خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادی به «تبعیض سنی برای استخدام متولدین سالهای 57 تا 62»

جمعی از تحصیلکردان مجرد بالای چهل سال در پیامی ارسالی به انصاف نیوز نوشته‌اند:

موضوع: رفع تبعیض سنی برای استخدام متولدین سالهای 57 تا 62

با سلام و عرض احترام. بسیاری از هموطنان با تحصیلات عالی و دارای شایستگی و توانایی که هنوز به علت بیکاری مجرد مانده اند، بنا به دلایل ذیل و رعایت عدالت اجتماعی، خواهان افزوده شدن تبصره ای جهت افزایش شرط سنی استخدام هستند تا با اشتغال، ازدواج و فرزندآوری گامی در جهت خدمت به میهن خود بردارند و آمار تجرد و بیکاری کاهش یابد و جامعه ای پویا و به دور از افسردگی و رکود داشته باشیم.

  1. این قشر با بحران افزایش جمعیت و 8 سال جنگ تحمیلی و تبعات آن و کمبود امکانات رفاهی و آموزشی مواجه بودند.
  2. به دلیل ظرفیت پذیرش بسیار کم دانشگاه ها بسیاری با رتبه های کنکور عالی و درصدهای بالا حتی مجاز به انتخاب رشته نمی شدند و سالها پشت کنکور می ماندند و کل ساعاتشان صرف درس خواندن و شب بیداری می شد تا بتوانند شاخ غول کنکور را بشکنند و وارد دانشگاه شوند. اما برای نسلهای بعد ورود به دانشگاه بسیار راحت شد طوری که صندلیهای دانشگاه ها بیشتر از شرکت کنندگان کنکور شد.
  3. این قشر بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با بیکاری و نبود شغل و استخدامی مواجه بودند در معدود آزمونهای استخدامی با ظرفیت اندک که وجود داشت بسیاری از فرصتهای شغلی برای آقایان بود و خانمها حق استخدام نداشتند.
  4. عدم رعایت بند الف ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوبه 1386/7/8 درباره سن استخدام تا سال 1401 که سبب تضییع حق این قشر شده است.همانطور که ملاحظه می کنید به مدت پانزده سال این قانون رعایت نشد و باعث فرصت سوزی پانزده ساله این قشر شد. در آن سالها حتی با 27 سال سن امکان شرکت در معدود آزمونهای استخدامی نبود و این قشر مجبور بودند فقط به خاطر شرط سنی استخدام و یافتن فرصت اشتغال مدرک تحصیلی خود را ارتقا دهند اما همیشه شرط سنی استخدام از سن آنها کمتر بود.
  5. طبق بند 2 و 4 اصل 43 و اصل 28 و 33 قانون اساسی مردم باید آزادی در انتخاب شغل و محل سکونت داشته باشند و دولت موظف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی و تامین شرایط و امکانات کار برای همه می باشد.

بومی گزینی شهرستانی که مخالف موارد فوق و مخالف اصل شایسته سالاری ذکر شده در ماده 41 قانون خدمات کشوری و مخالف برخورداری از حقوق مساوی برای همه طبق اصل 19 قانون اساسی است، بیش از ده سال است که در آزمونهای استخدامی وجود داشته و عملا فرصت اشتغال و آزادی انتخاب محل سکونت را از متقاضیان استخدام غیر بومی گرفت و آنها را در شهرستانهای بومی محروم از فرصت اشتغال خودشان حبس کردو به علت بیکاری فرصت ازدواج نیز نیافتند و اکنون که فرصت اشتغال و استخدام افزایش یافته این قشر حتی شرط سنی برای استخدام را نیز از دست داده اند.

  1. این قشر از سال 1372 تا سال 1389 با قانون تنظیم خانواده و کنترل جمعیت مواجه بودند و از طرف دولتهای گذشته جهت اشتغال و ازدواج حمایت نمی شدند اکنون با سیاست افزایش جمعیت مواجه شدند. امتیاز تاهل و فرزندآوری که طبق بند ب ماده 15 قانون جوانی جمعیت به آزمون کتبی تعلق گرفت، مخالف اصل ده قانون اساسی است زیرا طبق این اصل قوانین باید در راستای تسهیل تشکیل خانواده باشد اما بند ب ماده 15 قانون جوانی جمعیت به نفع کسانی از این قشر شد که موقعیت ازدواج و تمکن مالی داشته و موفق به تشکیل خانواده شده اند. این قانون شانس استخدام و شرط سنی را از مجردان این قشر که از این امتیازات محروم بودند گرفت.
  2. طبق بند 2 و 4 اصل 43 قانون اساسی دولت موظف به ایجاد شغل برای همه افراد جامعه است. اما متاسفانه افراد شایسته بسیاری فقط به دلیل نداشتن شرط سنی و امتیازهای تاهل و فرزند و بومی از استخدام محروم ماندند.
  3. در آمریکا و اروپا طبق تعریف کمیته ای به نام کمیسیون فرصتهای شغلی برابر، تبعیض سنی علیه استخدام افراد بالای چهل سال ممنوع است. این قشر نیز خواهان فرصتهای شغلی برابر هستند.اگر کارنامه استخدامی متقاضیانی که در دو سه سال اخیر به دلیل نداشتن شرط سنی پذیرفته نشدند بررسی کنید می بینید که بسیاری از این افراد بالاترین شایستگی برای استخدام را داشتند و تنها مشکل آنها نداشتن شرط سنی استخدام بوده است.
  4. از شرط سنی کسانی کسر می شود که سابقه کار دولتی تمام وقت دارند. کسانی که استخدام نشده اند و به علت نبود فرصت شغلی هنوز بیکارند چگونه سابقه کار دولتی داشته باشند.

از نمایندگان محترم مجلس تقاضا داریم جهت احقاق حق تضییع شده، راهکاری جهت افزایش شرط سنی استخدامی این قشر که فرزندان انقلاب و دارای توانایی، استعداد و اشتیاق به خدمت هستند و به علت بیکاری هنوز مجرد مانده اند و محروم از امتیاز تاهل و فرزند و … هستند، در نظر بگیرند تا بتوانند شاغل شده، ازدواج کنند و باعث پیشرفت خود و کشورمان شوند.
با تشکر فراوان
و من الله توفیق

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا