خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلاح‌ورزی: رفع تحریم‌ها مهم‌ترین اولویت دولت است | هر ایرانی 1224 دلار درآمد سرانه از دست داده!

| تحریم ذی‌نفع اقتصادی و سیاسی دارد، حفاظتش می‌کنند! | توافق برای رفع تحریم‌ها هم‌ارزش پذیرش قطعنامه 598 |

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: حسین سلاح‌ورزی رئیس پیشین اتاق ایران، رفع تحریم‌ها را مهم‌ترین اولویت دولت جدید می‌داند و برای این باور، دلایل محکم و محکمه‌پسندی هم دارد.

انصاف نیوز با او درباره وضعیت امروز و آینده دولت پزشکیان گفت‌گو کرده است با این قید که یک‌بار پشت‌پرده‌های برکناری‌اش از ریاست اتاق بازرگانی را با جزییات شرح دهد.

او در ارزیابی موقعیت مسعود پزشکیان در آغاز تشکیل دولت و اداره کشور گفت: واقعیت این است که آقای پزشکیان در نقطه شروع قرار دارد. او یک شروع موفق داشته اما از سویی با مشکلات و موانع و راه‌بندهای متعدد روبه‌روست و از سوی دیگر با خیل جمعیتی امیدوارو در عین حال نگران مواجه است که انتظارات گسترده‌ای دارند و از همین امروز خواهان پاسخ‌گویی به این مطالبات هستند.

جذابیت صداقت!

سلاح‌ورزی به مرور رفتارهای رئیس‌جمهور در دوره تبلیغات پرداخت و گفت: ایشان بر اساس چارچوب‌های فکری خودش در ایام انتخابات عمل کرد و این تاثیر مثبتی روی مردم داشت. به درستی روی این گزاره که ملاک عمل و تصمیم‌گیری‌هایش نظرات کارشناسی خواهد بود متمرکز شد و در عین حال صادقانه باورها و اعتقادات خود را با مردم در میان گذاشت.

رئیس پیشین اتاق ایران ادامه داد: نوع رفتارهای پزشکیان برای مردمی که در طول همه این سال‌ها به دلیل رفتارهای سیاسی و غیرصادقانه سیاستمداران و حکمرانان اعتماد خود را از دست داده بودند، تازگی داشت و بنابراین توانست اعتماد و همراهی آنان را جلب کند و نتیجه‌ای رقم خورد که دیدیم.

این فعال اقتصادی گفت: من تحلیل‌هایی را خوانده‌ام که انتخابات ریاست جمهوری 403 را با دوم خرداد 76 یا انتخابات سال 92 مقایسه کرده و از شباهت‌ها و تفاوت‌هایش حرف زده بودند اما به نظرم آن‌چه در این انتخابات رقم خورد یک پدیده منحصر به فرد بود. من کسانی را می‌شناسم که برای نخستین بار بعد از انقلاب پای صندوق رای آمدند. بنابراین یک اتفاق جدید افتاد و با وجود عدم مشارکت گسترده، دیدیم اتمسفری که ایشان ایجاد کرد عده زیادی را پای صندوق‌های رای کشاند و اعتماد خیلی‌ها را جلب کرد.

سلاح‌ورزی به برخی نقدها و تعبیرهای تند علیه پزشکیان اشاره کرد و افزود: منصفانه و منطقی که به عملکرد رئیس‌جمهور جدید نگاه کنیم، هنوز برای انتقاد یا سلب اعتماد و ناامیدی بسیار زود است. باید صبر کرد و ببینیم چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.

امیدهای ناامید شده

عضو اتاق بازرگانی در تحلیل دلایل در صحنه ماندن مردم و رصد رفتار و عملکرد دولتمردان از همین ابتدای کار گفت: مردم حق دارند چون در طول 4 دهه گذشته هم جنگ را تحمل کرده‌اند، هم در مقاطعی با محدودیت‌های شدید اجتماعی مواجه بوده‌اند و هم تحریم‌های طاقت‌فرسا را تجربه کرده‌اند. به ویژه از ابتدای دهه 90 که تحریم‌ها علاوه بر تاثیرگذاری روی شاخص‌های کلان اقتصاد ایران، در سطح خانوار هم به شکل محسوسی تاثیر گذاشت و عموم خانوارها را با سختی و مشقت روبه‌رو کرده است.

سلاح‌ورزی ادامه داد: با وجود این شرایط و این فشارها، مردم ما همواره امیدوار بودند که به صورت پریودیک، شرایط تغییر کرده و به سمت بهبود می‌رود و بنابراین در مقاطعی مانند سال 76، سال 92 و سال 96 به شکل پرشور در انتخابات شرکت کردند. به ویژه که دولت‌های یازدهم و دوازدهم اساسا با همین شعار تغییر از مردم رای گرفت ولی بعد از مدتی عملا دیده شد که رئیس‌جمهور وقت سعی قابل توجه و مشهودی برای رفع آن فشارها و محدودیت‌ها انجام نمی‌دهد یا حداقل به شکل مطلوب این تلاش‌ها به مردم منعکس نمی‌شد. بنابراین هر بار ناامید می‌شدند و این ناامیدی باعث می‌شد انتخابات مقطع بعدی با مشارکت به مراتب کمتر برگزار شود.

سلاح‌ورزی بار دیگر انتخابات تیر ماه 403 را پدیده‌ای منحصر به فرد خواند و ادامه داد: به طور طبیعی شرایطی که رقم خورد کمی انتظارت را بالا برد. ضمن این‌که ما به دلیل روحیه شرقی و نوع تربیت احساسی‌مان انتظار تغییرات سریع و آنی را داریم که در برخی مسائل به‌خصوص کشورداری با پیچیدگی‌های حکمرانی در جامعه‌ای مانند ایران، خیلی قابل وصول هم نیست.

او گفت: بهترین توصیه برای اکنون را صبر می‌دانم. باید منتظر باشیم و فرصت دهیم تا دولت جدید مسیر خود را مشخص کند. قطعا اگر قرار باشد در بر همان پاشنه قبلی بچرخد، باب انتظار باز است و هم آقای پزشکیان و هم همه همکارانش را می‌توانیم نقد کنیم.

تحریم و کاسبان تحریم

سلاح‌ورزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار انصاف نیوز که نخستین اولویت دولت در حوزه اقتصادی چیست، گفت: ما همواره با چند طیف مواجه بوده‌ایم که می‌خواسته‌اند مساله تحریم را عادی‌سازی کنند. عده‌ای از آنان حتما از منظر ملی و وطن‌پرستی و با قصد حفاظت از امنیت ملی و وحدت ملی، تلاش کرده‌اند آسیب تحریم‌ها خیلی انعکاس بیرونی نداشته باشد. دسته دیگری هستند که من به عنوان یک فعال اقتصادی به وجودشان شک ندارم. این‌ها همان ذی‌نفعان تحریم هستند و از تحریم نفع اقتصادی می‌برند که هم صاحب قدرت هستند و هم صاحب پول هستند و هم صاحب شبکه.

سلاح‌ورزی ادامه داد: مادامی که این تحریم‌ها وجود داشته باشد، این امکان برای آنان وجود دارد که نفت را در یک فضای غیرشفاف بگیرند و بفروشند و با سازوکار شرکت‌ها و تراستی‌ها و… منتقل کنند. این‌ها قطعا در ادامه یافتن تحریم‌ها نفع دارند و نمی‌خواهند آن را از دست بدهند و بنابراین مانع هر اقدامی برای رفع تحریم‌ها می‌شوند.

رئیس سابق اتاق ایران دسته دیگری از مدافعان تحریم را عده‌ای از سیاسیون خواند و گفت: بالاخره کسانی در این کشور هستند که تنها در فضای تنش و برخورد و وجود دشمن خارجی می‌توانند ابراز وجود کنند یا تاثیرگذاری داشته باشند. مثل همین قضیه‌ای که در مناظره‌های انتخاباتی اخیر فاش شد و آقای پورمحمدی گفتند یکی از کاندیداها مخالفتش با FATF را به بودن آقای روحانی در قدرت مربوط می‌دانست. این یعنی شخصی‌سازی یا قبیله‌ای‌سازی منافع ملی.

حقیقت تحریم‌ها

این فعال اقتصادی به بیان حقیقت تحریم‌ها پرداخت و گفت: ‌پژوهش‌ها و مطالعات بسیار دقیق و قابل اعتنایی وجود دارد که نشان می‌دهد از سال 1390 به بعد که تحت تحریم‌های اولیه و ثانویه قرار گرفتیم، یعنی هم تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا را داشتیم و هم تحریم‌های سازمان ملل را که بخش نفت و گاز و بخش بانکی و سایر بخش‌های مهم اقتصاد ایران را هدف قرار داد، عملا اثرات قابل اندازه‌گیری بر اقتصاد دیده می‌شود.

سلاح‌ورزی به وجود یک پژوهش دقیق توسط اقتصاددانان جوان کشور اشاره کرد و گفت: از سال 1390 تا حالا سالانه بیش از 101 میلیارد دلار هزینه فرصت از دست رفته را در تولید ناخالص ملی داشته‌ایم. درآمد سرانه از دست رفته هر ایرانی هم 1224 دلار بوده و این رقم، رقم بزرگ و قابل توجهی است.

او برای توضیح اندازه بزرگ خسارت تحریم، به مقایسه اعدادی از دوره جنگ تحمیلی و دوره تحریم‌ها پرداخت: در طول 8 سال جنگ که همه زیرساخت‌های ما نه فقط توسط ارتش صدام بلکه توسط ایالات متحده هم مورد حمله قرار گرفت، ایران در مجموع 1200 میلیارد دلار خسارت دید در حالی‌که از سال 90 تا امروز که در جنگ فیزیکی نیستیم، تحریم بیش از 1200 میلیارد دلار به اقتصاد ایران زیاد وارد کرده است.

آقای سلاح‌ورزی گفت: اهمیت توافق برای رفع تحریم‌ها کمتر از اهمیت مذاکرات پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل و پایان جنگ ایران و عراق نیست.

تاثیر تحریم بر معیشت مردم

خبرنگار انصاف نیوز از سلاح‌ورزی پرسید آیا شما رسیدن قیمت پول در بازار غیررسمی به بیش از 70 درصد یا سر به فلک‌گذاشتن اجاره بهای ساختمان را هم محصول تحریم می‌دانید؟ او پاسخ داد: حتما تحریم موثر بوده است البته نمی‌گویم همه مشکلات ما به گردن تحریم است اما تحریم در مجموع اقتصاد ایران را نحیف کرده است. دولتی که تحت تحریم است نمی‌تواند درست نفت بفروشد، نمی‌تواند درست تجارت کند، نمی‌تواند درست سرمایه جذب کند و سرمایه‌گذاری کند. این در کنار دولتی که بسیار فربه است، نتیجه‌ای جز بزرگ شدن دائمی کسری بودجه ندارد. در این شرایط دولت مجبور است میلیاردها تومان یارانه و سوبسید بدهد اما عملا منابع خود را هدر می‌دهد و این سوبسیدها هم به هدف اصلی‌اش اصابت نمی‌کند.

او کسری بودجه دولت را عامل اصلی مانایی تورم در اقتصاد ایران خواند و اضافه کرد: در اقتصادی که تورم نزدیک به 50 درصد است و متوسط تورم به بالای 30 درصد می‌رسد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید نرخ بهره منفی شود.

روش‌هایی برای غلبه بر بحران

رئیس سابق اتاق ایران درباره راه حل‌های موجود برای کاهش مشکلات کسری بودجه گفت: دولت‌ها در ایران همواره در پی جبران منابع درآمدی خود بوده‌اند و برای بیشتر شدن درآمدهای‌شان طرح و برنامه داشته‌اند درحالی‌که به نظر می‌رسد کنترل هزینه‌ها روش کم‌هزینه‌تر و پربازده‌تری از افزایش درآمد باشد. البته کنترل هزینه‌ها، مستلزم انضباط مالی و سخت‌گیری است که کمتر کسی هم به آن تمایل دارد.

او شیوه‌های مدیریت اقتصاد ایران را تشدیدکننده فشار تحریم‌ها دانست و گفت: ما در طول سال‌های اخیر از کمبود درآمدهای ارزی رنج می‌بردیم اما سیاست‌های ارزی، مشوق صادرات غیرنفتی نبوده است. بنابراین در شرایطی که سخنگویان دولت سیزدهم از بهبود شاخص‌های اقتصاد ایران صحبت می‌کنند، تراز تجاری ایران منفی 17 میلیارد دلار بوده که رقم بی‌سابقه‌ای‌ست یا ارزش افزوده بخش صنعت و معدن ما در سال پیش منفی بوده است و… یعنی سیاست‌های دولت هم التیام‌بخش زخم تحریم‌ها نبوده است.

سلاح‌ورزی تاکیدات پزشکیان برای بازگشت به زنجیره ارزش اقتصاد جهانی، احترام به نخبگان صنعتی و تجاری، اهمیت بخش خصوصی واقعی، احترام به حقوق مالکیت و استفاده از نظرات کارشناسی را برشمرد و ادامه داد: مدیریت منجسم از سوی دولت به علاوه استفاده جدی از ظرفیت بخش خصوصی و احترام به کارشناسی، در کنار تاکیداتی که دولت جدید برای بازگشت ایران به عرصه مراودات بین‌المللی داشته، نشانه‌های مثبتی از آینده اقتصاد ایران را ترسیم کرده است.

او گفت: آقای پزشکیان یک جمله طلایی دارد که با تاکید هم بیانش کرده؛ این‌که به نظرات کارشناسی احترام می‌گذارد و آن را مبنای تصمیم و عمل دولتش قرار می‌دهد. اگر واقعا این اراده در دولت چهاردهم وجود داشته باشد که کارشناسانه عمل کند، ما حتما شاهد بهبود نسبی اوضاع اقتصاد ایران خواهیم بود.  

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. رفع تحریم ها مشروط به شروطی مانند عدم حمایت از محور مقاومت و نیروهای نیابتی و محدویت فعالیت های موشکی و هسته ای و ارتقا حقوق بشر و….است که شاید ایران نپدیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا