خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جهشی نوین در تولیدات لوله فولادی و لوله گاز رسانی در فولاد مهر سهند

رپورتاژ آگهی

لوله فولادی از اصلی‌ترین مصالح برای صنایع مختلف ازجمله ساخت‌وساز محسوب می‌شود. تنوع و فراوانی این لوله‌ها از ساخت اسکلت فلزی ساختمان‌ها گرفته تا انتقال آب‌وفاضلاب و نفت ‌و گاز، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ارزشمند آن در صنایع متعدد است.

در کشور عزیزمان ایران، کارخانه‌های مختلفی در حیطه تولید انواع لوله‌های فولادی فعالیت می‌کنند که به‌وسیله جدیدترین تکنولوژی و استفاده از مواد اولیه مرغوب، توانسته‌اند محصولات خوب و باکیفیتی تولید کنند. یکی از شرکت‌های پیشتاز در این زمینه، فولاد مهر سهند است.

این کارخانه، با جهش نوین در تولیدات این لوله گاز رسانی و فولادی، توانسته است، گامی نوین در جهت پیشرفت بردارد. ما در این مقاله قصد داریم دررابطه‌با دسته‌بندی و انواع لوله‌های فولادی به بحث‌ و تبادل‌نظر بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

دسته بندی لوله فولادی

لوله فولادی، یک رگ حیاتی برای صنایع مختلف در نظر گرفته می‌شود و توانسته نقشی اساسی در انتقال سازه و سیالات داشته باشد. این فلز، به 2 دسته کلی سبک و سنگین طبقه‌بندی می‌شود و با این 2 دسته توانسته طیف وسیعی از نیازمندی‌های صنایع مختلف را به‌خوبی رفع کند. با نگاهی به دنیای منحصربه‌فرد فولاد در بخش ذیل ویژگی هریک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

لوله فولادی سبک

این لوله‌ها از ورق‌های روغنی، با ضخامت کم تولید‌ می‌شوند. لوله‌های فولادی سبک را با نام لوله‌های مبلی نیز می‌شناسند. این لوله‌ها به‌دلیل ظاهر شکیل و وزن کمی که دارند، در صنایع مختلف از کاربرد فراوانی برخوردارند. از کاربردهای بارز آن می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • مبلمان و دکوراسیون: قفسه، پایه مبل، میز و سایر موارد مربوط
  • صنایع کشاورزی: نرده حصار و لوله گلخانه
  • صنایع غذایی: پایه سبد نان و قفسه‌های فروشگاه
  • لوازم ورزشی: پایه بارفیکس و بدنه فوتبال دستی
  • لوازم خانگی: پایه‌های میز اتو و قفسه فروشگاه

لوله فولادی سنگین

لوله‌های فولادی سنگین، برعکس نوع سبک، ضخامت بالایی دارند و از ورقه‌های نورد گرم تولید می‌شوند. این لوله‌ها در راستای انتقال سیالات با فشار بالا یا در مصارف پیشرفته‌تر، کاربرد گسترده‌ای دارند. ازجمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به لوله نفت ‌و گاز، سیستم اطفاء‌حریق، لوله فاضلاب، پل‌ها و سازه‌ها، لوله گاز رسانی و سایر موارد اشاره کرد.

انواع لوله فولادی

لوله فولادی انواع مختلفی دارد که هریک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند در صنایع مختلف، نقش مهمی دارند. این لوله‌ها باید توسط بهترین و به‌روزترین تجهیزات تولید شوند تا بهترین خروجی را داشته باشند. انواع لوله‌های فولادی به‌همراه توضیحات کلی، به شرح زیر است.

لوله فولادی کربنی

لوله‌های فولادی کربنی به‌دلیل نسبت بیشتر کربن به آهن، دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که آن‌ها را از سایر لوله‌ها متمایز می‌کند. افزایش محتوای کربن باعث می‌شود این لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر ساییدگی داشته باشند. لوله کربنی، به‌دلیل قیمت پایینی که دارد، در سیستم‌های انتقال مایعات گرم، از کاربرد گسترده‌ای برخوردار است.

لوله استلنس استیل

این لوله با داشتن عناصر کروم و نیکل، مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی از خود نشان می‌دهد. این لوله‌ها، به‌دلیل ظاهر براق و زیبا، علاوه بر کاربردهای صنعتی، در ساختارهای معماری نقش گسترده‌ای دارند.

ازجمله کاربردهای گسترده لوله استلنس استیل در برابر مواد خورنده، می‌توان به صنایع شیمیایی، نفت ‌و گاز و صنایع غذایی اشاره کرد. دوام و عمر طولانی‌مدت این لوله، دلیلی بر بالابودن منطقی قیمت آن است.

لوله سیاه

لوله سیاه یک لوله فولادی پرکاربرد است. در اغلب موارد، کارایی این لوله‌ها در سیستم‌های لوله‌کشی داخلی به انتقال نفت‌ و گاز محدود می‌شود. لوله سیاه، به‌دلیل مقاومت در برابر گرما، برای سیستم‌های آتش‌نشانی نیز گزینه مناسبی است.

لوله گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه که پوششی از جنس روی دارند؛ به‌دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی، در مواردی که در معرض عوامل محیطی قرار دارند، مانند نرده‌های حفاظتی و سازه‌های خارجی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش گالوانیزاسیون باعث می‌شود این لوله‌ها طول عمر بالایی داشته باشند و هزینه نگهداری آن‌ها نسبت به سایر انواع لوله فولادی کم باشد.

لوله فولادی درزجوش

لوله‌های درزجوش یا جوشی با استفاده از تکنیک‌های بروز جوشکاری، از صفحات فولادی تولید می‌شوند. این لوله‌ها در کاربردهای صنعتی مانند پالایشگاه‌ها و سیستم‌های انتقال گاز و بخار به‌دلیل فرآیند تولید سریع و هزینه کم‌تر، مورد توجه قرار گرفته‌اند. لوله درزجوش در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دلیل امکان تولید در اندازه و اشکال مختلف، در صنایع مختلف کاربرد دارد.

بررسی روش تولید این لوله

معمولاً 2 روش کلی برای تولید انواع لوله فولادی وجود دارد، یکی از این لوله‌ها بدون ‌درز و دیگری درزدار است. برای تولید نوع بی‌درز، از شمش‌های فولادی – استوانه‌ای یا بیلت و بلوم استفاده می‌شود. برای تولید این لوله لازم است تا شمش به‌وسیله غلطک، به حالت استوانه‌ای درآید.

برای فرم‌پذیری بهتر، این شمس توسط ابزارها پیش‌گرم می‌شود. سپس، از مرکز استوانه – فولادی، سوراخی ایجاد می‌شود و این سوراخ تا انتهای مرکز لوله ادامه پیدا می‌کند.

برای کشش بهتر لوله (در جهت رسیدن لوله به ضخامت مورد نظر و قطر داخلی)، هم‌زمان با ورود ماندل، کشش انجام می‌شود. غلطک‌های متناوب و حرارت‌دهی، به کیفیت بهتر فرایند، کمک شایانی می‌کنند. در این راستا لازم است برای لوله‌های استیل، با هدف عدم‌خوردگی و تولید محصول باکیفیت، پیش‌گرم با کوره خنثی صورت بگیرد.

برای ساخت لوله درزدار، از تسمه فولادی یا ورق استفاده می‌شود. ماده اولیه آن با رول‌فرمینگ، ورق خم‌شده و 2 سر آزاد آن برای ساخت لوله درز مستقیم استفاده می‌شود.

شاخصه‌های بهترین کارخانه لوله‌های فولادی

کارخانه تولید لوله فولادی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد که آن را از سایر رقبا متمایز کند. یکی از این ویژگی‌ها، استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن در فرآیند تولید است. این تجهیزات نه‌تنها به بالارفتن کیفیت محصول نهایی کمک می‌کند، بلکه کارایی تولید را نیز افزایش می‌دهد. استفاده از روش‌های تولید پایدار و سازگار با محیط‌زیست از ویژگی‌های مهم یک کارخانه منحصربه‌فرد است.

کارخانه مهر استیل (فولاد مهر سهند) به‌عنوان یکی از پیشگامان صنعت فولاد، تمامی این ویژگی‌ها را یک‌جا دارد. این کارخانه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن، محصولات با کیفیت بالا تولید می‌کند که تمامی آن‌ها مطابق با استانداردهای جهانی هستند. تیم متخصص و کارآزموده کارخانه مهر سهند، با تمرکز بر ارتقاء مهارت‌ها و دانش فنی، تضمین می‌کند که تمامی محصولات با بالاترین کیفیت به دست مشتریان برسند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا