خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۲ مهر سال ۸۰ | یک دقیقه سکوت برای ۱۱ سپتامبر

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در مهر سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 2 مهر 1380 | 6 رجب 1422 24 سپتامبر 2001

«آقای [کمال] خرازی، وزیر امور خارجه آمد و گفت، دست ما برای استفاده از فرصت بسته است. پاکستان و بعضی از کشورها، با استفاده از فرصت، مشکلات زیادی را حل کرده‌اند. پاکستان تحریم‌اش لغو شده و کمک مالی‌ گرفته است. از من خواست، کمک‌ کنم که رهبری اجازه تعامل با آمریکا را بدهد. پرسیدم، این همه امتیازات که داده شده، بدون دریافت امتیاز بوده؟ گفت، چون اجازه تعامل نداشته‌ایم، بدون عوض بوده.

حذف [شعار] مرگ بر آمریکا در نماز جمعه، رفتن [آقای احمد بورقانی]، نماینده هیأت‌ رئیسه مجلس، برای امضای دفتر یادبود کشته‌شده‌های [حادثه یازده سپتامبر] آمریکا به سفارت سوییس، [حافظ منافع آمریکا در ایران]، یک دقیقه سکوت [در بازی فوتبال] و هماهنگی جبهه متحد شمال افغانستان با آمریکا و… گفتم، اگر آمریکا درخواست عدم همراهی با انتفاضه فلسطین و حزب‌الله لبنان و یا تقاضای‌کمک در جنگ با طالبان‌ کرد، چه جوابی می‌دهید؟ جوابی‌ نداشت.

آقای [روح‌الله] حسینیان، [رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی] آمد. گزارشی از وضع مرکز نشر اسناد انقلاب داد و از وزارت اقتصاد، به‌خاطر بستن مالیات‌های سنگین و عدم‌همکاری ناجا [= نیروی انتظامی] و وزارت اطلاعات، در دادن اسناد [تاریخی]، شکایت‌کرد و نیز از وضع کشور به خاطر عدم‌جدی‌گرفته‌شدن خطرها از سوی رهبری، اظهار یأس‌ کرد و از برخورد با خودش، گله داشت و استمداد کرد و گفت، اظهارات من در رابطه با مسائل آمریکا را می‌پسندد.

آقای [مصطفی] برزگر، مسئول مؤسسه رسانه‌های تصویری [وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد و برای حل مشکلاتی که از ناحیه فشارهای [سازمان] بازرسی‌ کل‌ کشور برایش پیش‌ آمده، استمداد کرد. آقای [جواد] مقصودی، از ستاد [برگزاری] نماز جمعه تهران آمد و درخواست‌ کرد که من، یک هفته درمیان به نمازجمعه بروم و گفت، حذف [شعار] مرگ بر آمریکا، با تشخیص خود ستاد بوده؛ با توجه به شرایط آن روز [= حملات یازده سپتامبر] و نیز فاکس واصله از وزارت امورخارجه و بناست، باتوجه به اعتراض رهبری، در جمعه آینده، [شعار مرگ بر آمریکا] تجدید شود.

عصر، جمعی از [اعضای] شورای مرکزی حزب ایثارگران آمدند. تحلیلی از اوضاع کشور ارائه دادند و گفتند، در حال بحران رو به خطر هستیم و پیشنهادهایی برای حل مشکلات ارائه دادند. اشکالات پیشنهادهایشان را گفتم. نتوانستند دفاع‌ کنند و از خود من راه چاره خواستند؛ گفتم، شرط بر اقدام مؤثر، این است‌ که رهبری به واقعیت موجود، بهتر واقف شوند.

آقای [غلامحسین] محسنی‌ اژه‌ای، دادستان ویژه روحانیت آمد. گزارشی از پرونده اطرافیان آیت‌الله منتظری داد که بازداشت شده‌اند و گفت، به پخش شب‌نامه‌ها و پخش جزوه هشتاد صفحه‌ای و نوار سه ساعته، اعتراف‌ کرده‌اند و نیز گفته‌اند که نوار را از دفتر آقای [سیدمحمد] خاتمی، [رئیس‌جمهور] گرفته‌اند که فرد دهنده نوار هم بازداشت شده و آقای خاتمی خواسته‌ که موضوع به رسانه‌ها کشیده نشود.

اسم آقای عبدالله نوری، [وزیر سابق‌ کشور و مدیرمسئول روزنامه خرداد] را در لیست پیشنهادی برای عفو در 13 رجب [میلاد امام علی (ع)] گذاشته است. اگر آقای شاهرودی، [رییس قوه قضاییه] حذف نکند، خدمت رهبری می‌رود. گفت، آقای [ماشاءالله] شمس‌الواعظین، [سردبیر روزنامه جامعه] آمده و اظهار وفاداری‌ کرده و [اکبر] گنجی و [عمادالدین] باقی هم درخواست ملاقات‌ کرده‌اند و هیأت نظارت بر مطبوعات، ضعیف است و شروع‌ کرده به دادن مجوز [انتشار مطبوعات] و وضع بدی پیش‌آمده است.

اعلام شده که مأموران ویژه انگلیس در کابل، با طالبان درگیر شده‌اند و وحشت حملات تروریستی با مواد شیمیایی و میکروبی، غرب را فرا گرفته است.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا