خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلیل اعتراضات پرستاران مشهد

پرستاران مشهدی به‌علت به‌نتیجه‌نرسیدن خواسته‌هایشان در بیمارستان‌های دولتی مشهد بار دیگر اعتراض کردند

طاهره فجرداودلی در سایت قدس (مشهد) نوشت: «به دلیل به سرانجام نرسیدن مطالبات پرستاران در اعتراض‌های گذشته و به دنبال محقق نشدن خواسته‌های آن‌ها در مورد افزایش تعرفه پرستاری و رفع تبعیض‌ها، پرستاران مشهدی در بیمارستان‌های دولتی مشهد بار دیگر اعتراض کردند.

یکی از این پرستاران معترض در گفت‌وگو با قدس خراسان می‌گوید: همان مطالباتی را که سایر پرستاران در کشور از جمله در شیراز دارند، ما هم داریم. چه کسی حاضر است با اضافه‌کار اجباری ساعتی ۲۰ هزار تومان بیاید و به این ۲۰هزار تومان ۱۵درصد مالیات تعلق بگیرد؟ این اضافه کار اجباری است. اگر نرویم، شیفت خالی می‌ماند و غیبت می‌زنند. چرا باید در فیش حقوقی پرستاران مشهد که یک کلانشهر محسوب می‌شود، حق مسکن ۱۰۰ هزار تومان باشد؟

او متذکر می‌شود: حق مسکن در شاهرود که نسبت به مشهد شهر کوچک‌تری است، ۳۰۰ هزار تومان بوده و در تهران ماهانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. آیا در مشهد خانه‌ای با اجاره ماهانه ۱۰۰هزار تومان وجود دارد که این مبلغ به عنوان حق مسکن به پرستاران مشهدی داده می‌شود؟ پیش از این هم جلو استانداری اعتراض کردیم؛ اما فقط وعده و وعید به ما دادند. در اعتراضات گذشته گفتند درست می‌شود؛ ولی هیچ کاری انجام نداده‌اند.

گلایه پرستار مشهدی از تعرفه پایین پرستاری

پرستار دیگری در مقایسه شغل‌های مختلف با پرستاری و حقوق آن در بیمارستان قائم(عج) عنوان می‌کند: ۱۶سال سابقه کار دارم و حقوقم با کسر بیمه و مالیات ۱۴میلیون تومان است. به عنوان یک پرستار از مریض نوار قلب می‌گیرم؛ اما وقتی ثبت می‌کنم، می‌نویسد نام پزشک! این هیچ جا ثبت نمی‌شود. بیرون از بیمارستان، پرستار براساس تعرفه پرستاری، سرم را تا ۲۰۰هزار تومان تزریق می‌کند؛ اما داخل بیمارستان از این تعرفه‌ها یا کمترین آن خبری نیست.

او تعرفه پرستاری در شهرستان‌های قوچان و خواف را ۵تا۶ میلیون تومان ذکر و بیان می‌کند: اما در بیمارستان قائم(عج) مشهد ماهانه یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان است؛ یعنی ارزش کار یک پرستار که سونداژ، تزریق و سایر کارهای بیمار را انجام می‌دهد، در یک ماه همین یک‌میلیون و خرده‌ای است؟ قرار بود تعرفه خوب و مناسبی به ما بدهند تا حقوقمان افزایش پیدا کند؛ اما این اتفاق نیفتاد.

حقوق کم برای اضافه کار اجباری

یکی از پرستاران معترض در تجمع بیمارستان قائم(عج) درباره دلیل حضور خود توضیح می‌دهد: ۱۴۰ساعت در ماه اضافه کار اجباری دارم که برای این مقدار ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان واریز کرده‌اند. اگر ۱۴۰ساعت در بیمارستان خصوصی کار کنم، یک حقوق کامل می‌گیرم؛ اما در بیمارستان قائم(عج) حدود ۵/۳ میلیون تومان دریافت می‌کنم. حرف ما این است چرا حداقل حقوق اضافه کار را زیاد نمی‌کنند؟

او می‌افزاید: کار اصلی را من و همکارانم انجام می‌دهیم؛ اما طبق فرمول منتشر شده، سوپروایزری که در دفتر نشسته، ۵/۲ برابر ما حقوق دریافت می‌کند. چرا باید این‌طور باشد؟ در اعتراض گذشته در استانداری، معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد قول داد مسائل رفع شود؛ اما رفع نشده و هنوز حتی حقوق‌های ما علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

تعرفه پایین پرستاری به جای کارانه

یکی دیگر از پرستاران عنوان می‌کند: از وقتی تعرفه پرستاری آمد، کارانه ما حذف شد و اگر این پول کارانه را دو سال است به پرستار نمی‌دهند، کجا خرج می‌شود؟ حق پزشک هنوز همان میزان است. این میان ۱۷ درصد کارانه کل علوم پزشکی که برابر با میلیاردها تومان می‌شود، کجا رفته است؟

او می‌گوید: برای تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی‌ کشور از وزارتخانه حق خواربار واریز می‌شود و در تهران به روز هستند؛ اما در مشهد خبری از این بن‌کارت‌ها نیست و ما پرستاران مشهد هنوز در تمام مدت خدمت خود از دانشگاه علوم پزشکی یک بار هم بن‌کارت برای خواربار نگرفته‌ایم. یعنی این پول از وزارتخانه می‌آید؛ اما به ما نمی‌رسد و ما به هیچ‌وجه رفاهیات نداریم!

هرچند برخی مسئولان از این مشکلات به عنوان مشکلات کشوری برای پرستاران یاد می‌کنند؛ اما این پرسش مطرح می‌شود چرا مطالبات جامعه پرستاری تاکنون حل و فصل نشده تا دوباره شاهد این اعتراض‌ها نباشیم.

پاسخ مسئولان چیست؟

در واکنش به این تجمع پرستاران در بیمارستان‌های اکبر، قائم(عج) و امام رضا(ع)، رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرد: مشکلات پرستاران، کشوری است. تعدادی از نیرو‌ها استخدام و وارد سیستم نشده‌اند. قانون تعرفه‌گذاری با ایرادهای فراوانی در حال اجرا بوده و دو سال است پرستاران ناراضی هستند.

فاطمه بحرینی گفت: ۹ ماه اضافه کاری پرستاران با وجود شیفت‌های اجباری در برخی بیمارستان‌ها پرداخت نشده و پرونده مطالبات آن‌ها را از چند ماه پیش در دادگستری مشهد به جریان انداخته‌ایم.

او ضمن اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در این موضوع افزود: ما پیگیر حقوق پرستاران شهرمان هستیم؛ اما پیگیری و روند قضایی نیاز به صبر دارد و زمانبر است. از پرستاران درخواست کردیم سعه‌صدر داشته باشند.

بحرینی در تکمیل توضیحات خود گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد ساعت اضافه کار و حضور فیزیکی پرستاران را دو برابر کرد؛ اما در اصل، کادر درمان اضافه کار نمی‌خواهند. پرستاران واقعاً خسته هستند. این فرمول‌ها باید در سطح کشور اصلاح شود‌.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با تأیید مطالبات پرستاران تصریح کرد: حق مسکن پرستاران بسیار ناچیز است و طبق دستورالعمل رفاهی که معاون اول رئیس‌جمهور فرستادند، نیست و به ما گفتند تأمین اعتبار نشده است‌‌. حق مسکن ما ۱۰۰ هزار تومان بوده و این مبلغ واقعاً شرم‌آور است. این پول برای کارتن‌خوابی هم کافی نیست.

او اظهار کرد: دو روز پیش اضافه کار ترمیمی خرداد واریز شد؛ اما هنوز بقیه مطالبات داده نشده است. رئیس دانشگاه قول داده تا دو روز آینده برای همه واریز شود.

بحرینی در پایان تأکید کرد: در حال حاضر عمل‌های اورژانسی در دو بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) در حال انجام است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا