خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

سمیرا رفیعی در وب سایت محاسبان نوشت:

دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از منابع درآمدی دولت‌ها است. مالیات انواع گوناگونی دارد که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از افراد دریافت می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است که همه ما بارها نام آن را هنگام خرید یک محصول یا دریافت خدمات شنیده‌ایم. دولت این نوع مالیات را به‌واسطه یک کسب‌وکار از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌کند.

با این‌ حال کسب‌وکارها موظف به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده هستند تا جریمه نشوند. اظهارنامه ارزش افزوده جزو یکی از مهمترین اظهارنامه های مالیاتی است. قطعا عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و یا هرگونه دیرکرد در ارسال و پرداخت آن، مشمول جریمه خواهد شد و جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده سنگین خواهد بود.

عواقب عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

اگر مودیان مالیاتی نسبت به ارائه اظهارنامه ارزش افزوده اقدام نکنند، طبق بند ۵ ماده ۲۲ قانون مالیات ارزش افزوده، معادل ۵۰ درصد مالیات متعلق جریمه خواهند شد. و همین طور طبق ماده ۲۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده «تأخیر در پرداخت مالیات‌های موضوع این قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جریمه‌ای به میزان دو درصد (۲%) در ماه، نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر خواهد بود.».

این یعنی اگر شما مالیاتی را پرداخت نکنید، هر ماه به اندازه دو درصد میزان پرداخت نشده جریمه خواهید شد. در صورتی که مدت زمان دیرکرد مودیان مالیاتی در پرداخت اظهارنامه ارزش افزوده کمتر از یک ماه باشد، به تعداد روزهای تاخیر جریمه تعلق خواهد گرفت.

زمان ارسال اظهارنامه تمدید شد. برای آگاهی از زمان آن مقاله تمدید ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲ را مطالعه نمائید.

جرائم عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده مطابق ماده ۲۲

جرائم عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده به موارد فوق ختم نمی‌­شود و طبق ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، جرائم دیگر مرتبط با بحث مالیات بر ارزش افزوده بر مبنای زیر است:

  • عدم ثبت نام مؤدیان در مهلت مقرر: ۷۵% مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام
  • عدم صدور صورتحساب: معادل یک برابر مالیات متعلق
  • عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب: معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات متعلق
  • عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب: ۲۵% مالیات متعلق.
  • عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد: ۵۰% مالیات متعلق
  • عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک: ۲۵% مالیات متعلق.

آیا جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده قابل بخشودگی است؟

اهمیت پرداخت مالیات در کشور سال‌به‌سال بیشتر شده و قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای جرائم مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. از همین‌ رو درصورتی‌که مودیان در زمان مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام نکنند، مشمول جریمه نقدی خواهند شد. متاسفانه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و باید این موضوع را کاملا جدی بگیرید. از طرفی، هرچقدر دیرتر نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنید، به‌صورت ماهانه بر مقدار آن افزوده خواهد شد.

نکته مهم

جریمه دیگری که در مبحث ارزش افزوده وجود دارد به این صورت است که شخص علاوه بر پرداخت ارزش افزوده مورد نظر باید دو برابر آن مبلغ را بعنوان جریمه پرداخت کند. که این اشخاص عبارتند از:

  • اشخاصی که مشمول ارزش افزوده نیستند ولی در فاکتور از مشتریان خود ارزش افزوده دریافت میکنند
  • اشخاصی که مشمول ارزش افزوده هستند ولی در فاکتورها ارزش افزوده را اعمال نمیکنند.
  • اشخاصی که برای کالاهای معاف ، در فاکتور ارزش افزوده محاسبه میکنند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا