خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اجاره‌های «نجومی» در قزوین

در روزهای پایانی تابستان بازار اجاره مسکن و جابه‌جایی مستاجران داغ شده است و در این میان اجاره‌های نجومی بار دیگر داغ دل مستاجران را تازه کرده است؛ به ویژه اقشار کم‌درآمد در تنگنای جدی قرار دارند.

به گزارش سایت صبح قزوین، «این روز‌ها زمزمه گرانی اجاره بهای منازل مسکونی بار سنگینی را بر روی دوش مستاجران گذاشته و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورده است، این موضوع در حالی است که پرداخت این اجاره‌بها برای اقشار کم‌درآمد مانند کارگران که از درآمد کم‌تری برخوردار هستند دشوار شده است، اینکه خانواده‌ها همیشه دغدغه اجاره خانه داشته باشند و سر سال که می‌شود نگران باشند که صاحب‌خانه چه هزینه‌ای را برایشان تعیین کرده است، واقعاً دردناک و ناراحت‌کننده است، در ادامه پای درد و دل مستأجری نشستیم که از این وضعیت بسیار در فشار و رنج به سر می‌برد.

اکبر مرادی یکی از مستاجران قزوینی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: این روزها ما زجر می‌کشیم و کسی هم درد مستاجرها را نمی‌فهمد و درک نمی‌کند، خصوصاً برخی از صاحب‌خانه‌ها که ملاحظه نمی‌کنند، این مستأجرشان یک انسان و هم‌وطن است و رفتار مناسبی ندارند.

او افزود: صاحب‌خانه ما متاسفانه وقتی اجاره‌خانه دو روز دیر شود آبروریزی به پا می‌کند و اصلاً فرصت نمی‌دهد و فقط به فکر خودش است. در این شرایط جامعه واقعاً اجاره‌های میلیونی سرسام‌آور است و برای پدرها چیزی جز شرمندگی ندارد.

این مستاجر در قزوین مطرح کرد: من پدر چهار فرزند هستم، همان‌ طور که در جامعه مدام از فرزندآوری صحبت می‌کنند اما حرف‌ها و عمل‌ها یکی نیست؛ موقع خانه پیدا کردن در رنج و عذاب و سختی فراوانی هستم چراکه جدا از بحث اجاره‌ها به خانواده 6 نفره خانه اجازه داده نمی‌شود و هر بنگاهی که می‌رویم می‌گویند نهایتاً برای خانواده سه نفره واحد اجاره‌ای دارند.

او تصریح کرد: آیا این روش درست است که از یک طرف تبلیغ به فرزندآوری می‌شود و از طرفی حتی یک خانه اجاره‌ای هم برای این تعداد پیدا نمی‌شود.

مستاجر قزوینی اذعان کرد: من تازه اسباب‌کشی کرده‌ام و با هزار زحمت توانستم یک خانه‌ای را پیدا کنم که به 6 نفر اجاره داده شود، هر کجا که می‌رفتم هزینه و اجاره‌‌بهای سنگین داشت یا حتی به این تعداد خانه اجاره داده نمی‌شد، من به عنوان یک پدر واقعاً چیزی جز شرمندگی در برابر خانواده نداشتم.

او بیان کرد: امیدوارم در این جامعه به ما مستأجرها رحم شود، و مسئولان و صاحب‌خانه‌ها بدانند مستاجرها هم انسان‌های با شخصیت و آبروداری هستند فقط در این دنیای بی‌ارزش عقب افتاده‌اند، آیا یک آپارتمان قدیمی در پایین شهر با ۱۵۰ میلیون پول پیش و ماهی ۳ میلیون تومان عدالت است؟

مستاجر قزوینی در پایان گفت: در این روزهای سخت و طاقت‌فرسا ما مستاجرها واقعاً در عذاب و شرمندگی هستیم، و از خدا می‌خواهم تا به دادمان برسد، مشکل اینجا است که هیچ مسئولی به این موضوع رسیدگی نمی‌کند، من هنوز هم خدا را شکر می‌کنم که می‌توانم یک سرپناهی حتی کوچک و با سختی برای خانواده‌‌ام بگیرم، خدا به هم‌وطنانی رحم کند که هیچ راهی برای داشتن سر پناه ندارند.

رویای اجاره مسکن جایگزین خانه‌دار شدن

محمد حسینی، دیگر مستاجر قزوینی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، در خصوص اجاره‌بهاهای سنگین مسکن، اظهار کرد: من و همسرم سه سالی بود که نامزد بودیم و به خاطر شرایط بد اقتصادی به هر راهی می‌زدیم نمی‌توانستیم زندگی مشترک خود را شروع کنیم، با هزار زحمت و سختی جهیزیه و هزینه‌های مراسم عروسی سبک را تهیه کردیم و بعد به مسئله مسکن رسیدیم.

او افزود: من یک جوان ۲۶ ساله هستم، هر طور برنامه‌ریزی می‌کنم، می‌خواهم بدانم چند سال دیگر کار کنم بدون هیچ هزینه اضافی و خرید خوراکی و … می‌توانم یک خانه بخرم؟ اکنون خریدن خانه از لیست آرزوهایمان رخت بربسته و جای آن اجازه کردن یک خانه مناسبت آرزویمان شده است.

مستجار قزوینی ابراز کرد: با توجه به تورم و بازار اجاره مسکن، هر روز مبالغ عجیب و غریبی را مشاهده می‌کنیم که پرداخت این گونه مبالغ با حقوق یا درآمد افراد بی‌بضاعت که همان مستاجرین هستند همخوانی ندارد.

حسینی عنوان کرد: من و همسرم به سختی توانستیم یک سرپناه کوچک برای خودمان اجاره کنیم آن هم با بهای سنگینی که در ماه فقط به فکر این هستیم که سر تاریخ موعود بتوانیم پول کرایه را تهیه کنیم و هیچ لذتی حتی از زندگی مشترک نمی‌بریم.

او اذعان کرد: خانه‌ای که به درد یک تازه عروس و داماد بخورد کم پیدا می‌شد و اگر خانه‌ای هم تمیز بود به شدت هزینه‌های بالایی داشت و متاسفانه برخی از صاحب‌خانه‌ها واقعا درکی نداشتند که حداقل در سال اول زندگی کمی با ما راه بیایند و کمک حالمان شوند.

این مستاجر قزوینی خاطرنشان کرد: مورد دوم بحث فرزندآوری است که از اطرافیان شنیده‌ایم که با دو فرزند به سختی خانه پیدا می‌کنند، در این صورت دولت چطور از ما انتظار دارد تا به طرح فرزندآوری در جامعه کمک کنیم، مگر امیدی دیگر باقی مانده است؟

حسینی ادامه داد: یکی از صاحب‌خانه‌هایی که دیدیم علاوه‌بر اجازه سنگینی که می‌خواست می‌گفت، شما نباید مهمان زیاد داشته باشید ولی ما هم تازه عروسی کردیم و امکان دارد اول زندگی زیاد مهمان داشته باشیم، مگر می‌شود به مهمان‌ها گفت که اجاره سنگین می‌دهیم و سخت‌گیری صاحب‌خانه‌ زیاد است و کسی حق ندارد خانه ما بیاید چون صاحب‌خانه راضی نیست.

او در پایان گفت: صاحب‌خانه‌ها نمی‌خواهند شرایط مردم عادی را درک کنند و کمی با مستاجرهایشان با لطافت برخورد کنند؛ به امید روزی که کسی در این کشور مستاجر نباشد و یا حداقل خدا رحمی در دل بعضی از صاحبخانه‌ها بیندازد تا مستاجرها را درک کند و از مشاوران املاک و اتحادیه مربوطه تقاضا داریم کمی با صاحب‌خانه‌ها راجب این موضوعات صحبت کنند.

مشاوران املاک زیر ذره‌بین نظارت

سیامک پزشکی‌فر، رئیس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین در جدیدترین خبر که روابط‌عمومی این اداره‌کل منتشر کرد، گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین با همکاری صنعت معدن و تجارت، صنف مشاورین املاک، تعزیزات حکومتی، اتاق اصناف و نیروی انتظامی نسبت به ساماندهی مشاورین املاک و کنترل بازار خارج از شبکه اقدام به بازدید و سرکشی روزانه دارند.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه مسکن، عدم رعایت قوانین صنفی از سوی مشاوران املاک است در حالی که این افراد در گران‌فروشی مسکن و اجاره‌بها نقش اساسی دارند، از این رو باید نسبت به ساماندهی فعالیت‌های آن‌ها اقدام شود؛ لذا به منظور تنظیم و کنترل املاک و مستغلات گشت‌هایی در استان قزوین از سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره بازرسی و ارزیابی عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: در این بازدیدهای روزانه در استان قزوین طی یک سال گذشته ۳ هزار و ۱۴۷ واحد بازدید به عمل آمده است که منجر به شناساسی ۸۳۹ فقره تخلف شده است.

این مسئول تصریح کرد: در همین راستا ۷۷۸ پرونده تعزیراتی برای متخلفان تشکیل و ۱۳۵ واحد در مجموع پلمب و اخطار پلمب دریافت کرده‌اند.

پزشکی‌فر بیان کرد: در مجموعه این گشت‌های مشترک از مشاورین املاک در استان قزوین مبلغ 13 میلیارد و 612 میلیون و 600 هزار ریال جرایم ثبت شده که مبلغ 39 میلیارد و 309 میلیون و 725 هزار ریال ارزش وصولی این جرایم است.

او در پایان تاکید کرد: به تمامی مشاورین املاک اخطار داده‌ایم اگر قوانین صنفی را رعایت نکنند بدون هیچ اغماضی آن واحد متخلف پلمب خواهد شد.

یک هزار و ۸۰۰ مشاور املاک فعال در سطح استان

محمد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صبح قزوین»، اظهار کرد: در شهرستان قزوین بیش از هزار و ۸۰۰ مشاور املاک فعال وجود دارد و با توجه به اینکه در بحث املاک دچار رکود هستیم متاسفانه کسب و کار همکاران بسیار ضعیف شده است.

او افزود: نظارت‌ها بر این حوزه از سوی چندین دستگاه اعم از اتحادیه مشاوران املاک، اتاق اصناف، سازمان سمت، مسکن و شهرسازی و اداره‌کل تعزیرات و… به صورت مستمر انجام می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین اذعان کرد: مشاورین املاک مکلف به اجرای ضوابطی هستند که در چارچوب قانون از طریق اتحادیه و مراجع مربوطه به آن‌ها اعلام شده است.

کشاورزی عنوان کرد: قبل از اخذ مجوز، مشاورین املاک دوره‌های آموزشی‌ را باید بگذرانند که این آموزش‌ها در دو دوره ۲۴ ساعته و ۴۰ ساعته است و یکسری از قوانین هم به صورت مستمر برای مشاورین در نظر گرفته شده است که برای گرفتن مجوز و حتی بعد از آن مکلف هستند تا در اجرای این قوانین کوشا باشند.

او ادامه داد: مشاورین املاک بر صاحب‌خانه‌ها تاثیری ندارند، چراکه با شرایطی که ایجاد شده است، طرفین معامله می‌توانند راساً نسبت به شناسه یکدیگر و برای تنظیم قرارداد خارج از دفاتر املاک اقدام کنند و بیش‌تر مالکین برای کمبود وقت و مشکل در دفاتر از طریق فضای مجازی اقدام می‌کنند که البته مشاورین املاک هم از این فضای مجازی برای اجازه دادن مسکن و… استفاده می‌کنند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه سامانه‌های مختلف هم در این حوزه راه‌اندازی شده است و عملا مشکل اصلی حال حاضر مشاورین املاک هم در همین حوزه است که مجاری تنظیم قرارداد جدای از دفاتر مشاور املاک تعریف شده است.

کشاورزی تاکید کرد: طرحی از سوی اتحادیه ابلاغ شده بود که مشاورین املاک مالکین را ترغیب کنند تا قراردادها را به صورتی دو سال یا بیشتر تنظیم کنند که متاسفانه این طرح منفعل باقی ماند.

ساخت مسکن، قیمت را کاهش می‌دهد

او بیان کرد: به دلیل اینکه اکثر قراردادها در خارج از دفاتر و به صورت مستقیم بین مالک و مستاجر اتفاق می‌افتد؛ مشاورین املاک تاثیری بر روی این حوزه و بر قراردادها ندارند.

رئیس اتاق اصناف استان ابراز کرد: میزان اجرایی شدن قانونی سقف اجاره‌بها هم به صورت هر ساله از مجموعه اتاق اصناف اعلام می‌شود و ضوابط‌ از سوی دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و نظارت‌ها هم مستمر در حال انجام است.

کشاورزی تشریح کرد: این مقوله یک ارتباط تنگاتنگی با شاخص تورم در حوزه مسکن دارد که این میزان افزایش را باید تابعی از تورم رایج بدانیم و همین‌طور در جهت کنترل آن به ایجاد مسکن بپردازیم.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ گزارشی از میزان تولید مسکن، میزان نیاز مسکن، اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های مربوطه مشاهده نکردیم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان در پایان گفت: به نظر بنده یکی از آیتم‌های اثرگذار در تعادل هر نوع خدماتی؛ میزان عرضه و تقاضا است که این تولید مسکن در جامعه به اندازه نیاز نبوده است و در این حوزه مشکلات فراوانی وجود دارد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا