خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تاثیر انفجارهای معادن بر اکوسیستم کاشان

سایه سنگین معادن بر سر محیط زیست کاشان، فعالیت و انفجارهای معادن که در حال نابودی کاشان و اکوسیستم طبیعی آن هستند.

به گزارش سایت کاشان باما، «محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار در هر کشوری است که کم‌توجهی به این مسئله منابع طبیعی و انسانی را دچار نقصان کرده است و پیامدهای ناگواری برای کره خاکی و حتی جوامع انسانی دارد.

استخراج سنگ و فلزات از قدیم توسط انسان صورت می‌گرفت، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش نیاز جامعه معدن‌کاری و استفاده از منابع طبیعی به قدری توسعه یافته است که می‌تواند اکوسیستم و سلامت انسان را به خطر بیندازد.

با توجه به وجود ذخایر گسترده معدنی و با درنظر گرفتن پیوندهای بسیار قوی و طولانی میان فعالیت‌های معدنی با طیف وسیعی از صنایع و خدمات کشوری، توسعه معادن و صنایع معدنی می‌تواند سهم تعیین‌کننده‌ای در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا کند اما یکی از آسیب‌های معدن‌کاری به محیط‌زیست، تغییر شکل زمین و بد شکل کردن محیط‌زیست است که ضمن از بین بردن پوشش‌های گیاهی، موجب کوچ یا انقراض برخی از حیوانات و موجودات نیز می‌شود.

بنابراین در اثر فعالیت‌های معدن‌کاری، بخش قابل توجهی از کانه و مواد سنگی به صورت گردوغبار در هوا پراکنده می‌شود که این امر بسته به نوع ماده معدنی که ذاتاً سمی یا غیرسمی باشد می‌تواند آلودگی‌هایی را در هوا، آب، خاک و اثراتی را بر فعالیت انسان بگذارد. از نقطه نظر بهداشت و سلامتی، گردوغبار مدت‌های طولانی است که اهمیت خود را نشان داده و مسئله بیماری‌های حاصل از آن همواره گریبان‌گیر انسان بوده است.

در این میان مواد معدنی مختلف بسته به شرایط، دارای آثار و پیامدهای زیست‌محیطی متفاوتی است. معادن و صنایع معدنی به دلیل داشتن اثرات تخریبی گوناگون و گسترده بر محیط‌زیست، نیازمند توجه ویژه‌ای هستند برخی از این اثرات تخریبی عبارتند از تولید زهاب اسیدی، فرسایش و تخریب ساختار خاک منطقه، نشست در سطح زمین، از دست رفتن تنوع زیستی محل، آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی توسط مواد شیمیایی، آلودگی هوا، انتشار فلزات سنگین در آب و خاک است.

محمد درویش، فعال و کنش‌گر محیط‌زیست درباره تأثیر فعالیت معادن‌کاری بر محیط‌زیست، اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین تأثیرات مخرب فعالیت‌های معدنی این است که شبکه زهکش طبیعی کوهستان‌ها را به شدت مختل می‌کند و آبدهی منابع آب شیرین را در حوزه آبخیز کوهستانی به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا