خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تداخل و موازی کاری نهادهای پژوهشی وزارت کار آفت است

شهرام محمدی گفت: آموزش‌های موسسه کار و تامین اجتماعی از دانش آموزان تا بازنشستگان را در حوزه کار و بازنشستگی دربرمی‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسسه کار و تامین اجتماعی بازوی آموزشی و پژوهشی درون خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محسوب می‌شود؛ بخشی که می‌تواند هم در ارتقای وزن و توان فنی کارشناسان و مدیران خود وزارتخانه نقش ایفا کند و هم می‌تواند در راستای اجرای بهتر اهداف، مطالعات خوبی را روی برنامه‌ها و طرح‌ها و حتی راهبردهای این مجموعه پیاده سازد. البته در این مجموعه نیز مانند دیگر زیرمجموعه‌های این وزارتخانه، شرط وجود و استفاده از کارشناسان شرکای اجتماعی (کارگری و کارفرمایی) قید شده است. 

شهرام محمدی (رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی) با اشاره به اینکه این موسسه پیش از انقلاب تاسیس شده، به گوشه‌ای از کارنامه‌ی این مجموعه اشاره کرد و گفت: این مباحث و شایعات مطرح است که موسسه کار و تامین اجتماعی به شرکای اجتماعی کارگری اهمیت نمی‌دهد، اما در واقعیت امر ما الزام قانونی داریم و خود نیز چنین الزامی را رعایت می‌کنیم که حتما به تعداد افراد مقرر نفرات از تشکل‌های کارگری و نمایندگان کارشناس آن‌ها در جلسات حضور داشته باشند. برای نمونه خانم سمیه گلپور (رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری) و تنی چند از دیگر همکاران ایشان مثل آقای رضا عرب احمدی و مجید فیروزآبادی در تشکلات مختلف کارگری به نمایندگی از این بخش در موسسه حضور دارند. 

این مقام وزارت تعاون اضافه کرد: این‌گونه نیست که در جلسات مشورتی موسسه کار و تامین اجتماعی از طرف کارفرمایی و دولت کارشناس دعوت شود و از سوی تشکلات کارگری فردی معرفی نشود. این را می‌توان از خود تشکل‌ها پرسید. برخی از این فعالان کارگری در هیات امنای موسسه کار و تامین اجتماعی حضور دارند و این ادعا که نتایج مشورتی و مباحث فنی مطرح شده از سوی موسسه سویه کارفرمایی دارد، ادعای درستی نیست. هیچ تبعیضی حداقل در دولت سیزدهم در این حوزه میان سه طرف شرکای اجتماعی وجود ندارد. در همایش ملی کار نیز سهمی که به تشکل‌های کارگری و کارفرمایی دادیم، برابر بوده است. 

وی با اشاره به وجود بازوی پژوهشی برای دیگر نهادهای زیر مجموعه وزارت کار (مثل نهادهای پژوهشی دیگر صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی) اظهار کرد: پراکندگی موسسات پژوهشی در سطح وزارتخانه و تعدد آن‌ها مشکلی پیچیده در سطح وزارت کار است. در این رابطه حدود هشت ماه قبل آقای مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) بخشنامه‌ای صادر کرد که در آن این فعالیت‌های پژوهشی در موسسه کار و تامین اجتماعی متمرکز شود و این موسسه یگانه ارگان آموزشی-پژوهشی وزارتخانه شناخته شود. البته مقدمات این امر را ما نیز در حال فراهم آوردن هستیم. به‌هرحال معتقدیم تداخل و موازی کاری نهادهای پژوهشی وزارت کار یک آفت است. 

محمدی تصریح کرد: این یک نقیصه است که در حوزه تحقیقاتی گاهی در وزارت کار موازی‌کاری و گاه دوباره‌کاری صورت گرفته است. یعنی وقت و زمان و هزینه از این طریق در وزارت کار ضایع شده است. اما آنچه قانون تعیین کرده این است که موسسه کار و تامین اجتماعی بازوی آموزشی-پژوهشی وزارت کار است. البته ما اخیراً با پژوهشکده‌های صندوق‌های دیگر به تفاهمات و هماهنگی‌هایی رسیدیم، اما در نهایت کار پژوهشکده‌های وزارت کار باید تجمیع شوند. امیدواریم بخشنامه وزیر فتح بابی برای رفع این نقص باشد. 

وی با اشاره به نقش آزمون‌های موسسه کار و تامین اجتماعی در استخدام‌های وزارتخانه و همچنین آموزش و ارتقاء سطح نیروهای جذب شده، گفت: ما در سطح مربیان روابط کار و مدرسین این حوزه آزمون‌هایی برگزار می‌کنیم اما هیچ نقشی در فرآیند جذب و گزینش و استخدام نیرو حتی به لحاظ فنی نداریم. تنها حوزه‌ای که در این فضا اثری از ما وجود دارد، بحث مشاوره فنی درباره دستورالعمل‌ها و ضوابط استخدامی وزارت کار است. به این معنا هرگز موسسه کار و تامین در پروسه جذب حضور نداشته است؛ بلکه گاهی در مسیر تدوین دستورالعمل‌های جذب نیرو در وزارت کار تحقیقات و مشاوره‌هایی داشته است. 

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی افزود: ما گاهی در حوزه جذب و استخدام و قوانین آن بسته مشورتی نیز به وزارتخانه عرضه می‌کنیم، اما اینکه توصیه‌های ما در عمل برای استخدام نیروها در وزارت کار یا سنجش میزان توان و سطح علمی‌شان موثر است یا خیر؟ در این رابطه نمی‌توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم و مسئولیت باقی امور با وزارت کار و مجریان آن است. اما امروزه تمرکز ما بر آموزش (شامل آموزش پرسنل تا بازنشستگان) است. 

محمدی با اشاره به آغاز فعالیت موسسه کار و تامین اجتماعی برای آموزش قوانین و قواعد بیمه و کار به دانش آموزان و بازنشستگان گفت: این آموزش‌ها باعث می‌شود که افراد بر حقوق خود مثل قوانین کار و قوانین بازنشستگی مسلط شوند و یاد بگیرند تا از حق خود صیانت کنند. درباره قوانین ایثارگران نیز براساس ثبت نام آموزش می‌دهیم و قوانین خاص آنان را تدریس می‌کنیم. 

وی با تاکید بر نقش مشورتی پژوهشی موسسه کار و تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: میان نقش آموزشی ما و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز گاهی ممکن است شائبه‌ها و تداخلاتی تصور شود. اما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به آموزش شاغلین و افراد قبل از ورود به بازار کار تلاش می‌کند و ما موظف به آموزش حقوق کار و تامین اجتماعی و مهارت‌های انعطاف در داخل خود بازار کار و پس از جذب نیرو تمرکز داریم. 

رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با بیان اینکه «شاغلین مورد تمرکز ما هستند دیگر دوستان برای افراد به جمعیت شاغل تلاش می‌کنند» گفت: ما بازوهای آموزشی مکمل وزارت کار محسوب می‌شویم و با هم همکاری و تفاهمنامه داریم. ما البته پژوهش‌هایی نیز داشتیم که به درد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای می‌خورد و این پژوهش‌ها را خدمت این سازمان ارائه دادیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا