خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه مشهد به وزیر بهداشت

جمعی از فعالان دانشجویی تشکل‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نیز ادوار آنها در نامه‌ای خطاب به محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، خواستار تغییرات جدی‌تر در شرایط دانشگاه‌های علوم پزشکی شدند.

متن کامل این نامه را در ادامه بخوانید:

«وَ الْعَدْلُ مِنْهَا عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: عَلَى غَائِصِ الْفَهْمِ وَ غَوْرِ الْعِلْمِ وَ زُهْرَةِ الْحُكْمِ وَ رَسَاخَةِ الْحِلْمِ»

«عدالت چهار شعبه دارد: فكرى ژرف انديش، دانشى عميق و به حقيقت رسيده، نيكو داورى كردن و استوار بودن در شكيبايى»

حکمت ۳۱ نهج البلاغه

استاد محترم جناب آقای دکتر ظفرقندی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام،

پس از گذشت چندین سال دشوار بر جامعه پزشکی کشور، اکنون و با حضور شخصیت اصلاح‌گرا و مردمی چون شما در کسوت وزارت، بارقه‌هایی از امید جهت ایجاد تغییرات مثبت در اذهان دانشگاهیان علوم پزشکی کشور روشن شده است. ما جمعی از فعالین دانشجویی حاضر و ادوار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با وجود تکثر و تنوع فعالیت‌ها و تفکراتمان در قالب شورایی گرد هم آمدیم تا ضمن اعلام حیات جریان دانشجویی این دانشگاه پس از ضربه‌های سهمگینی که در این سالیان متحمل شده، در باب وضعیت بغرنج دانشگاهی که آن ‌را چون خانه‌مان می‌دانیم اندیشه‌ای کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با مشکلات گوناگونی رو به روست که نگرانی‌هایی جدی را درباره‌ آینده‌ این نهاد علمی با سابقه خراسان و بزرگترین نهاد دانشگاهی علوم پزشکی شرق کشور ایجاد کرده است. شرایط امروز نه نسبتی با قدمت و تاریخ این دانشگاه داشته، و نه تطابقی با محیطی آزاد، علمی و پیش‌رونده جهت رشد و بالندگی جوانان، دانشجویان و آحاد جامعه دانشگاهی دارد.

ما با ذکر برخی مشکلات در چند محور، متذکر می‌شویم که حل این معضلات و دیگر مشکلات دانشگاه در قدم اول، با انتخاب تیم مدیریتی و اجرایی کارآمد، اصلاح‌گرا، متعامل با دانشجویان و منطبق با شعارهای انتخاباتی ریاست محترم جمهوری مبنی بر تغییر وضع کنونی میسر می‌باشد. از سوی دیگر شورای هم‌اندیشی فعالین دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام می‌کند که با تشکیل کمیته‌ای به ارائه راهکارهایی جهت حل این مشکلات اقدام خواهد کرد و روند تحقق تغییرات و حل مشکلات را از مجاری مختلف به اطلاع جامعه دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهد رساند.

1- اصلاح شیوه‌نامه‌ی انضباطی دانشجویان و جلوگیری از غرض‌ورزی‌ها در چیدمان کمیته‌های مربوطه:

شیوه‌نامه‌ی فعلی انضباطی که به شکلی واضح و عریان حقوق دانشجویی و شهروندی را زیر پا گذاشته است، در طول این سال‌ها به ابزاری برای سرکوب هرگونه فعالیت دانشجویان بدل شده است. از طرفی چیدمان غرض‌ورزانه کمیته انضباطی، بدون حضور نمایندگان حقیقی دانشجویان، موجب ایجاد شرایطی غیر شفاف و غیر قابل‌پیگیری برای دانشجویان گشته است. ما ضمن استقبال از دستور اخیر حضرتعالی مبنی بر تعلیق احکام صادره دانشجویان در جریان اعتراضات سال 1401 – 1402، مصرانه تجدید نظر در شیوه‌نامه‌ فعلی، ایجاد ساز و کاری شفاف برای انتخاب اعضای کمیته‌های بدوی و تجدید نظر به خصوص در مورد اعضای دانشجویی، و ابطال تبعات ثانویه بر احکام که در پرونده دانشجویان ثبت گردیده است را خواستاریم.

2- تشکیل کمیته ویژه بررسی وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه:

در چند سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاهد از دست دادن تعدادی از اساتید مطرح، محبوب و عالم بوده است که به انحاء مختلف از ترکیب هیئت علمی خارج شده‌ یا در آستانه‌ قطع همکاری قرار گرفته‌اند. فشارهای فرا‌دانشگاهی، ایجاد فضایی بسته و اعمال فشارهای مختلف از جمله دلایل این معضل بوده ‌است. در بعضی موارد چنان سرعت تغییر ترکیب هیئت علمی بالاست که شائبه‌ی مهندسی ترکیب هیئت علمی دانشگاه علی الخصوص در برخی دانشکده‌های خاص را بر اذهان متبادر میسازد. اتخاذ چنین رویه‌ای منجر به کاهش روزافزون سطح علمی دانشگاه شده و ارزیابی، حذف و حتی جذب اساتید با معیارهای غیردانشگاهی و فراقانونی، راه را بر شایستگان برای جذب و تصدی کرسی‌های علمی دانشگاهی بسته است. به جد معتقدیم که تیم مدیریتی آینده دانشگاه در قالب کمیته‌ای ویژه باید به بررسی این امر مهم بپردازد.

3- تغییر روح حاکم بر دانشگاه منطبق بر رای مردم:

حضور مردم و رای به تغییر “برای ایران” انتظاراتی را ایجاد کرده است که در صورت نادیده گرفتن این اراده، امید نوباوه، هنوز متولد نشده سقط می‌گردد. تداوم حضور کسانی‌که دست های پیدا و پنهان در سرکوب و تخریب فضای دانشگاه در سالهای اخیر داشته اند، آب در هاون کسانی است که دانشگاه را محیطی نا امن برای کنش‌گران صاحب نظر و آحاد جامعه دانشگاهی می‌خواهند.

4- توجه ویژه به شرایط رفاه دانشجویان:

سیاست‌گذاری غلط و تخصیص منابع محدود کشور به توسعه‌های ناپایدار و نمایشی بجای رفع نیازها و خواسته‌های حداقلی دانشجویان، زمینه نارضایتی جامعه دانشجویی را فراهم می‌سازد. خون جاری در رگ‌های دانشگاه، دانشجویان هستند که بی‌توجهی به آنان چیزی جز کالبدی بی‌جان از دانشگاه باقی نخواهد گذاشت. عدم توجه به افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها با وجود افزایش بی‌رویه ظرفیت‌ها، مشکلات عدیده امور تغذیه دانشجویان و عدم پرداخت به موقع وام‌های تحصیلی و ضروری تنها گوشه‌ای از معضلات حادث شده در این مدت است. این روند خلاف شعار اصلی این دولت، یعنی تحقق حق و عدالت می‌باشد و لزوم توجه به این مهم را دو چندان می‌کند.

5- تلاش جهت احیای پژوهش و آموزش در دانشگاه:

در طی سه سال گذشته سطح پژوهش دانشگاه به طور چشم‌گیری دچار تنزل شده است. برای نمونه، از 36 مورد سلب اعتبار مقالات دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از سال 2010، 15 مورد سلب اعتبار مربوط به 3 سال گذشته بوده است؛ که در نوع خود متحیر کننده است. ایجاد محیطی انحصاری برای پژوهش طیفی خاص و عدم حمایت از سایر پژوهش‌ها و نوآوری‌های نخبگان دانشگاهی از دیگر نقاط تاسف بار این برهه پژوهشی بوده است. این سیاست انقباضی و تاسف بار معاونت پژوهشی منجر به مهاجرت تعداد زیادی از نخبگان دانشگاهی گردیده است. همانطور که در بند دوم نیز مطرح شد، با تصمیمات غلط هیئت جذب و معاونت آموزشی، افزون بر از دست دادن تعدادی از اساتید صاحب نظر، از جذب برخی جوانان نخبه نیز جلوگیری شده است. نمود این موضوع، کاهش سطح آموزش به دانشجویان به خصوص در گروه‌های آموزشی بالینی می‌باشد. کشیک‌های اضافه و طاقت‌فرسای دستیاران تخصصی با ایجاد لطمات جبران‌ناپذیر جسمی و روحی و همچنین وقوع موارد تاسف‌بار خودکشی در میان کادر درمان نیز، گوشه‌ای دیگر از این فضای دلسرد کننده است.

امید است که موارد مطروحه مورد عنایت شما استاد محترم قرار گیرد تا زمینه تحقق وفاق ملی همسو با رضایت عموم جامعه دانشگاهی فراهم گردد.

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی سپاسگزاریم و توفیق روزافزون شما را از خداوند منان خواستاریم.

شورای هم‌اندیشی فعالین حاضر و ادوار دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

1. ایمان کرخی – دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

2. علی فدوی اسلام – دبیر سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

3. محمدحسین صادقی – دبیر اسبق سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

4. محمدهادی نجات – دبیر اسبق کمیته دانشجویی توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

5. دانا ملک زاده – دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

6. علیرضا صابریان – دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

7. سید سبحان مهدوی – دبیر انجمن علمی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

8. مهنا نوری – دبیر انجمن علمی دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

9. محمد تقوی – دبیر انجمن علمی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

10. امیرحسین دستجردی – دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

11. علی پزشکیان – دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

12. فرشاد فروغی – عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

13. فرهاد عرب پور – مسئول اسبق واحد اجرایی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

14. سید مصطفی حق بیان – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

15. محمد رضائی – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

16. الهام مرادی – دبیر کشوری اسبق کمیته پژوهش انجمن دانشجویان داروسازی ایران

17. امیرحسین حیدری – دبیر اسبق کانون هلال احمر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

18. مطهره خسروجردی – مسئول سابق واحد علمی جهاد علوم پزشکی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

19. ساجده ساغریان – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

20. حانیه علی زاده – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

21. یاسمن سادات جمالی – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

22. محمدامین ایروانی – مسئول اسبق واحد خیریه سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

23. احمد احراری خوافی – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

24. امیرحسین عطاردی – عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا