خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نطق تاریخی و ضرورت انصاف ورزی | غلامرضا بنی اسدی

غلامرضا بنی اسدی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

کسانی که در گذشته می‌مانند نمی‌توانند به آینده برسند. این درست که باید به دیروز نظر داشت اما نه آنقدر که ما را از امروز و فردا بازدارد. اتفاقا دیروز را باید به قرائت امروز و رو به فردا تحلیل کرد.

این را زمانی بر کاغذ حروف نگاری می‌کنم که بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم در مجلس گرامی در حال انجام است. پس می‌توانم اسم این نوشته را “یادداشتِ تاریخی” بگذارم. وقتی دیگران می‌توانند “نطقِ تاریخی” داشته باشند چرا من بعد از سه دهه کار رسانه‌ای نتوانم “یادداشتِ تاریخی” داشته باشم.

از قضا این یادداشت تاریخی هم ناظر به همان نطق‌های تاریخی است. هرچند در رصد آن نطق‌ها و گاه حتی برنامه‌های دوطرف، یک وجه تاریخی آن، ماندن در گذشته بود.

وجه دوم آن هم بی‌توجه به آینده. در حصر یک زمان خاص و موضوع خاص. یک جور دیگر هم تاریخی بود و آن این که یک نفر، بر مرزی نفرین مرگ فرستاد که -متاسفانه- خود بر آن زاده شده و نسل ما برای حراست از آن 240 هزار شهید داده‌اند.

گوینده، سنش البته قد نمی‌دهد اما کسی که کار سیاسی می‌کند لااقل باید آنقدر خوانده و فهم کرده باشد که مرز را چنان حرمتی است که امام سجاد (ع) برای نگهدارانش، دست به دعا دارند حتی اگر حاکمش ظالم و غاصب باشد چنان که بنی امیه به این دو ویژگی نامبردارند اما حالا مرز شده بازیچه بچه‌ها.

یک روز کسی می‌آید و وطن را از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب، دربست برای خود و جناح خود می‌خواهد و راه خروج را به دیگران نشان می‌دهد. دیگر روز هم یکی می‌آید و آن را به رگبار نفرین می‌بندد به خاطر این که فلان زادگان بر این خاک را ناخوش می‌دارد. او مشتاقِ زادگان چند کیلومتر آن سوی مرز است و فاطمیون را می‌ستاید. اما باید گفت این بار سنتان می‌رسید که همدوش آنان بجنگید و به خط بزنید. اصلا هم لازم نبود مثل نسل من شناسنامه را دستکاری کنید تا شما را به جبهه راه دهند. می‌رفتید و در شمارِ آن لشکر اگر واقعا دوستشان دارید، قرار می‌گرفتید.

شاید هنوز هم دیر نشده باشد. در کشور آن عزیزان هم کار بر زمین مانده فروان است اگر میل کمک باشد! بگذریم، دلخوری به بیزاری رسیده از “ناهم‌اندیشان” نباید کار را به جایی برساند که به مرز و بوم وطن بی حرمتی شود. اما…. باز هم بگذریم.

مهم هم نیست این ادعاها. مهم این است که در مجلس باید اما و اگر‌ها در برابر وزرای معرفی شده، حرفه‌ای و ناظر به حوزه کارکردی می‌بود نه پرسش‌هایی از ری و روم که نسبتی با جایگاه حرفه‌ای او ندارد. برخی‌ها چنان سخن می‌گفتند که انگار می‌خواهند برای جمعه و جماعت امام انتخاب کنند.

علاوه بر این، قواره وزرای معرفی شده را به نگاه سیاسی خود می‌سنجیدند که نمی‌تواند قضاوت را منصفانه کند. حال آن که ما همواره به انصاف در داوری و مروت در تعامل با افراد توصیه شده‌ایم. ان شاالله اگر آقایان در سخنرانی، تند رفتند در رای دادن منطقی حرکت کنند.

دولت وفاق ملی نیازمند اتفاقا همه تصمیم گیران و همراهی همه اجزای حاکمیت است. باید از بن دندان به این اعتقاد داشت و به عمل در آورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا