخانه گرفته می‌شود.

فلاحت‌پیشه می‌گوید علیرغم این توضیحات بخش عمده‌ی کار شورای امنیت به داخل مربوط است و به همین دلیل است که اولویت کار دبیر این شورا را در غیرامنیتی ساختن مناسبات دولت و مردم می‌داند.

محرومیت به اسم امنیت

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم از محدودیت‌هایی که تعاریف امنیتی در حوزه‌های مختلف برای مردم ساخته است گفت: به اسم امنیت محرومیت‌های بسیاری برای مردم شکل گرفته است. برای مناسبات مدنی نظیر دانشگاه هم این اتفاق افتاده و نگاه امنیتی سختگیرانه‌ای در مورد آن‌ها وجو داشته است. به نظر من هرجا این تعاریف امنیتی باعث قهر و ترس و حاشیه‌نشینی شده باید تعدیل شود.

دبیر شورای امنیت به داد «نفوذ» برسد

دومین نکته‌ای که فلاحت‌پیشه در مورد دبیرخانه شعام به آن اشاره کرد بحث «نفوذ» بود: نفوذ در کشور ما یک واقعیت است. به ویژه در مورد اسرائیل می‌بینیم که در حوزه‌های مختلف نفوذ دارد و ناامنی در کشور ساخته است. به نظرم دبیرخانه باید حوزه‌های امنیت را متمرکز کند و مانع این شود که تعدد دستگاه‌های مختلف امنیتی ناامنی به بار آورد.

کارویژه‌ی دیگری که این نماینده مجلس دهم به آن اشاره کرد ایجاد امنیت لازم برای مناسبات اقتصادی در جامعه بود. به باور او «دخالت‌های بی‌جای امنیتی» به نوعی ناامنی برای فعالین اقتصادی به وجود آورده است. فلاحت‌پیشه تاکید کرد: من معتقدم دستگاه امنیتی باید دستش را از حوزه‌ی مدنی و اقتصادی کوتاه کند.

حضور نظامیان کمک نخواهد کرد

فلاحت‌پیشه در مورد شخص دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید: اعتقاد به تنش‌زدایی از داخل تا خارج یک اصل اساسی‌ست که با سیاست‌های دولت آقای پزشکیان هم همخوان است. حضور نظامیان کمکی به پیشبرد سیاست‌‎های داخلی و خارجی نمی‌کند. این شخص باید در تمام حوزه‌های مربوط به امنیت برنامه‌های خاص و کارگشا داشته باشد. برای 15 همسایه کشور و مرزها برنامه‌ی خاصی داشته باشد و تنش‌ها را به حداقل برساند. در حوزه‌ی مرزی می‌توانند کارگروه مرزی را راه‌اندازی کنند. باید موانع امنیتی کار اقتصادی در مرزها را از میان بردارد.

فلاحت‌پیشه از لزوم ورود شعام در معقوله‌های کلان شورای عالی امنیت ملی گفت: در مسائلی مانند FATF، تحریم و… سیاست صبر و انتظار حاکم شده است و این سیاست برای کشور ما هزینه‌زاست. 30 درصد ارزش پول ملی کشور به همین دلایل از بین می‌رود.

پرونده‌های خاک گرفته دبیرخانه را از بایگانی خارج کنید

او حرفش را اینطور خلاصه کرد: به نظرم یکی از اولویت‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید این باشد که پرونده‌های خاک گرفته‌ی مربوط به امنیت ملی را از بایگانی خارج کند. بخشی از این پرونده‌ها در دبیرخانه مانده، بعضی هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی بخشی در راه بین دولت وجلس هستند. شعام باید این‌ها را فعال کند.

این تحلیلگر سیاسی از رکود و بی‌عملی دبیرخانه‌ی شورای عالی امنیت ملی می‌گوید: نتیجه‌ی این رکود باعث شده دبیرخانه در وضعیت انفعالی قرار بگیرد. به جای اینکه ایجابی عمل کند و مانع‌زدایی امنیتی کند در این شرایط قرار گرفته.

منظور آقای فلاحت‌پیشه از پرونده‌های خاک‌خورده موضوعاتی مانند FATF، کنوانسیون‌های مربوط به FATFT، تنش‌های منطقه‌ای، تحریم‌ها و…

تنش‌ها را از کشور دور کنید

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در مورد مصداق تنش‌های منطقه‌ای اضافه کرد: به هر حال ما درعصر آنارشی بین‌المللی به سر می‌بریم. در چنین زمانه‌ای دولت‌ها سعی می‌کنند تا حد امکان تنش را از کشورشان دور کنند. برای مثال شما به رفتار اردن نگاهی بیندازید. مناسبات این کشور با ایران حتی خوب هم نیست اما همین چند روز پیش وزیر امور خارجه‌شان به ایران آمد چون بر سر راه چالشی هستند که میان ایران و اسرائیل وجود دارد. اردنی‌ها سعی می‌کنند منافع خود را حفظ کنند. شواری عالی امنیت ملی باید بتواند کشور را در این عصر هرج و مرج بین‌المللی مصون بدارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا