خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای پزشکیان! مردم مَحرَم هستند

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

مردم عیال خداوند(فقه رضوی/369)، مالکان کشور(نساء/5 و هود/61)، ستون دین(نهج البلاغه/نامه53) و منشأ مشروعیت حاکمان هستند و به حکم دین باید کارها با مشورت آنان باشد و حاکمان برای همراه کردن و قانع نمودنشان اهمیت قائل شوند. متأسفانه در این سال‌ها با همه شعارهای مردم‌گرایی که داده شده، به مردم بهای لازم داده نشد. مثلا وقتی مردم خواستند رئیس جمهوری را انتخاب کنند، در دوران انتخابات به آنان وعده داده می‌شد که شما را در مملکت‌داری سهیم خواهیم کرد و امور با مشورت با شما پیش خواهد رفت و … ولی با انتخاب شدن، مردم، احزاب و نهادهای مردمی تا چهار سال دیگر فراموش می‌شدند.

اولین قدم مهمی که هر رئیس جمهور بعد از انتخاب شدن باید بردارد، معرفی کابینه و تعیین همکاران و معاونان و مشاوران است. در این نزدیک به پنج دهه که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، هر رئیس جمهوری بعد از انتخاب شدن، با مشورت با اطرافیان و با کانون‌های قدرت و در پس درهای بسته کابینه، معاونان و مشاوران خود را انتخاب کرده است و مشورت‌گیری از نهادهای مدنی و بر اساس ساز و کاری علمی و شفاف، معمول نبوده و مردم نه در این فرایند دخالتی داشتند! و نه از چگونگی‌اش اطلاعی!

آقای پزشکیان بعد از انتخاب شدن برای اولین بار اعلام کرد که کابینه، معاونان و مشاورانش را با ساز و کاری شفاف و بر اساسی علمی و با توجه به توانمندی، دانش، سابقه، مدیریت، باور به کارجمعی و تعهد به اهداف اعلام شده رئیس جمهور انتخاب خواهد کرد و در این راستا با تعیین شورایی به عنوان شورای راهبری و با کارگروه‌های زیر مجموعه‌اش سعی کرد تا داوطلبان، توانمندان و کاندیداهای مردمی، احزاب و جناح‌ها را شناسایی کرده و در ترازوی سنجش علمی قرار داده و با توجه به نمرات و امتیازاتی که کسب می‌کنند، کابینه، معاونان و مشاورانش را انتخاب کند. این طلیعه مبارکی بود که متأسفانه با قدرت و قوت پیگیری نشد زیرا:

  1. در طول مدت بررسی داوطلبان در کارگروه‌های مربوطه، مؤلفه‌ها، بحث‌ها و امتیاز‌دهی‌ها شفاف نبود و در پس درهای بسته صورت گرفت و اطلاع رسانی کافی نشد. گر چه رئیس این شورا و گاهی بعضی افراد کارگروه‌ها گزارشات مختصری می‌دادند، ولی اطلاع رسانی شفاف و کاملی صورت نگرفت.
  2. با خاتمه یافتن کار این شورا، بنا بر اعلام رئیس شورا، برای هر پست وزارت ظاهرا حداقل سه نفر به ترتیب به رئیس جمهور معرفی شد که جز ریس جمهور کسی دیگری از اسامی و امتیازهای اکتسابی آنان مطلع نبود.
  3. متأسفانه چون اطلاع رسانی کافی و اقناع افکار عمومی صورت نگرفته بود، به طور طببیعی برخی کانون‌های قدرت در قبال نیروها و افراد شناسایی و معرفی شده از طرف این شورا، تعهدی احساس نکرده و بدون هیچ دغدغه‌ای نتایج و محصول کار شورا را بی‌بها ساخته و کار را به روال سابق برگرداندند! معلوم نیست وقتی رئیس جمهور و رئیس شورای راهبری نمی‌توانند از ماحصل کار خود دفاع کرده و بر آن پابفشارند، چرا آن را با آن سر و صدا تشکیل دادند و مردم را امیدوار ساختند؟!
  4. گر چه کابینه به مجلس معرفی شده ولی هنوز هم امکان دفاع از این ساز و کار علمی وجود دارد. در این راستا لازم است رئیس جمهور ساز و کار انتخاب کاندیداها را تشریح کرده و نام و لیست کاندیداهای انتخابی کارگروه‌ها و امتیازات آنها را به طور مشروح به مردم گزارش دهد و روشن سازد چه افرادی یا نهادهایی و بر اساس چه استدلالی کاندیداهای مورد نظر را کنار زده و کاندیداهای خارج از این روال را بر او تحمیل کرده‌اند.
  5. اگر رئیس جمهور چنین گزارش مفصلی را ارائه دهد:
    اولا قدمی بلند در مسیر مردمی ماندن برداشته است،
    ثانیا کانون‌های قدرت قدری خود را جمع و جور کرده و از دخالت غیر علمی و غیر منطقی و تحمیل‌گونه دست خواهند کشید،
    ثالثا مسئولیت ناکارآمدی کاندیداهای خارج از این ساز و کار بر عهده معرفان و تحمیل کننده‌ها خواهد افتاد. امیدواریم حالا که رئیس جمهور در دفاع از این ساز و کار علمی و منطقی نتوانسته موفق عمل کند، با این آخرین اقدام، آخرین دفاع کم‌رمق خود را از ساز و کار علمی جدید و خارج از اراده نهادهای قدرت، به کار گرفته و در نهادینه شدن آن در آینده مؤثر باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا