خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کانترتاپ یا پیشخوان آشپزخانه چیست؟

کانترتاپ (Countertop) صفحه افقی است که روی پیشخوان، کانتر یا کابینت نصب می‌شود. کانترتاپ چوبی | کانترتاپ فلزی | کانترتاپ بتنی | کانترتاپ سرامیکی | کانترتاپ سنگ طبیعی

کانترتاپ بخش مرکزی طراحی آشپزخانه است که می‌تواند روی جذابیت یا عدم موفقیت طراحی داخلی نقش داشته باشد. کانترتاپ آشپزخانه اماکن تجاری و مسکونی با متریال‌های مختلفی ساخته می‌شود که در این بین، سنگ‌های طبیعی بیشترین محبوبیت را دارند. گاهی استفاده از انواع سنگ طبیعی یا سایر متریال‌ها مانند سنگ مصنوعی و فرآورده‌های چوبی ذهن شما را درگیر می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم انواع متریال‌های مختلف را با سنگ طبیعی مقایسه کرده و هر کدام از سنگ‌های مناسب برای کانترتاپ آشپزخانه را به صورت تخصصی بررسی کنیم. بنابراین اگر در انتخاب سنگ و تعیین دقیق مزایای آن در برابر سایر متریال‌ها نیاز به کمک دارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

کانتر تاپ

کانترتاپ (Countertop) صفحه افقی است که روی پیشخوان، کانتر یا کابینت نصب می‌شود. این صفحه به عنوان میز کار عمل کرده و می‌تواند از جنس چوب، فراورده‌های چوبی، سنگ، فلز و … باشد. کانترتاپ برای محیط‌های خانگی، اداری، تجاری و رستوران‌ها کاربرد داشته و می‌تواند تک منظوره یا چند منظوره طراحی شود. به علت وجود طرح‌های متنوع هم جنبه زیبایی داشته و هم سازه‌ای بسیار کارآمد است. در بین انواع کانترتاپ، کانترتاپ‌های مخصوص آشپزخانه از شهرت بیشتری برخوردار هستند که گاهی با سنگ‌های طبیعی یا سنگ‌های مصنوعی ساخته می‌شود.

کاربرد کانترتاپ برای آشپزخانه

به طور کلی کانترتاپ‌های اشپزخانه را می‌توان از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم کرد: کانترتاپ آشپزخانه اماکن مسکونی و کانترتاپ آشپزخانه اماکن تجاری. در کانترتاپ آشپزخانه منزل، جنبه زیبایی، استفاده بهینه از فضا و طراحی همگام با سبک طراحی داخلی آشپزخانه اهمیت بالایی دارد. در مقابل برای کانترتاپ آشپزخانه اماکن تجاری که معمولا فضای آشپزخانه از دید مشتریان پنهان است، جنبه‌های استحکام، امکان نظم دهی لوازم و فضای زیاد کانترتاپ اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

در مجموع کانترتاپ برای آشپزخانه جهت آماده سازی مواد غذایی، سازماندهی ظروف، سرو غذا، طبخ غذا، قرار دادن لوازم دم دستی، سازماندهی انواع ادویه، ایجاد میز ریلی برای گسترش موقت فضا، نصب سینک و شستشو ظروف کاربرد دارد. در طراحی‌های جدید با ایجاد نور مخفی و قرار دادن طبقه‌هایی برای قرار دادن اشیاء، جنبه‌های زیبایی کانترتاپ اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. کانترها برای استفاده شدن در سبک‌های طراحی آشپزخانه، ممکن است از ترکیب چند متریال مختلف ساخته شوند. در ادامه کاربرد تعدادی از متریال‌های مختلف را با سنگ مقایسه کرده و سپس به بررسی تخصصی سنگ طبیعی می‌پردازیم. 

انواع کانترتاپ

تعدادی از انواع کانترتاپ از نظر جنس، شامل موارد زیر هستند:

کانترتاپ چوبی

منظور کانترتاپ‌هایی هستند که از جنس انواع چوب یا فرآورده‌های چوبی ساخته می‌شوند. کانترتاپ‌های چوبی دارای ظاهری ارگانیک بوده و در ظاهر از اصالت بالایی برخوردار هستند. این جنس معمولا در برابر رطوبت بالا و خراشیدگی مقاومت بالایی ندارد. فرآورده‌های چوبی برای سبک‌های مدرن استفاده می‌شوند و به علت ظاهری صاف و ضد آب، امکان نظافت آسان را به کاربران می‌دهند. در مجموع کانترهای چوبی از نظر مقاومت در برابر حرارت، مقاومت سایشی و مقاومت فشاری، ضعیف‌تر از سنگ‌های طبیعی هستند.

کانترتاپ سرامیکی

یکی از متریال‌های مقرون به صرفه که می‌تواند طیف رنگی واقعا گسترده‌ای را در اختیار شما قرار دهد، کانترتاپ‌های سرامیکی برای آشپزخانه هستند. امروزه کانترتاپ‌هایی که با برش‌های اسلب سرامیکی ساخته می‌شوند، طرفداران خاص خود را دارند. این سرامیک‌ها می‌توانند تا حد زیادی شبیه سنگ طبیعی باشند و با رنگ یا ظاهر جنس‌های مختلف ساخته شوند. البته سرامیک‌ها از نظر دوام نمی‌توانند مانند سنگ‌های طبیعی مقاومت و دوام بالایی داشته باشند، یا در صورت آسیب ترمیم شوند.

کانترتاپ فلزی

این کانترتاپ‌ها بیشتر جنبه تجاری داشته و برای آشپزخانه‌های رستوران، هتل، تالار پذیرایی و انواع کشتی‌ها سفارش داده می‌شوند. کانترتاپ‌های فلزی اغلب از جنس استیل ضد زنگ بوده و از استحکام بالایی برخوردار هستند. قابلیت نظافت آسان دارند و اگر دائم در معرض مواد شوینده قوی قرار بگیرند، درخشندگی خود را از دست می‌دهند. کانترتاپ فلزی از نظر زیبایی و ظرافت نمی‌توانند رقیب قوی در برابر سنگ‌های طبیعی باشد.

کانترتاپ سنگ طبیعی

سنگ طبیعی یکی از مقاوم‌ترین و محبوب‌ترین متریال‌هایی هستند که برای ساخت کانترتاپ از آن‌ها استفاده می‌شوند. سنگ‌های طبیعی دارای جنس‌های متنوعی هستند که هر کدام مزایای و معایب مخصوص به خود را دارند. کانترتاپ‌های سنگی تنوع طرح و رنگ بالایی داشته و یکی از مقاوم‌ترین و زیباترین گزینه‌های موجود در طراحی داخلی آشپزخانه محسوب می‌شوند. در تیتر بعدی به صورت تفکیک شده به انواع سنگ طبیعی برای کانتر تاپ آشپزخانه می‌پردازیم.

انواع سنگ مناسب کانتر تاپ آشپزخانه

  1. سنگ گرانیت برای کانترتاپ آشپزخانه: اگر کانترتاپ خود را برای آشپزخانه اماکن تجاری نیاز دارید یا در نگهداری کانترتاپ آشپزخانه خود نمی‌توانید دائم مراقبت کافی داشته باشید، ما سنگ گرانیت را به شما معرفی می‌کنیم. این سنگ‌ها به علت مقاومت سایشی، استحکام و دوام بالایی که دارند، به لحاظ نکات نگهداری، کمترین چالش را برای شما به وجود خواهند آورد. کانترتاپ‌های گرانیت در برابر خراش، نفوذ رطوبت، ضربه و تحمل بار، مقاومت بسیار بالایی دارند.
  2. سنگ چینی یا کریستال برای کانترتاپ آشپزخانه: سنگ‌های چینی در برابر دمای بالای ظروف، بخاطر آب و نفوذ رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. اگر اصول مقاوم سازی و نصب برای این سنگ‌ها به دقت رعایت شود، شما می‌توانید انتظار دوام بسیار طولانی مدتی را از این سنگ‌ها داشته باشید. این سنگ‌ها در برابر خراشیدگی با اشیا فلزی و نظافت با مواد شوینده بسیار قوی مانند سفید کننده‌ها، مقاومت بالایی نداشته و باید به این موارد به عنوان نکات نگهداری توجه شود.
  3. سنگ مرمریت برای کانترتاپ آشپزخانه: سنگ‌های مرمریت به لحاظ زیبایی، تنوع رنگ، منطبق شدن با تم‌های رنگی مختلف و تناسب با انواع سبک‌های طراحی آشپزخانه، دارای مزایای فراوانی هستند. سنگ‌های مرمریت دارای رنگ‌های قوی و طرح‌های زیبایی بوده و در صورتی که با دستگاه‌های حرفه‌ای ساب بخورند، امکان صیقلی و درخشان شدن را دارند. مرمریت‌ها در برابر سایش مقاومت بالایی ندارند اما وقتی با روکش اپوکسی مناسب تقویت شوند، می‌توانند برای مدت طولانی دوام کنند.

مزایای سنگ مناسب برای کانتر تاپ آشپزخانه

استفاده از سنگ طبیعی برای کانتر تاپ دارای مزایایی به شرح زیر است:

  1. مقاومت بالا در برابر حرارت
  2. امکان نظافت آسان
  3. تخلخل پایین در سنگ‌های مناسب برای کانتر آشپزخانه
  4. مقاومت فشاری بالا در اغلب سنگ‌ها
  5. مقاومت سایشی متوسط تا بسیار بالا در انواع سنگ‌های طبیعی
  6. تنوع طرح و منحصر به فرد بودن طرح‌های هر سنگ طبیعی
  7. تنوع بالا در رنگ سنگ‌های طبیعی
  8. عمر و دوام طولانی مدت
  9. دارای تنوع قیمتی بالا
  10. مقاومت در برابر نفوذ رطوبت و آب
  11. امکان نظافت آسان
  12. در دسترس بودن انواع سنگ طبیعی

سنگ طبیعی امکان استفاده در کانترتاپ آشپزخانه‌های اماکن تجاری و منزل را دارد.

معایب سنگ طبیعی برای کانتر تاپ آشپزخانه

استفاده از سنگ طبیعی برای کانتر تاپ آشپزخانه معایب و محدودیت‌هایی به شرح زیر دارد:

  • نیازمند به نصاب حرفه‌ای؛
  • عدم امکان نصب سریع؛
  • نیازمند فرآوری باکیفیت در مرحله تولید؛
  • وزن بالا در مقایسه با انواع سنگ‌های مصنوعی؛
  • بالا بودن قیمت سنگ‌های طبیعی در رنگ‌های خاص.

پیش از نصب سنگ‌های طبیعی دقت کنید که این سنگ‌ها نباید ترک یا رگه‌های سست و عمیق داشته باشند. این موارد هم سنگ را در برابر نفوذ رطوبت ضعیف می‌کند و هم به مرور زمان احتمال گسترش ترک وجود خواهد داشت.

منبع: ایران کانتر

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا