خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیگیری‌های مالکان تعاونی‌های 33 گانه به کجا رسید؟

بعضی از مالکان تعاونی‌های ۳۳گانه، بعد از گذشت حدود ۳۴ سال از واگذاری زمین‌ها، اعتراض خود را به شروع نشدن پروژه‌ی ساخت‌وساز در زمین‌های واگذار شده، مطرح کردند. آنها بعد از نامه‌نگاری‌های متعدد، هنوز نمی‌توانند برای زمین‌هایشان کاری انجام بدهند.

برخی از مالکان مسکن تعاونی‌های ۳۳ گانه در اعتراض به ساخته نشدن ساختمان‌ها، به خبرنگار انصاف نیوز گفتند: سازمان جنگل‌ها و مراتع و چند سازمان دیگر در قالب ۳۳ تعاونی، هزار هکتار را در سال ۶۹-۷۰ به کارکنان خود (حدود ۳۰هزار نفر) داده است اما بعد از گذشت حدود ۳۴ سال، با اینکه سند داریم اما نه اجازه‌ای برای ساخت‌وساز صادر شده‌است و نه اختیاری برای زمین‌ها داریم!

شیوه‌نامه‌ای که اجرا نمی‌شود!

این مالک گفت: بخش نظارت و کمیسیون عمران مجلس از بهمن ۱۴۰۲، طی جلسه‌هایی که با نمایندگان چند تعاونی داشتند به این نتیجه رسیدند که زمین‌ها در سه منطقه سوهانک، گرمدره و سرخه‌حصار تجمیع شوند.

این مسئله با نماینده‌ی وزارت مسکن هم مطرح شده و سازمان ملی زمین و مسکن، شیوه‌‌نامه‌ای را تنظیم کرده و برای ادامه روند کار به دبیرخانه‌ی سران سه قوه فرستاده است تا بعد از امضای آنها مشکل حل شود.

شیوه‌نامه در اسفند ۱۴۰۲ در اختیار رییس مجلس گذاشته شده است اما از آن زمان تا امروز ما مالکان منتظر تعیین تکلیف زمین‌ها هستند. به گفته‌ی یکی از مالکان، آنها بعد از سال‌ها پیگیری، در بهمن ۱۴۰۲ توانسته‌اند درباره‌ی زمین‌هایشان صحبت و حقشان را مطالبه کنند!

معاون وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم: مردم گرفتار شده‌اند

ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره‌ی تعیین تکلیف تعاونی های ۳۳ گانه مسکن شهر تهران که دچار مشکلات حقوقی هستند، در ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، به خبرگزاری ایسنا گفته بود «در دهه ۷۰ و اواخر دهه ۶۰ در نوار شمالی شهر تهران اراضی توسط وزارت جهاد کشاورزی به تعاون‌های ۳۳ گانه واگذار شد. کاری به این نداریم که واگذاری درست بود یا نه. اما مردم الان گرفتار شده‌اند. این اراضی در ارتفاعات و خارج از محدوده شهر تهران بود. به این امید نیز واگذار شد که شهر تهران از نوار شمالی در ارتفاعات توسعه پیدا کند.»

او درباره‌ی به نتیجه نرسیدن مطالبه‌ی مالکان گفته بود «برخی تعاونی‌ها با معوض موافق نیستند و معتقدند ارزش زمین آنها بیشتر از زمین معوض است. بعضی نیز قائل به درجاسازی هستند که محدودیت‌هایی دارد.»

حتی تعدادی از مالکان فوت کرده‌اند!

به گفته‌ی یکی از معترضان، بعد از گذشته سه دهه، مالکان زمین‌ها یا فوت کرده‌اند یا سالمند هستند که توان پیگیری ندارند اما فرزندانشان به این فرآیند طولانی معترض هستند. درحالی‌که تعاونی مسکن یکی از نهادها مدت‌هاست که ساختمان‌هایش را ساخته است، به ما گفته‌اند که امکان ساخت خانه‌ها نیست!

او می‌گوید: در نهایت به ما گفته‌اند ۸۰ درصد زمین‌ها برای دولت است و فقط ۲۰درصد از زمین‌ها به مالکان می‌رسد. بعضی از مالکان فقط زمین ۱۲۰ متری دارند که ۲۰درصد آن حدود ۳۰ متر می‌شود؛ اما ۳۰ متر به درد چه کسی می‌خورد؟ آیا در چنین متراژی می‌توان خانه‌ای ساخت؟

نامه‌نگاری‌های متعدد

یکی دیگر از مالکان از نامه‌نگاری‌های متعدد به ارگان‌های مختلف خسته شده است، از سردرگمی برای ادامه‌ی پیگیری‌ها به انصاف نیوز گفت که با وجود اینکه وزارت مسکن به مجلس نامه‌ای داده است، اما همچنان مشکل حل نشده است و رئیس دفتر آقای قالیباف نامه را به وزارت مسکن ارجاع می‌دهد! این درحالی‌ است که وزارت مسکن خودش یکی از مانعان اصلی برای پیش رفتن کار زمین‌ها است.

مالکان تعاونی‌های ۳۳ گانه در طول ۳۴ سال گذشته موضوع واگذاری زمین‌ها و ساخت‌وساز را تا بهمن ۱۴۰۲ از طریق نامه‌نگاری با دستگاه‌های دولتی و تجمع‌های اعتراضی پیگیری کرده‌اند اما هنوز به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده‌اند.

آنها درحال‌حاضر از این موضوع گله‌مند هستند که نمی‌دانند مطالبه‌شان را از چه کسی پیگیری کنند تا به جوابی مشخص و عملی برسند و بتوانند برای زمین‌هایشان تصمیم بگیرند؛ زیرا در نهایت تمام نامه‌ها مجدد به وزارت مسکن برمی‌گردد! مالکان از آقای پزشکیان درخواست داشتند تا مشکلشان را مستقیم پیگیری کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا