خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی 9 شهریور سال ۸۰ | ناراحتی مردم کرمان از خشکسالی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در شهریور سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 9 شهریور 1380 | 11 جمادی‌الثانی 1422 31 آگوست 2001

«از نماز صبح، تا آمدن صبحانه و همراهان، به مطالعه گزارش‌ها وکتاب روابط آمریکا و ایران و گزارش عملکرد مرکز اسناد، کتابخانه موزه رئیس‌جمهور در رفسنجان گذشت. مراجعه مردم به موزه زیاد است؛ روزانه حدود دو هزار نفر، به علاوه مردمی‌ که برای استفاده از فضای سبز و رستوران و خدمات مراجعه می‌کنند.

به سوی میمند حرکت‌ کردیم. از راویز گذشتیم و به دره پاقلعه رسیدیم. آقای حسین مرعشی، استاندار سابق کرمان در ماشین من بود و توضیحات می‌داد. اطلاعاتش خوب است. پس از گذشت از روستای زلیه، از روستای سرخون عبور کردیم. جمعی از مردم کنار ماشین آمدند. از خشکسالی خیلی ناراحتند و گفتند، اکثر مردم مهاجرت‌ کرده‌اند؛ وضعی‌ که اکثر روستاهای کوهستانی منطقه دارند. در ادامه مسیر، با یکی از دامداران منطقه صحبت کردم. گفت، حتی بخشی از آب شرب دام‌ها را با تانکر می‌آورند.

در مسیر، امام جمعه و فرماندار و نماینده شهربابک، به ما ملحق شدند و با هم به دهستان میمند رفتیم. جای بسیار جالبی است. صدها خانه در کوه‌ها کنده شده؛ با نظم مناسب و صحبت از دو هزار یا ده هزار سال سابقه تاریخی است. در مسجد و حسینیه آن که مثل خانه‌ها در کوه کنده شده، نشستیم.[8]

جمعی از بقایای مردم و اکثراً پیر میمند، جمع شدند. شخصی معمم به اسم [شیخ محمودمدیح] مکتبی- که هفتاد و پنج‌ساله است- توضیح می‌داد. صاحب یک خانه است. پدرش هم مکتبدار بوده و آیات سرگذشت [قوم] عاد و ثمود قرآن را با میمند منطبق می‌کرد وگفت، اهل میمند، به‌خاطر فرهنگ بالا، بدون زور و تحمیل اسلام را پذیرفته‌اند. گفته شد، به خاطر فشاری که در دوران مبارزه، در یزد توسط ساواک بر او اعمال شده، به خاطر ناراحتی‌ها و اضطراب‌ها، از ازدواج محروم شده است. دو سه پیرزن هشتاد ساله را در خانه‌شان دیدیم؛ فقیرند و تحت سرپرستی‌ کمیته امداد امام و بچه‌هایشان مهاجرت کرده‌اند.

حمام قدیمی میمند را هم دیدیم که در کوه‌ کنده شده و با گذشت هزاران سال، بناها سالم مانده است. ارزش بسیار بالایی برای صنعت گردشگری دارد و باید به دنیا معرفی شود. گفتند، اکثر روستاهای دهستان، از سکنه نیمه خالی شده است. جمعی گردشگر داخلی هم آنجا آمده بودند و تعدادی تقاضای کمک و شغل داشتند.

به محل‌ کارخانه در دست احداث مس خاتون‌آباد رفتیم. [آقای مسعود محمودی]، استاندار [کرمان] و آقای [عبدالرضا] هاشم‌زایی و مدیران هم آمده بودند؛ توضیحات دادند. با کلنگ‌زنی من در سال 1373 آغاز شده است. چینی‌ها، فاینانس‌ کرده‌اند. چند سال راکد بوده و اخیراً فعال شده و سال آینده تمام می‌شود.

در فاز اول، 80 هزار تُن مس تولید می‌کند و در فاز دوم به 240 هزار تُن می‌رسد؛ با استفاده از معدن مس میدوک که در نزدیکی کارخانه است. استحصال آن هم با حضور من در سال 1372 شروع شده است و سال آینده کنسانتره آن به دست می‌آید. دشت خاتون‌آباد -اشتران سابق- به خاطر داشتن منابع آب، برای این صنعت انتخاب شده و بخشی از آب مس سرچشمه هم از اینجا – با ارتفاع 900 متر- پمپاژ می‌شود. در جریان بازدید، به سئوالاتم پاسخ دادند. با تکنولوژی فنلاندی‌ها به‌نام «فلش» ساخته می‌شود. کوره آن را از داخل دیدم؛ جالب است.

پس از نماز و ناهار و استراحت، با کارکنان دیدار سرپایی داشتیم و مصاحبه‌ای انجام دادم.[9] به سوی فرودگاه یزد- از راه شهربابک، برات، مروست و مهریز- حرکت‌کردیم. به خاطر دیدن منطقه، این مسیر انتخاب شده. نماینده و فرماندار شهربابک، برای توضیح، در ماشین من بودند. دشت مروست و دشت رباط، خیلی وسیع و بایر و بی‌آب است. بین شهربابک و بیرون منطقه رباط، چاه‌های آرتزین دارد.

در هواپیما، آقای [عبدالرضا] هاشم‌زایی، [مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس] و در کرمان، آقای [مسعود] محمودی، [استاندار]، از فشاری که از سوی قوه قضاییه بر مدیریت اجرایی وارد می‌شود، شکایت کردند. غروب به تهران رسیدیم.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا