خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است»

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل نقل مسافر شهرداری تبریز گفت: در ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تبریز اتوبوس هایی وجود دارد که بیش از 15 سال است کار می کنند و این در حالی است که عمر مفید ناوگان اتوبوسرانی 10 سال است، البته در این مسئله دیگر کلانشهر ها از تبریز مستثنی نیستند.

به گزارش سایت نصر (تبریز)، «محمد حسین زاده، در گفتگوی اختصاصی با نصر به سیمای کلی اتوبوسرانی تبریز و حومه پرداخت و گفت: مجموعه‌ اتوبوسرانی از سه بخش ستادی، فنی و اجرایی (حمل و نقل) تشکیل می شود و بخش اجرایی یکی از مهمترین بخش های این مجموعه به حساب می آید.

او با اشاره به اتوبوس هایی که قبلا در تعمیرگاه برای تعمیر مراجعه کرده و تحویل داده نشده بودند اشاره کرد و گفت: از 11 آذر 1402 حدود 40 دستگاه اتوبوس از اتوبوس هایی که قرار بود قبلا تعمیر شود و بصورت طولانی مدت در تعمیرگاه بودند را بازسازی و به خط آورده ایم و هم اکنون این 40 دستگاه فعال و در سطح شهر تردد دارند.

حسین زاده گفت: 50 دستگاه اتوبوس از قرارداد دو سال قبل خریداری شده بود که آن تعداد را به خط مسیر اتوبوسرانی آوردیم، با شرکت سبلان خودرو 100 دستگاه اتوبوس بصورت آماده (CBU) قرارداد بسته و پیگیر کار های اداری آن ها هستیم.

او ادامه داد: با خودروسازی اسنا یک قرار داد به میزان 100 دستگاه اتوبوس و از این تعداد تاکنون 20 دستگاه اتوبوس را تحویل گرفته ایم، بعد از پلاک گذاری این خودرو ها آماده بهره برداری خواهند شد و طبق تعهدی که داده اند قرار است تا 20 مرداد 30 دستگاه دیگر نیز تحویل داده شود.

وی با بیان این که برنامه ریزی ما در حوزه اتوبوسرانی این است که واگذاری اتوبوس به بخش خصوصی صورت بگیرد، گفت: در طی 12 سال گذشته واگذاری به بخش خصوصی کمرنگ بوده است و اتوبوسرانی های کل کشور از لحاظ خرید خودرو عملکرد خوبی نداشته اند.

حسین زاده گفت: طبق پیگیری هایی که در دو سال اخیر داشتیم، آبان ماه سال گذشته ضابطه واگذاری توسط وزیر کشور به شهرداری های کل کشور ابلاغ گردید، بعد از ابلاغ وزیر کشور موارد را به شورای شهر آورده و در آن جا از اعضای شورا مصوبه گرفتیم و این مصوبه به فرمانداری ارسال شد که متاسفانه تاکنون نظر نهایی در این رابطه نیامده است.

او با اشاره به چالش های موجود در اتوبوسرانی گفت: در مسیر های اتوبوس دو موضوع اساسی داریم؛ کمبود اتوبوس و فرسودگی ناوگان دو چالش اصلی ما در اتوبوس‌رانی است، یکی از عمده دلایل این دو چالش این است که با توجه به این که واگذاری ها به سال های 87 و 88 بر می‌گردد و بعد از آن زمان خرید تازه و تازه سازی ناوگان صورت نگرفته است، یکی از اهداف ما این بود که 180 دستگاه را به بخش خصوصی تا اول مهر واگذار کنیم که متاسفانه آن مصوبه از سوی فرمانداری ابلاغ نشده است.

او تصریح کرد: در ناوگان اتوبوسرانی کلانشهر تبریز اتوبوس هایی وجود دارد که بیش از 15 سال است کار می کنند و این در حالی است که عمر ناوگان 10 سال است، البته در این مسئله دیگر کلانشهر ها از تبریز مستثنی نیستند.

حسین زاده گفت: با حل مسئله واگذاری می توانیم تعداد اتوبوس ها را زیاد کنیم و نهایتا باعث می شود کیفیت اتوبوس ها، زمان انتقال مسافر و… حل شود، با افزایش خودرو ها نیز بصورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل صورت می گیرد، نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که نباید چنین به نظر برسد که با افزایش اتوبوس ها مشکل حل می شود، بلکه باید مسیرگذاری ها به درستی و کارشناسی شده تعیین شود و این لازمه برنامه جامع حمل و نقل است.

او خبر داد: قرارداد مطالعات جامع حمل و نقل با دانشگاه تربیت مدرس توسط شهرداری تبریز منعقد شده و بودجه آن در سال جاری دیده شده است، با وجود این برنامه تمامی مسیر ها و حرکت ها به دقت ارزیابی و کارشناسی شده و بسیاری از مشکلات ترافیکی حل خواهد شد.

«ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است»
«ناوگان اتوبوسرانی تبریز فرسوده است»

او اعلام کرد: در دوره ششم شورای شهر تاکنون 157 دستگاه جدید خریداری و وارد ناوگان شده است، 95 دستگاه دیگر قرارداد خرید اتوبوس از سوی وزارت کشور داریم و 100 دستگاه دیگر قرارداد با خودرو سازی سبلان داریم.

حسین زاده با بیان این که یکی از اساسی ترین چالش های ما مسئله درآمد است؛ گفت: 90 درصد هزینه های اتوبوسرانی را شهرداری پرداخت می کند و سازمان اتوبوسرانی توان پرداخت هزینه ها را دیگر ندارد، باید شاخص های بانک مرکزی کنار گذاشته شود و شورا باید در این مورد تصمیم بگیرد، اگر شهرداری یک ماه دست حمایتش را بردارد اتوبوسرانی فلج می شود.

او در پاسخ به سوال خبرنگار نصر در رابطه با اعتراض برخی از رانندگان توضیح داد:برای رانندگان از ابتدای امسال؛ بیمه تکمیلی، گروه تشویق، افزایش حقوق و… در نظر گرفته ایم و کمترین حقوقی که برای رانندگان پرداخت می شود 21 میلیون تومان است، رانندگانی که 15 سال سابقه دارند بیش از 27 میلیون تومان حقوق می گیرند، از تمامی کلانشهر ها حقوقی که در تبریز به راننده ها پرداخت می شود بالاتر از دیگر کلانشهر ها است.

او در پایان گفت: هیچ اهرمی برای برخورد با موتور سواران در مسیر BRT نداریم، ما ضابطه قضایی نیستیم و در این رابطه رایزنی هایی انجام دادیم، در بودجه سال جاری برای مناطق ده گانه شهرداری مسئله بهسازی ایستگاه های اتوبوس آورده شده است و قرار است امسال به تدریج مناطق نسبت به این مسئله اقدام کنند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا