خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی‌ها از تاثیرات بیرونی بر انتخاب رئیس سازمان بهزیستی

توضیحات رئیس کمیته‌ی انتخاب رئیس سازمان بهزیستی

میرطاهر موسوی، رئیس کمیته‌ی انتخاب رئیس سازمان بهزیستی، فضاسازی رسانه‌ها مبنی بر انتخاب فردی جز افراد معرفی شده‌‎ی کمیته را غیراخلاقی و غیرموجه و البته مایه‌ی نگرانی برای تاثیر افرادی خارج از سازمان بر این انتخاب دانست.

او در پاسخ به خبرنگار انصاف نیوز گفت که از این احتمال اطلاعی ندارد و نیز امیدوار است این روند دموکراتیک در انتخاب رئیس سازمان بهزیستی ادامه یابد؛ انتخاب میان سه نفر معرفی شده‌ی کمیته باشد و حق‌الناس 266 نفری که رزومه فرستاده‌اند ضایع نشود.

او در این گفتگو گزارشی از آنچه در کمیته گذشته تا به انتخاب سه نفر نهایی یعنی حمیدرضا صفی‌خانی، حبیب‌الله مسعودی فرید و وحید فرهودی برسند نیز ارائه داد. آقای موسوی در مورد حضور برادر یکی از متقاضیان نیز توضیح داد که او در امتیازدهی این فرد حضور نداشته است. این متقاضی در میان گزینه‌های نهایی هم نیست.

فضاسازی غیراخلاقی‌ست

مسئول کمیته‌ی انتخاب رئیس سازمان بهزیستی در مورد فضاسازی‌هایی که در روزهای اخیر در رسانه‌ها انجام شده مبنی بر اینکه “تلاش‌های این کمیته کنار گذاشته خواهد شد و فردی جز افراد معرفی شده به ریاست سازمان بهزیستی درخواهد آمد” تاکید داشت که این کار‌های سازمان‌یافته‌ی رسانه‌ها غیراخلاقی و غیرموجه است چرا که باید اجازه بدهند آقای وزیر خودش تصمیم بگیرد. موسوی همچنین اضافه کرد اطلاعی از این احتمال ندارد اما او و اعضای کمیته امیدوارند که چنین نشود.

موسوی در این مورد گفت: انتظار این است که اگر به روش‌های دموکراتیک اعتقاد داریم در مسیرهای دموکراتیک هم حرکت کنیم. انتظار ما این است که انتخاب نهایی میان این سه نفر باشد.

«فعلا چاره‌ای جز خوش‌بینی نداریم!»

او در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز که آیا خوش‌بین است یا خیر؟ گفت: والا فعلا چاره‌ای جز خوش‌بینی نداریم. فضاسازی‌های رسانه‌ای مقداری ایجاد نگرانی می‌کند که مبادا خارج از سازمان وزارت رفاه افرادی بخواهند در چنین اموری دخالت کنند یا توصیه‌ای داشته باشند. من دراین مورد اطلاعی ندارم. اما به هر حال حرف من این است که اگر فراخوانی داده‌ایم و گروهی هم شرکت کرده‌اند به اصطلاح فقهی حق‌الناسی به وجود آمده است. کمیته هم ماذون از وزیر و مورد اعتماد او بوده است. ما خوش‌بین هستیم که حق‌الناس رعایت شود.

آقای موسوی توضیحی را در یک مورد تعارض منافع در کمیته نیز اضافه کرد. به گفته‌ی او یکی از اعضای کمیته برادر یکی از متقاضیان بوده. به همین دلیل تصمیم بر این شده که این عضو کمیته در هیچکدام از مراحل بررسی، مصاحبه و امتیازدهی برادر خود شرکت نکند تا شائبه‌ای ایجاد نشود. در نهایت هم این شخص انتخاب نشده.

آنچه در کمیته‌ی انتخاب رئیس بهزیستی گذشت

مسئول کمیته مختصری از آنچه در کمیته‌ی انتخاب رئیس سازمان بهزیستی گذشته نیز گفت: با دستور جناب میدری 1 شهریور من به عنوان مسئول کمیته انتخاب شدم و کمیته را تشکیل دادم. 13 شهریور فراخوان عمومی را در سایت وزارت رفاه قرار دادیم. در مجموع 604 ایمیل دریافت کردیم. 266 ایمیل حاوی رزومه مرتبط با فعالیت بهزیستی بود.

این راندمان بسیار خوبی‌ست از این نظر که مردم اعتماد کردند و کسانی که این شایستگی را در خود می‌دیدند دعوت ما را پاسخ دادند.

طی جلسات فشرده این 266 رزومه را بررسی کردیم و امتیاز «تحصیلات مرتبط» و «سوابق فعالیت در حوزه‌ی بهزیستی» بررسی شد. منظور از سوابق فعالیت در حوزه‌ی بهزیستی شامل فعالیت در سازمان بهزیستی، سازمان‌های مشابه، عرصه‌های عمومی و نهادهای مدنی در ارتباط با سازمان بهزیستی است. این یک فرصت‌دهی به نیروهای مدنی واجتماعی بود.

گام دوم تطبیق روزمه‌ها با معیارهای اعلامی بود یعنی تحصیلات مرتبط و بالاتر از مقطع کارشناسی ارشد و نیز حداقل ده سال فعالیت در این حوزه چه در سازمان و چه در عرصه‌ی عمومی.

طی بررسی‌هایی که انجام شد 28 رزومه‌ی برتر انتخاب شدند. از این 28 رزومه درخواست شد که رویکردهای علمی و عملی خود را برای اداره‌ی سازمان بهزیستی ارائه بدهند.

عملا 27 برنامه ارائه شد. این 27 برنامه در جلسات متعدد بررسی شد. براساس امتیازدهی اعضای کمیته 13 نفر انتخاب شدند و به مرحله‌ی سوم رفتند.

در مرحله‌ی سوم افراد برنامه‌هایشان را در جلسات این کمیته ارائه می‌دادند و با اعضای کمیته گفتگو می‌کردند. یک ساعت برای هر فرد اختصاص داد شد. طی سه روز کامل کاری با این 13 نفر مصاحبه صورت گرفت. نهایتا سه نفر انتخاب شدند.

آقای میدری گفته بودند همان یک نفر نهایی را حکم خواهند داد. ما برای اینکه امکان انتخاب جناب وزیر وسیع‌تر باشد سه نفر برتر را طی نامه‌ای رسمی خدمت وزیر اعلام کردیم.

3 گزینه‌ی نهایی: صفی‌خانی، مسعودی‌فرید، فرهودی

این افراد عبارت بودند از:

نفر اول، حمیدرضا صفی‌خانی، حدود 25 سال در حوزه‌ی سلامت و تامین اجتماعی کار کرده‌اند. آقای صفی خانی چه در حوزه‌ی آکادمیک و چه در حوزه‌ی اجرایی شخصی متخصص هستند. علاوه بر تمام این‌ها جانباز 60 درصد هم هستند.

نفر دوم، حبیب‌الله مسعودی‌فرید، ایشان از مدیران برجسته‌ و شناخته شده‌ی بهزیستی هستند. آقای مسعودی‌فرید 13 سال در ادوار مختلف معاونت این سازمان را برعهده داشته‌اند. بیشتر از 20 سال در این سازمان خدمت کرده‌اند.

نفر سوم، وحید فرهودی، ایشان از عرصه‌ی عمومی و نهادهای مدنی بودند. برای ما جای خوشحالی بود که ایشان هم توانستند امتیاز لازم را کسب کنند. آقای فرهودی نزدیک به 18 سال در حوزه‌ی توانمندسازی در استان‌های مختلف کشور کار مدنی کرده‌اند. علاوه بر این ایشان جوان، متولد 1359 و بسیار هم پرانرژی هستند.

10 نفربعدی برای مناصب دیگر

ما 10 نفری که پس از این 3 نفر رای آوردند را نیز براساس استعداد و توانایی‌هایشان در جایگاه‌های مختلف سازمان پیشنهاد دادیم.

این گزارش روز شنبه به صورت مکتوب و حضوری در اختیار آقای میدری قرار گرفت. گفتگویی هم انجام شد و مورد تقدیر و تشکر آقای وزیر هم قرار گرفت.

صدای 8 میلیون مظلوم بی‌صدا در حاکمیت

آقای موسوی در پایان صحبتش نیز توضیحاتی درباره‌ی اهمیت این انتخاب اضافه کرد: جامه‌ی هدف ما در سازمان بهزیستی هشت میلیون مظلوم بی‌صدا هستند. سازمان بهزیستی و به ویژه رئیس آن می‌تواند صدای این‌ها در حاکمیت باشد. به تعبیر عام‌تر می‌توان گفت مخاطبین ما 8 میلیون هم نیستد؛ 85 میلیونند. اگر ما در حوزه‌ی سلامت و رفاه اجتماعی عملکرد دقیقی نداشته باشیم این 8 میلیون همیشه می‌تواند رو به تزاید و افزایش باشد و به 12 و 14 و 15 برسد. کمااینکه طی سالیان گذشته توانخواهان بهزیستی حدودا سه برابر شده است. بخشی از این‌ مربوط به افزایش جمعیت است امابخش قابل توجهی از آن به دلیل ضعف عملکرد مدیران حوزه سلامت و رفاه اجتماعی است.

لذا رئیس سازمان بهزیستی باید کسی باشد که حوزه‌ی رفاه اجتماعی را به خوبی بشناسد؛ در عین حال تجربه‌ی کافی در این زمینه داشته باشد و همچنین با الگوهای رفاه اجتماعی در دنیا آشنا باشد. او باید بداند درآمریکا، کشورهای اسکاندیناوی، اروپا، کشورهای اسلامی و… چه می‌گذرد و الگوهای رایج جهان را بشناسد تا تصمیم بگیرد که باید از این الگوها استفاده کند یا با ترکیب این الگوها برنامه‌ای بومی‌سازی شده متناسب با مقتضیات جامعه‌ی ایران را در دستورکار سازمان بهزیستی قرار دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا