خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مظنه طلا چیست و محاسبه مظنه طلا چگونه انجام می‌شود؟

رپورتاژ آگهی

تا به حال چند بار از بازاری‌ها شنیده‌اید که پشت تلفن به بنکدار می‌گویند:«آقا! مظنه چند؟» فکر می‌کنید مظنه طلا چیست؟ زمانی که می‌گوییم مظنه طلا، منظورمان این است که قیمت روز هر مثقال طلای 705 چقدر است. همانطور که می‌دانید، موقع ساخت، طلای خام را با فلزهای مختلف دیگر مخلوط می‌کنند و به همین خاطر، عیارهای مختلفی از طلا در بازار وجود دارد. رایج‌ترین عیار طلا در ایران 18، یعنی 750 است. زمانی که به طلافروشی می‌روید و قیمت طلا را می‌پرسید، قیمت طلای یک گرم طلای 18 عیار را به شما می‌گویند. پس این میان، داستان مظنه طلا چیست و محاسبه مظنه طلا را چطور انجام می‌دهند؟ ادامه مطلب را بادقت بیشتری بخوانید.

مظنه جهانی طلا چیست؟

مزنه یا مظنه؟ قطعا دومی درست است! اگر اهل خرید و فروش طلا باشید، احتمالا اصطلاح مظنه به گوشتان خورده است. همانطور که در مقدمه گفتیم، مظنه قیمت یک مثقال طلای 705 است. مثقال یکی از واحدهای اندازه‌گیری طلاست.در بازار سه نوع مثقال وجود دارد، مثقال شرعی، صیرفی و معمولی. برای محاسبه مظنه طلا، از مثقال صیرفی استفاده می‌کنند. هر مثقال صیرفی 4.6083 گرم است. به ترتیب هر مثقال شرعی و معمولی نیز 3.456 و 4.6875 گرم وزن دارند.

در مقدمه گفتیم که برای ساخت طلا، فقط از نوع خام آن استفاده نمی‌کنند. بلکه، ابتدا آن را با فلزهای دیگر مانند مس ترکیب می‌کنند. به نسبت مقدار طلا و فلز دیگر، عیار می‌گویند. عیار استاندارد طلا در ایران، 18 است. یعنی یک قطعه طلای 18 عیار، 75 درصد طلای خالص دارد و 25 درصد آن از فلزات دیگر تشکیل شده است. زمانی که می‌گوییم مظنه قیمت مثقال 705، یعنی عیار آن 17 است. بنابراین تقریبا 71 درصد از آن قطعه را طلای خالص و بقیه را فلزات دیگر تشکیل می‌دهند. پس اگر بگویند مظنه طلا 15 میلیون تومان است، یعنی یک مثقال طلای 705 یا همان عیار 17، 15 میلیون تومان می‌ارزد.

نحوه محاسبه مظنه طلا؛ مظنه طلا چگونه محاسبه می‌شود؟

متوجه شدید که مظنه طلا چیست. حالا در معاملات رسمی بازار، از مظنه طلا استفاده نمی‌کنند. بلکه قیمت یک گرم طلای 15 عیار یا همان خلوص 750 را مبنای خرید و فروششان قرار می‎دهند. پس طلافروشان باید مظنه طلا را با فرمول ریاضی به به قیمت یک گرم طلای 18 عیار تبدیل کنند. فرمول تبدیل مظنه به گرم طلای 18 عیار در بازار طلا به این شکل است:

قیمت یک گرم طلای 18 عیار = مظنه × عیار هجده × (عیار هفده/1) × (وزن یک مثقال/1)

برای استفاده از فرمول بالا، به جای عیار هجده و عیار هفده، باید عدد خلوص آن‌ها یعنی 750 و 705 را قرار بدهید. پس فرمول بالا را می‌توان به شکل زیر نیز درآورد:

قیمت یک گرم طلای 18 عیار = مظنه × 750 × (1/4.6083) × (1/705)

بنابراین اگر هنگام خرید طلای آب شده، مظنه طلا را 15 میلیون در نظر بگیریم، طبق فرمول بالا، قیمت یک گرم طلای 18 عیار به شکل زیر محاسبه می‌شود:

1500000 × 750 × (1/4.6083) × (1/705) = 3,462,762 قیمت گرم طلای 18 عیار

تبدیل مظنه به گرم وعدد طلایی مظنه!

هنگام صحبت از مظنه طلا، باید درباره عدد طلایی مظنه نیز صحبت کنیم! همانطور که متوچه شدید، فرمول محاسبه مظنه طلا به گرم، کمی پیچیده و سخت است و اعداد زیادی دارد. مسلما روش راحت‌تری هم وجود دارد! کمک گرفتن از عدد طلایی مظنه که معادل 4.33 است. یعنی به جای آنکه از فرمول بالا استفاده کنید، فقط کافی‌ست مظنه را تقسیم بر عدد 4.33 کنید. مثال بزنیم؟ اگر مظنه را 15000000 در نظر بگیرید، قیمت یک گرم طلای 18 عیار به شرح زیر خواهد شد:

15000000 ÷ 4.33 = 3,464,203 قیمت یک گرم طلای 18 عیار

اگر عدد به دست آماده از این فرمول را با فرمول بالا مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که تقریبا 2 هزار تومان باهم اختلاف دارند که بسیار اندک است. به همین خاطر، بیشتر طلافروشان، برای تبدیل مظنه به گرم این فرمول را به کار می‌گیرند.

عوامل تاثیرگذار روی مظنه طلا

اولین و مهم‌ترین عامل تاثیرگذار روی مظنه طلا، قیمت طلای جهانی است. زمانی که قیمت طلای جهانی نوسان پیدا می‌کند، قیمت طلا در ایران نیز بالا و پایین می‌شود، چون ایران هم جزئی از بازار جهانی است. عواملی مانند عرضه و تقاضا، نوسانات ارزی، شرایط سیاسی و اقتصادی، رویدادهای طبیعی و اجتماعی و…، روی این قیمت موثرند و باعث نوسان آن می‌شوند. جالب است که بدانید قیمت طلا در بازار جهاین را با دلار آمریکا اعلام می‌کنند و بر اساس اونس است. اونس چیست؟ در بخش بعدی این واحد اندازه‌گیری طلا را نیز معرفی خواهیم کرد.

عامل تاثیرگذار بعدی روی مظنه طلا در ایران، نرخ ارز است. چون قیمت طلا در بازار جهانی به دلار آمریکاست، برای معامله طلا در کشورهای دیگر، دلار را به ارز رایج آن کشور تبدیل کنیم. بنابراین نوسان دلار و پایین و بالا رفتن ارزش ریال، روی قیمت نهایی طلا نیز موثر خواهد بود و مظنه را تغییر می‌دهد.

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی مظنه طلا، هزینه‌های جانبی است. مسلما هزینه نگهداری، بیمه،کارمزد، بازاریابی و… وجود دارند که برای تولید و عرضه طلا صرف می‌شوند. این هزینه‌ها نیز روی تعیین قیمت نهایی مظنه طلا، اثر گذارند. به همین خاطر است که در اکثر مواقع، مظنه طلا در ایران، بیشتر از قیمت طلا در بازار جهانی است.

انس جهانی طلا چیست؟

در بخش قبلی به انس جهانی طلا اشاره کردیم و گفتیم که در ادامه درباره اونس نیز صحبت می‌کنیم. واحد اندازه‌گیری رایج طلا در ایران|، مثقال و گرم است. در حالی که برای معامله طلا در بازار جهانی، از این دو واحد استفاده نمی‌کنند. بلکه واحد اندازه‌گیری جهانی طلا را به کار می‌برند که اونس نام دارد. هر اونس برابر با 31.1035 گرم طلاست. قیمت جهانی طلا را نیز بر اساس اونس مشخص می‌کنند.

حالا اگر هنگام خرید و فروش طلا، بگویند مظنه طلا انقدر است، راحت متوجه موضوع می‌شوید و می‌توانید با تقسیم مظنه بر عدد طلایی، قیمت یک گرم طلای 18 عیار را به دست بیاورید. در نهایت، باید بگوییم که مظنه طلا نیز مانند هر کالای ارزشمند دیگر، در بازارهای مالی و اقتصادی، همواره تحت تأثیر نوسانات بین‌المللی و داخلی است. آگاهی از نحوه محاسبه و عوامل مؤثر بر مظنه کمکتان می‌کند برای سرمایه‌گذاری روی این فلز طلایی، آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید. آگاهانه‌تر تصمیم بگیرید.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا