خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حال محصول خرما در کرمان خوب نیست»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم از حال بد محصول خرما در شهرستان نرماشیر خبر داد و گفت: با توجه به برداشت اول محصول خرما و خشکیدگی و ریزش بالا در باغات، مقدار برداشت مشخص نیست اما بیش از ۵۰ هزار تن کل باغات شهرستان برداشت می‌شود.

به گزارش سایت گفتارنو (کرمان، به نقل از ایسنا، «رضا قهری بیان کرد: بحث صنوف کشاورزی در شرق استان کرمان مغفول مانده و همین امر گاهاً تعادل نرخ گذاری‌ها را به هم می‌زند و اگر این صنوف ایجاد شود، بخشی از مشکلات خرماداران حل می‌شود .

قهری درباره بسته‌بندی محصول نیز بیان کرد: ابعاد کارتن‌ها تغییر کرده، کوچک شده و استاندارد رعایت نشده و این امر باعث ضرر کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج نیز با بیان اینکه طی یک سال گذشته کود شیمیایی در اختیار کشاورزان قرار نگرفته، اظهار کرد: کودهای شیمیایی از مهم‌ترین نهاده‌های بخش زراعی و باغی است که طی یک سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار نگرفته است.

علیرضا طیبی بیان کرد: سطح کشت نخیلات مثمر شهرستان فهرج ۶۳۰۰ هکتار است که پیش بینی تولید ۴۷ هزار تن محصول در سال جاری را داشتیم اما ۵۰ درصد محصول بر اثر عارضه ریزش و خشکیدگی کمتر از سال گذشته است و در سال جاری نزدیک به ۳۰ هزار تن خرما برداشت می‌شود.

طیبی درباره بسته‌بندی محصول خرما گفت: در سال‌های قبل واحدهای سردخانه‌ای این شهرستان غیر فعال بودند و در حال حاضر شاهد فعال شدن این واحدها هستیم و بیش از ۳۷ سردخانه در شهرستان فهرج وجود دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرسان فهرج اظهار کرد: عمده صادرات خرما به کشورهای چین، روسیه، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس و مرکز کشور صادر می‌شود.

او درباره مشکلات صادرات خرما اشاره کرد و افزود: تاکنون مشکلات خاصی در زمینه صادرات نداشتیم ولی به دلیل بالا رفتن تعرفه‌ها در سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ تن خرما در سردخانه مانده است.

طیبی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید به گونه‌ای عمل کند که فضای صادراتی با کاهش تعرفه باز شود. البته همزمان انتظار داریم که بخش خصوصی و متولیان موضوع در انجمن‌ها و اتحادیه‌ها در کنار صادراتی که انجام می‌دهند، تنظیم بازار داخلی را مد نظر قرار دهند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان فهرج با اشاره به کیفیت خرمای منطقه گفت: عمده مشکلات کشاورزان، قطعی برق موتورپمپ‌ها که باعث می‌شود تنش آبی به محصول وارد شده و همین امر باعث ریزش و خشکیدگی محصول می‌شود.

او افزود: کشاورزان باید از حمایت‌ها از جمله تامین نهاده‌های کشاورزی و کودها با قیمت پایین تر برخوردار شوند و قطعی برق کاهش پیدا کند تا کشاورز دلگرم‌تر به کار خود ادامه دهد.

طیبی اظهار کرد: کود شیمیایی از مهم‌ترین نهاده‌های بخش زراعی و باغی است که طی یک سال گذشته در اختیار کشاورزان قرار نگرفته که اگر به درستی و در زمان موردنیاز آن استفاده شود به ازای مصرف یک واحد تا ۱۰ برابر در افزایش محصول نقش دارد.

او با اشاره به اینکه گرانی چندین برابری قیمت کود و دیگر نهاده‌های کشاورزی، کشاورزان را در سال زراعی جاری با مشکل مواجه کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی فهرج اظهار کرد: آفت سوسک سرخرطومی حنایی در نخلستان‌های فهرج مشاهده نشد و امیدواریم کشاورزان در جابه‌جایی پاجوش از مناطق آلوده توجه ویژه‌ای داشته باشند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا