خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یک نماینده مجلس: حاضرم به نفع مردم بیمه تکمیلی نداشته باشم

سرویس اجتماعی، انصاف نیوز: یک نماینده‌‌ی مجلس درباره‌ی اختصاص بیمه‌ی‌ تکمیلی به همه‌ی مردم و نه فقط کارکنان دولت، گفت: با تمام وجود حاضر هستم با وجود جانبازی ۷۰ درصدی‌ام، بیمه‌ تکمیلی نداشته باشم اما مردم داشته باشند. متن کامل گفت‌وگو با جلیل میرمحمدی را در ادامه می‌خوانید.

مسعود پزشکیان در زمان نمایندگی مجلس و کاندیداتوری چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، بارها گفت «در حوزه‌های آموزش و سلامت معتقد به برخورداری همه از امکانات عادلانه هستم. ما موظفیم به مردم خدمت ارائه دهیم. یک‌سری منافع شخصی داریم، و در مقابل منافع مردم که ما به عنوان سیاستمداران نتوانستیم منافع مردم را تامین کنیم.» 

این در حالی است که کارکنان نهاد ریاست جمهوری، قوه قضاییه و قوه مجریه، از بیمه‌های تکمیلی بهره‌مند هستند.

«حاضرم بیمه تکمیلی نداشته باشم»

جلیل میرمحمدی میبدی، نایب‌ رئیس‌ کمیسیون بهداشت و درمان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا شما و همکارانتان در مجلس حاضر هستید بیمه تکمیلی نداشته باشید اما مردم داشته باشند، یا کاری کنید که هر دو گروه از خدمات بیمه بهره‌مند باشند، گفت: بینی و بین‌الله با تمام وجود حاضر هستم با وجود جانبازی ۷۰ درصدی‌ام، بیمه‌ تکمیلی نداشته باشم اما مردم داشته باشند.

او گفت: اما موافق‌تر هستم کاری را انجام دهم که بیمه تکمیلی را به گونه‌ای تقویت کنیم که مخصوصا به دهک‌های پایین اختصاص پیدا کند. حتا یک ریال در طول چهار سال نمایندگی‌ام علی‌رغم استفاده از درمان و دارو، از بیمه تکمیلی‌ام استفاده نکنم.

سوال نماینده مجلس از پزشکیان

عضو ناظر هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم گفت: دکتر پزشکیان چهار، پنج دوره در مجلس بودند، بگوید برای کسانی که مدنظر شما هستند، چه اقدامات حمایتی انجام دادند؟ او در جایگاه ریاست جمهوری است و دو ماه دیگر هم لایحه‌ی بودجه می‌آید، بگوید حداقل برای کسانی که در دهک‌های یک تا پنج هستند، چه کاری برای بیمه‌‌ و درمان آنها فارغ از سبد معیشتی، انجام می‌دهد؟ اگر آثارش را در لایحه بودجه ۱۴۰۴ ببینیم، مشخص می‌شود که آیا اراده‌ای برای بزرگ کردن سفره مردم در حوزه بهداشت و  درمان دارد یا خیر.

او گفت: کسانی که به بیماری‌های صعب‌العلاج مبتلا بودند تا قبل از سال ۹۲ هزینه‌های کمرشکن‌شان را کسی نمی‌پرداخت اما من به همراه کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس یازدهم سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ دولت را مکلف کردیم دهک‌های پایین تحت پوشش کامل بیمه پایه به صورت رایگان قرار بگیرند. این اتفاق با اختصاص هر سال شش هزار میلیارد تومان افتاد.

نزدیک پنج میلیون ۸۷۸۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۱ پنج هزار میلیارد تومان را برای پرداخت بخشی از ۱۵۱ بیماری صعب‌الاعلاج را مصوب کردیم تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و آیین‌نامه‌‌ی اجرایی‌ا ش در هیئت دولت به تصویب رسید.

سال گذشته حدود ۹ هزار میلیارد تومان برای صندوق اختصاص یافت و اکثر بیماری‌های با عوارض شدید، سرطان‌ها و بیماری‌های خاص را شامل می‌شود.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: سالانه تا سقف ۵۰ میلیون تومان بلاعوض به این بیماران اختصاص پیدا می‌کند البته این مبلغ ایدئال من نیست اما در این مسیر حرکت می‌کنیم و اگر دولت پزشکیان و سازمان برنامه و بودجه همکاری کنند، ایدئالم این است که همه‌ی مردم به خصوص دهک‌های پایین بیمه تکمیلی داشته باشند تا بیماران به غیر از درد بیماری، درد دیگری داشته باشند. برخی نهادها و ارگان‌ها، فارغ از بیماری‌های خاص، بیمه‌‌های تکمیلی با مزیت بالایی دارند که با مردم متفاوت است.

میرمحمدی، در پاسخ به این سوال که چه مدت باید صبر کرد تا بیمه درمانی ۱۶ میلیون ایرانی که زیر فقر هستند، به شکل بیمه تکمیلی تغییر کند، گفت: از این ۱۶ میلیون، شامل تمام کسانی که در دهک‌های یک تا پنج بدون مراجعه به سازمان‌های بیمه‌گر، تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گرفته‌اند. 

«حرف‌های پزشکیان در حوزه سلامت شعار نیست»

همایون سامه‌یح نجف‌‎آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده کلیمیان در دوره یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی، ۱۱ تیر ۱۴۰۳ در مصاحبه با خبرآنلاین گفته بود: «با توجه به شناخت من از آقای دکتر پزشکیان در طول همکاری چهارساله ما در کمیسیون بهداشت و درمان، عهده‌دار بودن وزارت بهداشت در کابینه دوم آقای خاتمی و حتی تحصیلات تخصصی ایشان در زمینه پزشکی، می‌توان گفت که اهداف و چشم‌انداز دکتر پزشکیان در حوزه سلامت، حرف‌های تازه و یا شعار نیست؛ زیرا تمام مدتی که بنده افتخار همکاری با ایشان را داشتم نیز دقیقاً همین مسائل را در کمیسیون مطرح می‌کردند.»

سهم سلامت از GDP

همواره این سوال مطرح است که چقدر برای بیمه خدمات درمانی هزینه می‌کنیم و بازده آن چقدر است؟ «سلامت مطلوب و رفاه» به‌عنوان یکی از اهداف توسعه پایدار می‌تواند نابرابری اجتماعی را کاهش دهد و کیفیت زندگی را بالا ببرد.

به نقل از سایت سازمان نظام پزشکی، محمود فاضل، رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه حساب‌های ملی سلامت چند سال است انجام نشده است، گفت: سهم سلامت از gdp حدود ۴ درصد حدس زده می‌شود در سراشیبی سقوط دست و پا می زند.

به نقل از خبرگزاری مهر، هیات مدیره انجمن علمی اقتصاد بهداشت ایران، در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتخب، اولویت‌های نظام سلامت کشور در دولت چهاردهم را اعلام کرد:

«در حال حاضر سهم بودجه عمومی دولت و سازمان‌های بیمه‌گر پایه در تأمین هزینه‌های سلامت، کمتر از ۴۰ درصد برآورد می‌شود. ضروری است اولویت نخست دولت تأمین مالی پایدار بخش سلامت، از طریق توسعه کمی و ارتقای کارآیی و اثربخشی بیمه پایه سلامت، ایجاد پوشش‌های حمایتی برای گروه‌های شایسته و الحاق طرح‌های بیمه‌ی مکمل و مازاد به بسته پایه، کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه‌های بستری، ایجاد سقف سالانه پرداخت برای چهار دهک پایین درآمدی و بیماران مبتلا به وضعیت‌های خاص و پرهزینه (همچون اقامت طولانی در بخش مراقبت ویژه) باشد تا در پایان سال سوم سهم منابع عمومی در تأمین هزینه‌های سلامت به حداقل ۶۵ درصد ارتقا یابد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا