خرید تور تابستان ایران بوم گردی

معمای پیچیده رانت | رضا صادقیان

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

افشای ماجرای رخ داده در سازمان بورس و استعفای مدیر عامل این نهاد بیش از آنکه در راستای مبازره با فساد و مقابله با رانت و رانت‌خواری باشد، صرفا یک شوخی بی‌معنی در روز روشن است.

نظر نامحبوبی است، اما قبول کنیم. 10 میلیارد تومان برای کارمند اداره و کارگر کارخانه عدد چاقی است، اما در همان زمانی که خبر توزیع این وام ناعادلانه در حال انتشار بود چه بسیار دلال‌هایی که با خرید و فروش چوب، آهن، خودرو، مسکن و ملک و زمین، ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات صنعتی و فرش و لوازم خانگی و زمین‌خواری … به سودهای کلان‌تری دست یافتند. سودهای نجومی که گاه هضم آن اعداد بزرگ بسیار سخت است. آنها گوشه‌ای نشسته‌اند و نیم نگاهی به رسانه‌ها می‌اندازند و ریز ریز از این صحنه آرایی مسخره و احمقانه می‌خندند! خنده از واکنش سخنگوی دولت سابق. خنده از توییت معاون رئیس جمهور سابق. خنده از واکنش‌های بسیار کاربران در شبکه‌های مجازی که چشم‌شان برای ورود چند دستگاه خودرو دست دوم و نو خارجی به در گمرگات کشور خشک شد!

در دیدن این صحنه ویران‌گر تبسم و سکوت پر از معنای کارکنان بانک‌ها را در نظر بگیرید. همان‌هایی که به اسم قرض‌الحسنه و از جیب ملت به خودشان وام داده‌اند. شرم‌آور است. متوسط وام پرداخت شده قرض‌الحسنه چند بانک بیش از 1 میلیارد تومان به هر کدام از کارمندان این بانک‌ها است. ما عشقی را می‌بینیم، اما آن یکی را خیر. ما وام هیات مدیره بورس را دیده‌ایم، اما از پرداخت سودهای کلان به سایر هیات مدیره‌ها بی‌خبریم. همان‌هایی که زیان روی زیان در صنعت خودرو و قطعه‌سازی را دو دستی تقدیم به ملت ایران می‌کنند، اما مدعی کاردانی و کار کردن برای مردم هستند! فقط تعداد مراجعات خودروهای صفر کیلومتر به نمایندگی‌های مجاز را نگاه کنید تا فشل بودن، فساد‌زایی، توزیع رانت و پشت کردن به تکنولوژی را در این صنعت ناقص‌الخلقه بهتر ببینیم. واژه تولید ملی یکی از همان عبارت‌های تهی از معنایی‌ست که معمای پیچیده و کلاف سردرگم رانت را فربه‌تر کرده است.

عشقی کار زشتی کرد. خیلی زشت و غیرقابل دفاع. اما سوال اینجاست: لاتاری خودرو و دلال پروری و توزیع رانت در روز روشن مشکلی ندارد؟ پرداخت وام کوتاه مدت به متقاضیان خودرو و برهم زدن نظم عادی این بازار توسط بانک‌ها مشکل نبود؟ راست راست راه رفتن ابر بدهکاران بانکی رانت و فساد نیست؟ دریافت ارز دولتی و فروش در بازار آزاد فساد و رانت نیست؟ جنگل را ویران کردن و ویلای فوق لوکس ساختن رانت و فساد نیست؟ قوه قضاییه گزارش کرده که در حال رسیدگی به 690 پرونده فساد اقتصادی است. ریاست این قوه گفته است: 323 همت اموال به یغما رفته به بیت‌المال بازگشته است. عدد بزرگی است، 323 هزار میلیارد تومان به سرقت رفته بوده است، احتمالا از طریق دریافت رشوه، کارچاق کنی، سوء استفاده از جایگاه، برداشت وام‌های غیر قانونی و…

فساد، فساد است. رانت، رانت است. بنابراین نباید در برابر یکی صدای بلند داشت و دیگری را ندید و با گفتن و ردیف کردن صدها واژه بی‌معنی و مخفی شدن پشت دیوار بلند حماقت به سادگی از کنارش عبور کرد. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا