خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض به سنگفرش حریم قلعه‌ دختر!

اسما پورزنگی‌آبادی در سایت فردای کرمان نوشت: «شهرداری کرمان با سرعت در حال اجرای پروژه‌ای «عمرانی» در حریم قلعه‌ دختر است. پروژه‌ای که به گفتۀ امید ابراهیمی ـ مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث کارمانیا، ضوابط میراث‌ فرهنگی و ارزش‌های تاریخی این بنا در آن نادیده گرفته شده است.

او به فردای‌کرمان می‌گوید که پیش از این قرار بوده تا پیاده‌راهی خشک در سطح،‌ نه با حفاری و کاربرد سنگ و موزاییک و بتن و سیمان در مجاور قلعه ایجاد شود. شهرداری اما در حال سنگفرش کردن حریم این بنای چند هزار ساله است. پروژۀ فوق در ضلع جنوب و جنوب‌شرقی قلعه در حاشیۀ بلوار پیرانشهر در حال اجراست.

ابراهیمی با اشاره به جدول‌گذاری که شهرداری در حال انجام آن است، اظهار می‌کند: «فردا حتما درختکاری هم می‌کنند و تاب و سرسره می‌گذارند!».

او با انتقاد از عملکرد شهرداری در برابر این قلعۀ چند هزار ساله ادامه می‌دهد: «شهرداری با اجرای این پروژه در حال مخدوش‌ کردن منظر این قلعه‌هاست و اصلا به این هم فکر نمی‌کنند که شاید در آینده قرار باشد در این محدوده‌ای که در حال ساخت‌وساز در آن هستند کاوش‌ باستان‌شناسی انجام شود».

ابراهیمی 15 مردادماه در گفت‌وگو با فردای‌کرمان با اشاره به اشتباهاتی که طی سال‌های اخیر و به‌طور مکرر در حریم این قلعه‌های تاریخی انجام شده است، توضیح می‌دهد: «طرحی با عنوان آزادسازی حریم قلعه‌دختر و قلعه‌اردشیر چندین سال است که مطرح بوده و تا حدودی هم اجرا شده و همچنان نیز ادامه دارد. متاسفانه کیفیت این طرح هر سال در حال افول است. شهرداری همیشه فکر می‌کند آزادسازی به این منظور است تا زمین‌هایی خالی ایجاد شود که در آن هرکار خواست انجام بدهد!».

او می‌افزاید: «به نظر می‌رسد تصمیم‌گیران در شهرداری درک درستی از حریم و عرصۀ این بناهای تاریخی ندارند و فکر می‌کنند قلعه و بنای ارزشمند، فقط همان چیزی است که در بالای این تپه‌ها وجود دارد و در پایین آن، هر طرحی با هر کیفیتی که بخواهند می‌توانند اجرا کنند».

این فعال حوزۀ میراث‌ و بناهای تاریخی با انتقاد از عملکرد شهرداری ادامه می‌دهد: «همزمان با اقدامات اشتباهی که انجام شده، میراث‌فرهنگی هم متاسفانه چندین بار حریم قلعه‌ها را کوچک کرد».

او اظهار می‌کند: «ضوابطی که در خصوص هر نوع فعالیتی در حریم و عرصۀ این قلعه‌‌ها وجود دارد به نحو احسن اجرا نمی‌شود در حالی که این قلعه‌ها حریم مصوب دارند و باید ضوابط خاص آن همواره رعایت شود».

او سپس می‌گوید: «در مقطعی یک تکیه در حریم قلعه‌ها احداث شد. چقدر برای برچیدن آن پیگیری کردیم ولی نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه گسترش هم پیدا کرد. در کنار تکیه، شهرداری چند سال پیش دو خانه قدیمی را تخریب و کارگاه مصالح ساختمانی احداث کرد و همین باعث شد که ماشین‌های سنگین مدام به آنجا رفت‌وآمد داشته باشند ضمن اینکه کنار این کارگاه هم، به یک زباله‌دانی تبدیل شده است».

او ادامه می‌دهد: «شهرداری چند سال پیش ضلع غربی قلعه‌ها را هم آسفالت کرد. آن زمان میراث‌فرهنگی رسما با این اقدام شهرداری مخالفت کرد و گفت پیگیری قانونی می‌کند اما نتیجه‌ای حاصل نشد».

ابراهیمی می‌افزاید: «در ضلع دیگری از قلعه دختر، پارکی احداث و سرویس بهداشتی و درختکاری و مبلمان شهری در آن ایجاد شده در حالی که از دید عموم خارج است. همین وضعیت، این پارک را به محلی برای تجمع معتادان متجاهر تبدیل کرده است».

او اظهار می‌کند: «با اجرای این طرح‌های اشتباه و نامتناسب، نه‌تنها حریم و منظر این قلعه‌ها را مخدوش و تخریب کردند بلکه مکانی برای بروز آسیب‌های اجتماعی نیز فراهم کرده‌اند».

مدیرعامل انجمن دیده‌بان میراث کارمانیا سپس با انتقاد از طرحی که شهرداری هم‌اکنون در ضلع جنوب و جنوب‌شرق قلعه‌دختر در حال اجرای آن است، توضیح می‌دهد: «در سال‌های گذشته شورا و شهرداری و اساتید دانشگاه به توافق رسیدند که یک پیاده‌راه خشک در سطح زمین و با فاصله از قلعه و متناسب با آن اجرا شود اما حالا ببینید دارند چه می‌کنند! با مصالح نامناسب و حفاری‌هایی که با لودر انجام می‌شود، در حال ساخت محوطه‌ای شبیه پارک در آنجا هستند. حتی جدول‌گذاری هم کرده‌اند. چرا وقتی باید پیاده‌راه خشک احداث شود چنین ساخت‌وسازهایی را انجام می‌دهند؟».

او اضافه می‌کند: «چرا در جریان این طرح، یک ناظر از سوی میراث‌فرهنگی وجود ندارد تا بر نحوۀ اجرای پروژۀ شهرداری نظارت دقیق و کافی را انجام دهد؟».

ابراهیمی می‌افزاید: «این دو قلعه از ارزشمندترین بناهای استان هستند ولی هیچ‌وقت در اولویت اقدامات اصولی نبوده‌اند. اگر کاوشی بوده، خیلی کوتاه‌مدت انجام شده و ادامه نیافته است، اگر مرمتی بوده در حد کارهای سطحی انجام داده‌اند. ناملایمتی و بی‌مهری اما همواره وجود داشته است».

او می‌گوید: «اگر شهرداری واقعا دلسوز این قلعه‌ها است چرا کارگاه مصالح ساختمانی در حریم آن احداث کرد؟ چرا حریم قلعه را آسفالت کرد و چرا حالا دارد چنین طرح اشتباهی با مصالحی که در بافت جدید شهری کاربرد دارد در حال سنگفرش حریم قلعه دختر است؟ چرا به فکر نورپردازی و ایجاد حصار اطراف قلعه نیستند؟ و با این بناهای ارزشمند این‌طور برخورد می‌کنند؟».

او از میراث‌فرهنگی می‌خواهد تا پیش از آنکه دامنۀ تخریب‌های شهرداری در حریم این قلعه‌ها گسترده‌تر شود اقدام لازم را انجام دهد.

به گزارش فردای‌کرمان، روابط عمومی شهرداری کرمان هشتم مردادماه به نقل از امیرحسین تویسرکانی ـ شهردار منطقه پنج کرمان (بافت تاریخی) از پیشرفت 70 درصدی فاز اول پروژۀ قلعه‌دختر خبر داد.

او در این‌باره گفت: «جدول‌گذاری و محوطه‌سازی بخشی از فاز اول پروژه ساخت بوستان قلعه‌دختر به پایان رسیده است».

تویسرکانی بیان کرد: «اجرای این پروژه در راستای بهسازی و افزایش بوستان‌های منطقه و گسترش فضای سبز شهری و با هدف ایجاد و اجرای مکان‌های رفاهی بیشتر برای شهروندان صورت می‌گیرد».

عکس: روابط عمومی شهرداری کرمان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا