خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین وضعیت متروی قم

دلایل وقفه در روند اجرای مرحله دوم متروی قم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نسیم قم، «جلسه هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری قم روز سه شنبه بیست و سوم مرداد با حضور متقیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، حلوایی زاده و توکلی معاونان شهرداری، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری در محل کارگاه و یکی از ایستگاه‌های فاز دوم خط نخست برگزار شد.

در این جلسه آخرین وضعیت حفاری سنتی مرحله دوم خط نخست از میدان حضرت بقیه‌الله (عج) تا مسجد مقدس جمکران مورد بررسی قرار گرفت.

قطعی برق و کمبود سیمان از مشکلات مرحله دوم پروژه مترو قم

محمدرضا انگشت‌باف، مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در جلسه هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری قم که در محل کارگاه و یکی از ایستگاه‌های مرحله دوم خط نخست برگزار شد، انجام حفاری مرحله دوم این خط را مورد توجه قرار داد و گفت: سه مشکل قطعی برق، کمبود گازوئیل و کمبود سیمان و بتن سبب ایجاد وقفه در روند پیشرفت پروژه مطابق برنامه‌ریزی‌ها شده است.

او میزان پیشرفت واقعی پروژه را کمتر از یک درصد نسبت به برنامه پیش‌بینی‌شده دانست و افزود: تا چند روز آینده دستگاه بچینگ تولید بتن در کارگاه نصب می‌شود تا بتوان تسریع در روند پروژه داشت و روند پروژه فاز دوم به‌صورت مستمر رصد می‌شود.

انگشت باف آخرین وضعیت احداث ایستگاه A11 را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این ایستگاه در مرحله نخست به‌صورت عبوری در نظر گرفته شده است که هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل کامل به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تمهیدات لازم برای پروژه متروی قم اندیشیده شود

عباس حلوایی‌زاده نیز در جلسه هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری قم که در محل کارگاه و یکی از ایستگاه‌های فاز دوم خط نخست برگزار شد، بر لزوم اندیشیدن تمهیدات لازم برای پیشبرد فاز دوم پروژه مترو گفت: موضوع قطعی برق و کمبود سیمان از مشکلات سال‌های گذشته است و باید برای این مشکلات، پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

او با بیان اینکه مشکل کمبود بتن باید از راه‌های مختلف پیگیری شود، افزود: پروژه مهمی مانند مترو نباید معطل تأمین بتن باشد و باید با نصب بچینگ بتن و دیگر راه‌های جایگزین این مشکل رفع شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با تأکید بر اینکه روند اجرایی پروژه نباید متوقف شود، خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد پروژه‌ای با این سطح اهمیت، درگیر موضوعاتی مانند مواد اولیه و حتی کمبود برق و گازوئیل شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم گفت: مرحله دوم متروی قم از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران امتداد داشته که مابین دو ایستگاه آخر مسئله حفر تونل سنتی با قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی در حال پیگیری است.

لزوم تسریع و اجرای مرحله دوم متروی قم

متقیان معاون استاندار قم در این جلسه بر لزوم تسریع و اجرای مرحله دوم بر اساس جدول زمان‌بندی تأکید کرد و گفت: به‌منظور تأمین مصالح و مواد خام اجرای پروژه، تمهیدات لازم پیش‌بینی شود.

توکلی معاون مالی و اقتصادی شهرداری قم نیز در این جلسه از تأمین منابع مالی پروژه بر اساس قرارداد منعقده با پیمانکار خبر داد.

مشاوران سازمان قطار شهری در اجرای پروژه مرحله نخست و دوم مترو قم در این جلسه به ارائه گزارشی از روند فعالیتی خط نخست ارائه کردند.

در ادامه جلسه، مسئولان و اعضای جلسه هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری از روند اجرایی مرحله دوم بازدید کردند.

متروی قم از کجا می گذرد؟

بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است. پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع ۹ متر در عمق ۲۴ متری به یکدیگر متصل می شوند.

محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل و سپس وارد ساخت ایستگاه های فاز ۲ و خطوط مسیر می شود. این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ می شود و در مدت ۲ سال تکمیل خواهد شد.

با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت می کند.

تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد. مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده است.

هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا ۴۵ میلیون یورو یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان می شود.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا